• Review
  • February 28, 2023
  • Open access

Language Skills of Children with Severe and Multiple Developmental Disorders Including Autism Spectrum Disorders: A Theoretical Review

Abstract

The review paper aims to summarize the results of research on the language skills of children with autism spectrum disorders (ASD) and children with varying degrees of mental retardation (as independent, not interrelated groups) conducted by Russian and foreign scientists. The review analyzes scientific sources devoted to identifying problems in speech production and speech comprehension by children with ASD, non-linguistic factors affecting the language abilities of children with ASD, determining the relationship of language disorders and speech development disorders in children with ASD and also pays special attention to the study of oral speech of children with severe and multiple developmental disorders (with mental retardation of varying degrees). Scientific novelty lies in the fact that the conducted summarization of research findings will offer an opportunity to develop a basis for the formation of scientifically valid diagnostic tools to evaluate language skills in children with severe and multiple developmental disorders including ASD and to identify the most important criteria that can serve as indicators in the practical activities of a speech therapist. As a result, it has been substantiated that by determining the profile of language skills formation among the group of children under consideration with the help of the linguistic diagnostics of all linguistic levels, it will be possible to select the most appropriate alternative and additional means of communication for such children.

References

  1. Айвазян Е. Б., Груничева С. И. Социальный портрет детей с тяжелыми множественными нарушениями развития и глубокой степенью умственной отсталости, проживающих в детских домах // Дефектология: научно-методический журнал. 2017. № 4.
  2. Воейкова М. Д., Казаковская В. В., Сатюкова Д. Н. Семантика прилагательных в речи взрослых и детей // Язык и мысль: современная когнитивная лингвистика / сост. А. А. Кибрик, А. Д. Кошелев. М.: ЯСК, 2015.
  3. Гагарина Н. В. Становление грамматических категорий русского глагола в детской речи. СПб.: Наука, 2008.
  4. Гречаный С. В. Аутизм и коморбидные психические расстройства у детей // Медицина: теория и практика. 2019. Т. 4.
  5. Жигорева М. В., Левченко И. Ю. Психологические особенности детей с комплексными нарушениями развития // Детская и подростковая реабилитация. 2012. № 2 (9).
  6. Качоровска-Брай К., Милевский С., Михалик М. О профиле сформированности языковых умений у детей с умственной отсталостью легкой, умеренной и тяжелой степени // Специальное образование. 2018. № 1 (49). DOI: 10.26170/sp18-01-08
  7. Левченко И. Ю. Дети с тяжелыми множественными нарушениями развития: проблемы организации обучения // Коррекционная педагогика: теория и практика. 2016. № 2 (68).
  8. Левченко И. Ю., Волковская Т. Н., Надточий А. П. Особенности невербальных средств коммуникации у детей с тяжелыми множественными нарушениями // Детская и подростковая реабилитация. 2019. № 1 (37).
  9. Мамохина У. А. Особенности речи при расстройствах аутистического спектра // Аутизм и нарушения развития. 2017. Т. 15. № 3. DOI: 10.17759/autdd.2017150304
  10. Меднова М. Е. Вопросы диагностики развития детей с ТМНР // #ScienceJuice2021: сб. ст. и тез. / сост.: Е. В. Страмнова, С. А. Лепешкин. М., 2021a.
  11. Меднова М. Е. Изучение особенностей коммуникации детей с расстройствами аутистического спектра в сочетании с умственной отсталостью // Теория и практика непрерывного сопровождения детей раннего и дошкольного возраста в современном образовательном пространстве: сб. науч. ст. по мат. науч.-практ. конф. с междунар. уч. М., 2021b.
  12. Меднова М. Е. Современные представления о детях с тяжелыми нарушениями в развитии // Школьный логопед. 2021c. № 1 (77).
  13. Морозов С. А. К вопросу о коморбидности при расстройствах аутистического спектра // Аутизм и нарушения развития. 2018. Т. 16. № 2. DOI: 10.17759/autdd.20181602
  14. Морозов С. А. Комплексное сопровождение лиц с расстройствами аутистического спектра. М.: Медиа-пресс, 2015.
  15. Морозов С. А., Морозова Т. И., Белявский Б. В. К вопросу об умственной отсталости при расстройствах аутистического спектра // Аутизм и нарушения развития. 2016. Т. 14. № 1. DOI: 10.17759/autdd.2016140101
  16. Никольская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. Аутичный ребенок: пути помощи. М.: Теревинф, 1997.
  17. Рязанова И. Л. Оценка коммуникативных навыков и подбор альтернативных и дополнительных средств общения детям с ТМНР // Universum: психология и образование. 2018. № 5 (47).
  18. Хаустов А. В., Шумских М. А. Динамика в развитии системы образования детей с расстройствами аутистического спектра в России: результаты Всероссийского мониторинга 2020 года // Аутизм и нарушения развития. 2021. Т. 19. № 1 (70).
  19. Хритоненкова М. С., Надточий А. П., Меднова М. Е. Изучение речевых высказываний младших школьников с расстройствами аутистического спектра и разным уровнем интеллектуального развития // Специальное образование. 2021. № 4 (64).
  20. Arunachalam S., Luyster R. J. Lexical Development in Young Children with Autism Spectrum Disorder (ASD): How ASD May Affect Intake from the Input // Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2018. Vol. 61 (11). DOI: 10.1044/2018_JSLHR-L-RSAUT-18-0024
  21. Arunachalam S., Luyster R. J. The Integrity of Lexical Acquisition Mechanisms in Autism Spectrum Disorders: A Research Review // Autism Research. 2016. Vol. 9 (8). DOI: 10.1002/aur.1590
  22. Arutiunian V., Lopukhina A., Minnigulova A., Shlyakhova A., Davydova E., Pereverzeva D., Sorokin A., Tyushkevich S., Mamokhina U., Danilina K., Dragoy O. Language Abilities of Russian Primary-School-Aged Children with Autism Spectrum Disorder: Evidence from Comprehensive Assessment // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2022. Vol. 52. DOI: 10.1007/s10803-021-04967-0
  23. Bishop D. V. M. Overlaps between Autism and Language Impairment: Phenomimicry or Shared Etiology? // Behavior Genetics. 2010. Vol. 40 (5). DOI: 10.1007/s10519-010-9381
  24. Bishop D. V. M., Maybery M., Wong D., Maley A., Hill W., Hallmayer J. Are Phonological Processing Deficits Part of the Broad Autism Phenotype? // American Journal of Medical Genetics. Part B. Neuropsychiatric Genetics. 2004. Vol. 128B (1). DOI: 10.1002/ajmg.b.30039
  25. Bishop D. V. M., North T., Donlan C. Nonword Repetition as a Behavioural Marker for Inherited Language Impairment: Evidence from a Twin Study // Journal of Child Psychology and Psychiatry. 1996. Vol. 37 (4). DOI: 10.1111/j.1469-7610.1996.tb01420.x
  26. Dispaldro M., Leonard L. B., Deevy P. Real-Word and Nonword Repetition in Italian-Speaking Children with Specific Language Impairment: A Study of Diagnostic Accuracy // Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2013. Vol. 56 (1). DOI: 10.1044/1092-4388(2012/11-0304)
  27. Dollaghan C., Campbell T. F. Nonword Repetition and Child Language Impairment // Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 1998. Vol. 41 (5). DOI: 10.1044/jslhr.4105.1136
  28. Griffer M. R. Language and Children with Intellectual Disabilities // An Introduction to Children with Language Disorders / ed. by V. A. Reed. Boston: Pearson, 2012.
  29. Habib A., Harris L., Pollick F., Melville C. A Meta-Analysis of Working Memory in Individuals with Autism Spectrum Disorders // PLoS ONE. 2019. Vol. 14 (4). DOI: 10.1371/journal.pone.0216198
  30. Kjelgaard M. M., Tager-Flusberg H. An Investigation of Language Impairment in Autism: Implications for Genetic Subgroups // Language and Cognitive Processes. 2001. Vol. 16 (2/3). DOI: 10.1080/01690960042000058
  31. Kjellmer L., Fernell Е., Gillberg С., Norrelgen F. Speech and Language Profiles in 4- to 6-year-old Children with Early Diagnosis of Autism Spectrum Disorder without Intellectual Disability // Neuropsychiatric Disease and Treatment. 2018. Vol. 14. DOI: 10.2147/NDT.S171971
  32. Lindgren K. A., Folstein S. E., Tomblin J. B., Tager-Flusberg H. Language and Reading Abilities of Children with Autism Spectrum Disorders and Specific Language Impairment and Their First-Degree Relatives // Autism Research. 2009. Vol. 2 (1). DOI: 10.1002/aur.63
  33. Luyster R., Lopez K., Lord C. Characterizing Communicative Development in Children Referred for Autism Spectrum Disorders Using the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory (CDI) // Journal of Child Language. 2007. Vol. 34 (3). DOI: 10.1017/S0305000907008094
  34. Nevill R., Hedley D., Uljarević M., Sahin E., Zadek J., Butter E., Mulick J. A. Language Profiles in Young Children with Autism Spectrum Disorder: A Community Sample Using Multiple Assessment Instruments // Autism. 2019. Vol. 23 (1). DOI: 10.1177/1362361317726245
  35. Paul R., Fischer M. L., Cohen D. J. Sentence Comprehension Strategies in Children with Autism and Specific Language Disorders // Journal of Autism and Developmental Disorders. 1988. Vol. 18 (4). DOI: 10.1007/BF02211884
  36. Rutter M. Changing Concepts and Findings on Autism // Journal of Autism and Developmental Disorders. 2013. Vol. 43. DOI: 10.1007/s10803-012-1713-7
  37. Tager-Flusberg H. Basic Level and Superordinate Level Categorization by Autistic, Mentally Retarded, and Normal Children // Journal of Experimental Child Psychology. 1985. Vol. 40 (3). DOI: 10.1016/0022-0965(85)90077-3
  38. Tager-Flusberg H. Current Theory and Research on Language and Communication in Autism // Journal of Autism and Developmental Disorders. 1996. Vol. 26 (2). DOI: 10.1007/BF02172006
  39. Tager-Flusberg H. Sentence Comprehension in Autistic Children // Applied Psycholinguistics. 1981. Vol. 2 (1). DOI: 10.1017/S014271640000062X
  40. Wang Y., Zhang Y. W., Liu L., Cui J., Wang J., Shum D. H. K., Amelsvoort T. van, Chan R. C. K. A Meta-Analysis of Working Memory Impairments in Autism Spectrum Disorders // Neuropsychology Review. 2017. Vol. 27 (1). DOI: 10.1007/s11065-016-9336-y
  41. Williams D., Botting N., Boucher J. Language in Autism and Specific Language Impairment: Where Are the Links? // Psychological Bulletin. 2008. Vol. 134 (6). DOI: 10.1037/a0013743

Author information

Maria Evgenievna Mednova

Moscow City Teachers’ Training University

About this article

Publication history

  • Received: January 7, 2023.
  • Published: February 28, 2023.

Keywords

  • расстройства аутистического спектра
  • тяжелые и множественные нарушения развития
  • языковые навыки
  • сложный дефект
  • умственная отсталость
  • autism spectrum disorders
  • severe and multiple developmental disorders
  • language skills
  • complex defect
  • mental retardation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)