• Original research article
  • February 28, 2023
  • Open access

Development of Reading Skills in a Foreign Language among Primary Schoolchildren Using Online Educational Books

Abstract

The aim of this study is a theoretical substantiation of the expediency of using online books for the development of foreign language reading skills in primary schoolchildren. The paper considers the features of teaching semantic reading at foreign language lessons in primary school, describes the types of communicative reading, the stages of working with a text when teaching a foreign language in primary school. The scientific novelty of the study lies in identifying the criteria for selecting texts for teaching foreign language reading at an early stage of learning; defining the notion of “online book”; highlighting the requirements for the content of electronic books as educational materials; developing the structure of an online book and the content of the stages of work on developing reading skills using online books at foreign language lessons in primary school. As a result of the study, didactic material was created in the format of an online book for the development of foreign language reading skills in primary schoolchildren by the material of the English language.

References

  1. Бредихина И. А. Методика преподавания иностранных языков: обучение основным видам речевой деятельности: уч. пособие. Екатеринбург: Изд-во Уральского университета, 2018.
  2. Вержбицкая Т. Н., Алексина Л. И. Психолингвистика: уч. пособие. Мн.: Изд-во Белорусского государственного педагогического университета им. Максима Танка, 2007.
  3. Вронская И. В. Методика раннего обучения английскому языку: уч. пособие. СПб.: КАРО, 2015.
  4. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. М.: АРКТИ, 2003.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: уч. пособие. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006.
  6. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. - Воронеж: Московский психолого-социальный институт; МОДЭК, 2001.
  7. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков: справоч. пособие. М.: Дрофа, 2001.
  8. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991.
  9. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студ. пед. вузов и учителей. М.: Просвещение, 2002.
  10. Ушаков Д. М. Электронные учебники: ожидания и реалии // Электронные учебники и дополнительные учебные материалы в условиях введения ФГОС (итоги опытно-экспериментальной работы в образовательных организациях Санкт-Петербурга): сб. ст. и метод. мат. / под ред. В. Е. Фрадкина. СПб.: Санкт-Петербургский центр оценки качества образования и информационных технологий, 2016.
  11. Халеева И. И. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчика): уч. пособие. М.: Высшая школа, 1989.
  12. Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1986.
  13. Armstrong C. Books in a Virtual World: The Evolution of the E-Book and Its Lexicon // Sage Journals. 2008. No. 40 (1).
  14. Brann A., Gray T., Zorfass J. Using Multimedia to Support Reading Instruction. 2009. URL: https://www.readingrockets.org/article/using-multimedia-support-reading-instruction
  15. Ciampa K. ICANREAD: The Effects of an Online Reading Program on Grade 1 Students’ Engagement and Comprehension Strategy Use // Journal of Research on Technology in Education. 2012. No. 45 (1).
  16. Duke N. K. Information Books in Early Childhood // Young Children. 2003. No. 58.
  17. Embong A. M., Noor A. M., Hashim H. M. E-Books as Textbooks in the Classroom // Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012. No. 47.
  18. Kaba F. Teaching and Studying Literature in the Digital Era - From Text to Hypertext // Turkophone. 2017. No 4 (1).
  19. Korat O., Shamir A. Electronic Books versus Adult Readers: Effects on Children’s Emergent Literacy as a Function of Social Class // Journal of Computer Assisted Learning. 2007. No. 23.
  20. Larson L. C. Electronic Reading Workshop: Beyond Books with New Literacies and Instructional Technologies // Journal of Adolescent & Adult Literacy. 2008. No. 52 (2).
  21. Lee H. J., Messom C., Yau K. A. Е-Textbooks: Types, Characteristics and Open Issues // Journal of Computing. 2012. No. 4.
  22. Naranjo-Bock C. Effective Use of Typography in Applications for Children. 2011. URL: https://www.uxmatters.com/mt/archives/2011/06/effective-use-of-typography-in-applications-for-children-3.php
  23. Schugar H. R., Smith C. A., Schugar J. T. Teaching with Interactive Picture E-Books in Grades K-6 // The Reading Teacher. 2013. No. 66 (8).
  24. Spratt M., Pulverness A., Williams M. The TKT Course: Modules 1, 2, and 3. Cambridge: Cambridge University Press, 2011.
  25. Vassiliou M., Rowley J. Progressing the Definition of “E-Book” // Library Hi Tech. 2008. No. 26.

Author information

Karina Ihab Gamil

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

Irina Aleksandrovna Krylova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: January 6, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • методика раннего обучения иностранным языкам
  • обучение иноязычному чтению
  • развитие умений чтения
  • интернет-ресурсы в обучении иностранным языкам
  • онлайн-книга
  • methods of early teaching foreign languages
  • teaching foreign language reading
  • development of reading skills
  • Internet resources in teaching foreign languages
  • online book

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)