• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Discursive strategies of teachers training the Russian as a foreign language in correction of language anxiety of the Chinese students

Abstract

The aim of the study is to prove the need of using discursive pedagogical strategies by a teacher training the Russian as a foreign language for reducing language anxiety of the Chinese students studying the Russian language. In the article, the notion of “language anxiety” has been discussed; the characteristics and the factors of cases of language anxiety of the Chinese students studying the Russian language in China have been analyzed. The scientific novelty consists in the definition of discursive pedagogical strategies aimed at reducing language anxiety among the Chinese students studying the Russian language in the communication process. As a result, the following discursive pedagogical strategies have been identified: the strategies reoriented from the traditional training method in China “teacher says, student listens” towards interactive classes; training based on the case study of the Russian as a foreign language; using non-verbal language for increasing the effect of interactivity of discursive strategies in classes of the Russian as a foreign language; using the native language by a teacher of the Russian as a foreign language and experience of the Chinese teacher of the Russian as a foreign language for correction of language anxiety among university students.

References

  1. Алпеева Л. С., Лихачева М. Е. Инфографика как одно из средств преодоления лингвистической тревоги иностранных военнослужащих в процессе обучения русскому языку как иностранному // Наука и школа. 2020. № 6.
  2. Екимова В. И. Кейс-метод в высшей школе: проблемы применения и оценки эффективности // Современная зарубежная психология. 2014. Т. 3. № 1.
  3. Карасик В. И. Характеристики педагогического дискурса // Языковая личность: аспекты лингвистики и лингводидактики: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 1999.
  4. Каяво В. А. Языковая тревожность как проблема в обучении иностранному языку и факторы ее возникновения: анализ теоретических и эмпирических исследований // Педагогическое образование в России. 2021. Вып. 4.
  5. Макаров М. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003.
  6. Румянцева Н. М., Рубцова Д. Н. Этноориентированное обучение – важная составляющая методики преподавания русского языка как иностранного // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2019. № 1.
  7. Самосенкова Т. В., Корнеева А. В. Рациональный учет родного языка обучающихся на начальном этапе обучения РКИ // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 66 (2).
  8. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л., 1974.
  9. Allwright R. The importance of interaction in classroom language learning // Applied Linguistics. 1984. Vol. 2.
  10. Aslan E. S., Thompson A. S. The interplay between learner beliefs and foreign language anxiety: Insights from the Turkish EFL context // The Language Learning Journal. 2018. Vol. 10.
  11. Guiora A. Z. The dialectic of language acquisition // Language Learning. 1984. Vol. 33 (5). https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1984.tb01321.x
  12. Horwitz E. K., Horwitz M. B., Cope J. Foreign language classroom anxiety // The Modern Language Journal. 1986. No. 70 (2).
  13. Spielberger C. D. Manual for the state-trait anxiety inventory for adults. Palo Alto: Mind Garden, 1983.
  14. Ting-Toomey S. Communicating across cultures. N. Y.: Guilford Press, 1999.
  15. 李炯英, 戴秀珍. 从 i+1 理论谈大学分级教学的语言输入 // 山东外语教学. 2001. № 1 (Ли Цзюнъин, Дай Сючжэнь. Дифференцированный подход в обучении английскому языку на теоретической основе i + 1 // Просвещение. Иностранный язык. Провинция Шаньдун. 2001. № 1).
  16. 束定芳. 语言、外语学习与外语教育生态系统 // 当代外语研究. 2022. № 6 (Шу Динфан. Язык, изучение ино-странных языков и экосистема обучения иностранному языку // Изучение иностранных языков в соврменном мире. 2022. № 6).

Funding

This work is a part of complex program in basic scientific researches in the field of educational reform and considers the topic “The Reform of the educational system of the Russian as a foreign language training at the Department of the Russian language of Southwest Petroleum University”.

Author information

Qiying Xie

Xi’an International Studies University; Southwest Petroleum University, Xi'an, Chengdu, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • дискурсивные стратегии преподавателей
  • обучение русскому языку как иностранному
  • коррекция языковой тревожности
  • китайские студенты
  • ситуационный контекст
  • дискурсивная стратегия интерактивности
  • discursive pedagogical strategies
  • training the Russian as a foreign language
  • correction of language anxiety
  • Chinese students
  • case context
  • discursive strategy of interactivity

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)