• Original research article
  • January 20, 2023
  • Open access

Conceptions of Continuous Professional Development of a Modern University Teacher

Abstract

The aim of the study is to propose a conception suitable for the professional development of a modern university teacher based on the analysis of existing conceptions of continuous professional development. The article discusses the conceptions of continuous professional development, analyses their relevance and the possibility of application for a university teacher. The scientific novelty of the study lies in identifying the strengths and weaknesses of each conception, considering in theory, at the conceptual level, the issues of professional development of a university teacher, as well as in proposing the author’s conception of continuous professional development of a university teacher. As a result of the study, an analysis of a number of the most famous conceptions of continuous professional development of domestic and foreign scientists was carried out and a conception was proposed, based on which it is possible to build a trajectory for the professional development of a university teacher.

References

  1. Акмеология / под ред. А. А. Деркача и В. Г. Зазыкина. СПб.: Питер, 2003.
  2. Алексеева П. М. Профессиональное развитие преподавателя вуза в условиях модернизации образования // Исследование и практика в социально-экономической и гуманитарной сфере: сб. избр. ст. всерос. (нац.) науч.-практ. конф. (г. Санкт-Петербург, 13 июня 2022 г.). СПб.: Изд-во Гуманитарного национального исследовательского института «НАЦРАЗВИТИЕ», 2022.
  3. Артюхина А. И., Третьяк С. В., Великанов В. В. Творческое развитие педагога в образовательной среде университета // Образовательный вестник «Сознание». 2021. Т. 23. № 5.
  4. Боровская М. А., Масыч М. А., Паничкина М. В. Совершенствование системы непрерывного образования: кластерный и экосистемный подходы // Гуманитарий Юга России. 2020. Т. 9. № 5.
  5. Зеер Э. Ф. Концепция профессионального развития человека в системе непрерывного образования // Педагогическое образование в России. 2012. № 5.
  6. Козырева О. А. Профессиональное развитие современного специалиста сферы образования: анализ зарубежных теорий становления // Вестник современной науки. 2015. № 2 (2).
  7. Кудрявцев Т. В. Психология профессионального обучения и воспитания. М.: Изд-во Национального исследовательского университета «МЭИ», 1985.
  8. Маркова А. К. Психология профессионализма. М., 1996.
  9. Митина Л. М. Личностно-профессиональное развитие человека как стратегическая задача непрерывного образования // Психология личностного и профессионального развития субъектов непрерывного образования: мат. XI междунар. науч.-практ. конф. / под ред. Л. М. Митиной. М., 2015.
  10. Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становления человека. М.: Изд-во Университета российского инновационного образования, 2002.
  11. Ростунов А. Т. Формирование профессиональной пригодности. Мн.: Вышэйшая школа, 1984.
  12. Ginzberg E., Ginsburg S. W., Axelrad S., Herma J. L. Occupational Choice: An Approach to a General Theory. N. Y.: Columbia University Press, 1951.
  13. Super D. E. Vocational Development: A Framework of Research. N. Y., 1957.

Author information

Polina Mikhailovna Alekseeva

PhD

Saint Petersburg State University of Aerospace Instrumentation

About this article

Publication history

  • Received: December 1, 2022.
  • Published: January 20, 2023.

Keywords

  • концепции развития преподавателя
  • концепции непрерывного профессионального роста
  • профессиональный рост преподавателя вуза
  • teacher development conceptions
  • conceptions of continuous professional growth
  • professional growth of a university teacher

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)