• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Features of teaching the basics of professionally oriented argumentation to law students within ‘Rhetoric’ discipline

Abstract

This article substantiates the necessity to teach rhetoric as a professionally oriented discipline at the law university as this discipline is aimed at improving communication skills of future lawyers. The analysis of the Federal State Educational Standard on juridical branches proves that a future lawyer must have not only juridical skills but rhetorical ones which are realized on speech basis. This fact demands the detailed description of rhetoric role in the process of future specialist’s communicative competence formation and the complete explanation of the strategies and methods for achieving the expected results. The scientific novelty of the study consists in characterizing the ways of the formation of professional communicative skills in the course of rhetoric at the law faculty by the example of the topic ‘Argumentation’. As a result, the necessity of using the competence-based approach when teaching rhetorical argumentation at the law faculty of a university is substantiated; the author identified the argumentation aspects which should be learned by all the future lawyers and the argumentation aspects which are relevant for studying by the students of some special legal profile.

References

  1. Анисимов А. П., Мельниченко Р. Г. Вредные учебные задачи по юридическим дисциплинам. Волгоград: Волгоградское научное издательство, 2009.
  2. Анисимова Т. В. Назначение ценностного аргумента в системе судебной аргументации // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2008. № 10.
  3. Анисимова Т. В. Современный учебник по риторике для вузов: проблемы, композиция, текст // Актуальные проблемы филологии и педагогической лингвистики. 2022. № 4. https://doi.org/10.29025/2079-6021-2022-4-240-251
  4. Анисимова Т. В., Аксенова А. В., Мухина М. В., Рыженко Е. С. Теоретические основы PR-риторики: монография. Волгоград: Волгоградский гос. университет, 2014.
  5. Баландина Л. А., Кураченкова Г. Ф. Риторическая компетенция как основа эффективной деятельности преподавателя вуза // Гуманитарные науки. 2012. № 4.
  6. Бурцева Л. К. Коммуникативная компетентность в структуре общей профессиональной компетентности // Совет ректоров. 2010. № 3.
  7. Гринько З. И. Формирование коммуникативной компетентности бортпроводников в процессе профессиональной подготовки // Перспективы науки. 2021. № 12(147).
  8. Иванова С. Ф. Искусство диалога или Беседы о риторике. Пермь: ЗУУНЦ, 1992.
  9. Корнеенко Т. О. педагогические условия для формирования профессионально-коммуникативной компетентности будущих учителей средствами цифрового образовательного пространства // ЦИТИСЭ. 2022. № 4(34). http://doi.org/10.15350/2409-7616.2022.4.07
  10. Косянова О. М. Государственный образовательный стандарт о качестве подготовки коммуникативной компетентной личности юриста-профессионала // Наука и школа. 2008а. № 4.
  11. Косянова О. М. Коммуникативная компетентность как одна из основ качественного профессионального образования студентов правовых специальностей // Наука и школа. 2008b. № 1.
  12. Мартыненко И. А., Карандашева Н. Н. Влияние уровня эмоционального интеллекта на образовательную и профессиональную деятельность юриста в современных условиях // Известия Юго-Западного гос. университета. Серия: Лингвистика и педагогика. 2021. Т. 11. № 2.
  13. Микиртумов И. Б. Рациональная аргументация и чуждый ей дискурс // Мысль: Журнал Петербургского философского общества. 2006. Т. 6. № 1.
  14. Откидыч Е. В., Мальцева О. Н., Киселева М. С. Риторика в современном вузе: методика обучения студентов разных направлений подготовки // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 9. https://doi.org/10.30853/filnauki.2019.9.83
  15. Пригарина Н. К. Аргументация судебного дискурса: риторический аспект: монография. Волгоград: Перемена, 2008.
  16. Тарасов А. А., Шарипова А. Р. Роль юридической риторики в кадровом обеспечении современной юриспруденции // Вестник Южно-Уральского гос. университета. Серия: Право. 2015. Т. 15. № 3.
  17. Ухова Л. В., Зимина Л. И. Внедрение инновационных образовательных технологий в практику преподавания риторики студентам нефилологических специальностей // Ярославский педагогический вестник. 2015. № 6. С.
  18. Филатова Л. Э. Динамика коммуникативной компетентности студентов-музыкантов // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии: Результаты и перспективы развития / отв. ред. А. Л. Журавлёв, В. А. Кольцова. М.: Ин-т психологии РАН, 2017.
  19. Хуторской А. В. Методология инновационной практики в образовании. М.: Ридеро, 2021.
  20. Ширяева К. Коммуникативная компетентность в системе факторов профессионального становления специалиста аграрного сектора // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2014. № 4 (89).
  21. Perelman Ch. Logic and Argumentation. Krondey, 1979.

Author information

Tatiana Valentinovna Anisimova

Dr

St. Petersburg University of the Ministry of Internal Affairs of Russia – Branch in Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: January 27, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • риторика
  • обучение риторической аргументации
  • компетентностный подход
  • коммуникативные навыки
  • методика преподавания риторики
  • rhetoric
  • teaching rhetorical argumentation
  • competence-based approach
  • communicative skills
  • methods of teaching rhetoric

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)