• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Extracurricular Activity of Schoolchildren with Significant Intellectual Disabilities in Russia: A View from Within

Abstract

The purpose of the article is to provide an assessment of the current state of extracurricular activity organization for children with significant intellectual disabilities in Russia using the method of the in-depth semi-structured interview. Scientific novelty lies in the following: the research was carried out within the humanistic sociocultural paradigm, in accordance with the principles of post-non-classical science. The analysis of the obtained data made it possible to make a “cut” of the current state of extracurricular activity, which, as the author hopes, will become the first step to the construction of its scientific picture. The problem of involvement of children with significant intellectual disabilities in extracurricular activity is considered holistically for the first time, including its socio-economic context, value-motivational orientation, and unique experience of the participants. The results are as follows: the research made it possible to reveal some peculiarities of the extracurricular activity of children with significant intellectual disabilities, to outline the range of its participants, its preferred types and forms, as well as the benefits and drawbacks of its current practice. A discrepancy was revealed between the requirements of the Federal State Educational Standard for Education of Students with Intellectual Disabilities in respect of the organization of extracurricular activity and its current state.

References

  1. Акимова О. А. Внеурочная деятельность как средство формирования профессионального самоопределения выпускников специальных (коррекционных) школ VIII вида: автореф. дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2012.
  2. Артемьева А. Б., Никонорова И. Ю., Ожегова Т. В. Организация внеурочной деятельности детей с интеллектуальной недостаточностью // Молодой ученый. 2017. № 44 (178).
  3. Белановский С. А. Глубокое интервью: уч. пособие. М.: Никколо-Медиа, 2001.
  4. Воспитательная работа в вспомогательной школе: cб. ст. / под ред. Г. М. Дульнева. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1957.
  5. Воспитательная работа во вспомогательной школе (некоторые вопросы воспитания умственно отсталых детей): сб. ст. / под ред. Г. М. Дульнева. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1961.
  6. Граборов А. Н. Вспомогательная школа (школа для умственно-отсталых детей). М. - Пг.: Государственное издательство, 1923.
  7. Евтушенко Е. А. Нравственное воспитание умственно отсталых младших школьников во внеучебной театрализованной деятельности: дисс. … к. пед. н. М., 2010.
  8. Зак Г. Г. Внеклассные формы работы как дополнительное условие повышения самостоятельности при формировании социально-трудовых навыков у младших школьников с нарушениями интеллектуального развития: дисс. … к. пед. н. Екатеринбург, 2001.
  9. Исламшина Т. Г. Качественные безанкетные количественные методы исследования социальных проблем: коллективная монография / под ред. Т. Г. Исламшиной, О. А. Максимовой. Казань: Изд-во Казанского государственного технического университета (КНИТУ-КАИ), 2012.
  10. Книга для учителя вспомогательной школы / Академия педагогических наук РСФСР, Научно-исследовательский институт дефектологии; под ред. Г. М. Дульнева. Изд-е 2-е. М.: Учпедгиз, 1959.
  11. Лебедева А. А., Трушина Е. В. Развитие социокультурных навыков у обучающихся с интеллектуальными нарушениями. Программа «Мир, в котором я живу» и конспекты занятий. М.: ВЛАДОС, 2019.
  12. Малофеев Н. Н. Современный этап в развитии системы специального образования в России: результаты исследования как основа для построения программы развития // Дефектология. 1997. № 4.
  13. Мачихина В. Ф. Внеклассная воспитательная работа во вспомогательной школе-интернате: пособие для учителей и воспитателей. Изд-е 2-е, испр. М.: Просвещение, 1983.
  14. Назарова Н. М. К проблеме разработки теоретических и методологических основ образовательной интеграции // Психологическая наука и образование. 2011. Т. 16. № 3.
  15. Назарова Н. М. Специальная педагогика на этапе смены научных парадигм // Дефектология. 2021. № 1.
  16. Парфенова В. В. Генезис внеурочной деятельности детей с выраженными нарушениями интеллекта в России // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2022a. № 203.
  17. Парфенова В. В. Проблема философско-методологических оснований внеурочной деятельности детей с выраженными нарушениями интеллекта // Горизонты образования: мат. I междунар. науч.-практ. конф. (г. Омск, 29-30 октября 2020 г.). Омск: Изд-во Омского государственного педагогического университета, 2020.
  18. Парфенова В. В. Сравнительный анализ внеурочной деятельности школьников с выраженными интеллектуальными нарушениями в США и России // Успехи гуманитарных наук. 2022b. № 12.
  19. Штейнберг И., Шанин Т., Ковалев Е., Левинсон А. Качественные методы. Полевые социологические исследования / под ред. И. Штейнберга. СПб.: Алетейя, 2009.
  20. Abeywickrama S. P., Jayasinghe I. K., Sumanasena S. Excluded in Inclusive Schools: Experiences of Children with Disabilities, Their Families and Teachers in Sri Lanka // Disability CBR & Inclusive Development. 2013. Vol. 24. No. 1.
  21. Agran M., Wojcik A., Cain I., Thoma C., Achola E., Austin K. M., Nixon C. A., Tamura R. B. Participation of Students with Intellectual and Developmental Disabilities in Extracurricular Activities: Does Inclusion End at 3:00? // Education and Training in Autism and Developmental Disabilities. 2017. Vol. 52 (1).
  22. Brown R. B. An Examination of the Relationship between Participation in School-Sponsored Extracurricular Activities and Student Achievement. Tuscaloosa: The University of Alabama, 2007.
  23. Cadwallader T. W., Wagner M., Garza N. Participation in Extracurricular Activities // Wagner M., Cadwallader T. W., Marder C., Cameto R., Cardoso D., Garza N., Levine P., Newman L. Life Outside the Classroom for Youth with Disabilities. A Report from the National Longitudinal Transition Study-2 (NLTS2). Menlo Park: SRI International, 2003.
  24. Carruthers C. P., Busser J. A., Cain C., Brown C. Students’ Experiences and Outcomes from Participation in an Extracurricular Club // SCHOLE: A Journal of Leisure Studies and Recreation Education. 2010. Vol. 25. No. 1.
  25. Díaz-Iso A., Eizaguirre A., García-Olalla A. Extracurricular Activities in Higher Education and the Promotion of Reflective Learning for Sustainability // Sustainability. 2019. Vol. 11. No. 17.
  26. Gibbons C. School-Based Extracurricular Activity Participation of High School Youth with Disabilities: PhD Dissertation. Urbana: University of Illinois at Urbana-Champaign, 2013.
  27. Gregor S., Brunia N., Grkinic P., Schwartz L., McDonald A., Thille P., Gabison S., Gibsonce B. E., Jachyra P. Parents’ Perspectives of Physical Activity Participation among Canadian Adolescents with Autism Spectrum Disorder // Research in Autism Spectrum Disorders. 2018. Vol. 48.
  28. Mtika P. High School Students’ Perspectives of Participating in a STEM-Related Extracurricular Programme // Frontiers in Education. 2019. Vol. 4.
  29. Pence A. R. School-Based Extracurricular Activity Participation of Secondary Students with Severe Disabilities: PhD Dissertation. Urbana: University of Illinois at Urbana-Champaign, 2016.
  30. Powers K. M., Gil-Kashiwabara E., Geenen S. J., Powers L. E., Balandran J., Palmer C. Mandates and Effective Transition Planning Practices Reflected in IEPs // Career Development for Exceptional Individuals. 2005. Vol. 28 (1).
  31. Satcher N. Extracurricular Activities among High School Students with Mild and Moderate Disabilities: A Qualitative Single Case Study: PhD Dissertation. Phoenix: Grand Canyon University, 2018.
  32. Simeonsson J., Carlson D., Huntington G., McMillen J., Brent J. Students with Disabilities: A National Survey of Participation in School Activities // Disability and Rehabilitation. 2001. Vol. 23. No. 2.
  33. Tashakkori A., Teddlie C. Major Issues and Controversies in the Use of Mixed Methods in the Social and Behavioral Sciences // Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research / ed. by A. Tashakkori, C. Teddlie. Thousand Oaks: Sage, 2003.

Author information

Veronika Vladislavovna Parfenova

Moscow City Teachers’ Training University; School No. 108, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • внеурочная деятельность
  • школьники с выраженными интеллектуальными нарушениями (умеренной, тяжелой и глубокой умственной отсталостью)
  • методология специальной педагогики
  • глубокое полуструктурированное интервью
  • специальное образование в России
  • extracurricular activity
  • schoolchildren with significant intellectual disabilities (moderate, severe and profound mental retardation)
  • methodology of special (remedial) pedagogy
  • in-depth semi-structured interview
  • special education in Russia

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)