• Original research article
  • January 20, 2023
  • Open access

Structural and Content Model for Ecological Culture Formation among the Subjects of the Educational Process at School in the Context of the Idea of Modern Ecology

Abstract

The aim of the study is to substantiate the possibility of ecological culture formation among the subjects of the educational process at school on the basis of a specialised pedagogical model in the context of the idea of modern ecology. The paper explains the difference between modern ecological education and ecological education as a subject area. The necessity of creating a model is considered and its description is given. The scientific novelty of the study lies in developing a structural and content model for ecological culture formation among the subjects of the educational process at school, which consists of the normative-target, content, procedural-technological and efficient-corrective blocks. As a result, the pedagogical conditions that contribute to ecological culture formation among the subjects of the educational process at school in the context of the idea of modern ecology have been formulated.

References

  1. Алексеев С. В. Гуманитарное измерение экологической культуры человека // Окружающая среда Санкт-Петербурга. 2018. Т. 4. № 4 (10).
  2. Аубакирова С. Д. Диагностика сформированности экологической культуры будущих учителей // Вестник Павлодарского государственного университета им. С. Торайгырова. 2008. № 4. URL: https://pandia.ru/text/79/493/15969.php
  3. Гущина Э. В. Экологически ориентированная внеурочная деятельность в школе: инновации и результаты // Russian Journal of Education and Psychology. 2019. Вып. 10. № 5.
  4. Дереча Н. Н. Ценностные ориентации как элемент экологической культуры подростков // Молодой ученый. 2015. № 8 (88).
  5. Дзятковская Е. Н., Захлебный А. Н. Миссия экологического образования - 2030 // Педагогика. 2020. № 6.
  6. Ермаков Д. С. Экология и устойчивое развитие: приоритеты науки и образования // Теоретическая и прикладная экология. 2021. Вып. 4.
  7. Захлебный А. Н. Перспективы развития экологического образования в России во втором десятилетии XX века // Экологическое образование: до школы, в школе, вне школы. 2014. № 4.
  8. Игнатов С. Б., Игнатова В. А. Экологическая культура: системно-синергетический подход к описанию феномена // Социально-экологические технологии. 2011. № 1.
  9. Макарский А. М. Формирование экологической культуры учащихся в условиях неформального экологического образования: монография / науч. ред. проф. Т. С. Комиссарова. СПб.: ГБУДО «Дворец творчества детей и молодежи Колпинского района Санкт-Петербурга», 2017.
  10. Сафиуллина Т. Ю., Степанова О. А., Щетинина Н. Н., Носач Л. В. Сборник методических материалов по теме: «Диагностика и методика экологического воспитания и образования детей школьного возраста». Самара, 2021.
  11. Тюмасева З. И. Экология, образовательная среда и модернизация образования: монография. Челябинск: Изд-во Челябинского государственного педагогического университета, 2006.
  12. Тюмасева З. И., Орехова И. Л., Шалимов Д. Д. Мегаэкологическое образование как мировоззренческий фактор формирования нового образа жизни обучающихся // Вестник Восточной экономико-юридической гуманитарной академии. 2019. № 1 (99).
  13. Яковлев Е. В., Яковлева Н. О. Педагогические исследования: содержание и представление результатов: монография. Челябинск: Изд-во Русско-британского института управления, 2010.

Author information

Zoya Ivanovna Tyumaseva

Dr

South Ural State Humanitarian Pedagogical University, Chelyabinsk

Lyudmila Anatolyevna Shmakova

Secondary School No. 108 of Chelyabinsk named after the Hero of the Russian Federation A. V. Yakovlev

Tatyana Leonidovna Shindina

Secondary School No. 108 of Chelyabinsk named after the Hero of the Russian Federation A. V. Yakovlev

About this article

Publication history

  • Received: December 12, 2022.
  • Published: January 20, 2023.

Keywords

  • структурно-содержательная модель формирования экологической культуры
  • субъекты образовательного процесса
  • обучение в школе
  • педагогические условия формирования экологической культуры
  • structural and content model for ecological culture formation
  • subjects of the educational process
  • school education
  • pedagogical conditions for ecological culture formation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)