• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

Studying rarely used vocabulary in the course of “Russian and Speech Culture” by future translators and teachers of foreign languages

Abstract

The aim of the research is to substantiate that the students – future translators and teachers of foreign languages – should learn the rarely used vocabulary in the course of “Russian and Speech Culture”. This article demonstrates the possibilities of using interactive methods for teaching the course of “Russian and Speech Culture” to students. In the article the necessary theoretical minimum which includes terms, professionalisms, jargon, argotisms, dialectisms, regionalisms has been described. The examples of vivid illustrative classical and modern language material are given. The interactive practical tasks such as questions for interactive lecture, using audio and video materials, research project work have been suggested. The scientific novelty lies in the fact that the content of the module “Rarely used vocabulary” (theoretical material and practical tasks) has been worked out for the course “Russian and Speech Culture” in view of its learning addressee (future translators and teachers of foreign languages) so that it implies using actual pedagogical technologies. As a result, the volume of studied theoretical material has been defined; the examples of language illustrations have been introduced. The examples of practical tasks based on using of actual pedagogical technologies have been developed. These tasks are aimed not only at understanding the theoretical bases of the course but comprehending the value of this course for students’ future careers. This fact will promote the students’ motivation to study and their revitalization towards the development of their creative abilities and knowledge extension.

References

  1. Басовская Е. Н. «Все те же»: заметки о лингвоэкологии и языке современной русской литературы // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2013. № 12 (113).
  2. Беликов В. И. Сравнение Петербурга с Москвой и другие соображения по социальной лексикографии // Русский язык сегодня: сб. ст. М., 2004. Вып. 3. Проблемы русской лексикографии.
  3. Григоренко Н. А. Образная лексика диалекта (на материале камчатского наречия) // Вестник Камчатской региональной ассоциации «Учебно-научный центр». Гуманитарные науки. 2015. № 1 (25).
  4. Двуличанская Н. Н. Интерактивные методы обучения как средство формирования ключевых компетенций // Наука и образование. 2011. № 4.
  5. Дьякова В. И., Гальцова Д. Н. Принципы номинации синонимических соответствий в тематической группе «Метеорологическая лексика» (на примере воронежских говоров) // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2021. № 2 (41).
  6. Ермакова Т. И., Ивашкин Е. Г. Проведение занятий с применением интерактивных форм и методов обучения. Н. Новгород: Изд-во Нижегородского государственного технического университета им. Р. Е. Алексеева, 2013.
  7. Зиновьева Т. И., Леонович Е. Н., Белкина Ю. А. Теория и практика преподавания русского языка в учебных заведениях всех типов: коллективная монография, посвященная 85-летию профессора Михаила Ростиславовича Львова. М.: Прометей, 2012.
  8. Ильясова Р. С. Диалектная лексика сказов П. П. Бажова «Малахитовая шкатулка» // Известия Чеченского государственного университета. 2018. № 3 (11).
  9. Исаева Н. В., Чирич И. В., Штукарева Е. Б. Интерактивные приемы обучения деловой коммуникации студентов технических направлений подготовки в высшей школе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 1.
  10. Кобелева А. А. Способы передачи диалектизмов и просторечия при переводе (на материале повести В. М. Шукшина «Калина красная») // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9 «Филология. Востоковедение. Журналистика». 2007. № 2-2.
  11. Мухина Т. Г. Активные и интерактивные образовательные технологии (формы проведения занятий) в высшей школе. Н. Новгород, 2013.
  12. Новицкая О. В. Ненормативная лексика как элемент речевой характеристики персонажа: диалектизмы, вульгаризмы, жаргонизмы в художественном переводе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2017. № 10 (783).
  13. Степанов Р. Н. Поиск и модификация интерактивных приемов обучения // Педагогическое образование в России. 2015. № 5.
  14. Тимошенко Т. Е., Штукарева Е. Б. Изучение диалектизмов // Современный взгляд на науку и образование: сб. науч. ст. М., 2022. Ч. XII.
  15. Филин Ф. П. О структуре современного русского литературного языка // Вопросы языкознания. 1973. № 2.
  16. Харченко Е. В. Социолект как средство межкультурной коммуникации // Филологические заметки. 2017. Т. 2. № 15.
  17. Чирич И. В., Штукарева Е. Б., Черновол М. П. Проектные технологии как способ формирования коммуникативной компетенции учащихся многонациональных классов // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2014. Т. 6. № 2.
  18. Шипилова И. А. Характерные особенности жаргона студентов педагогических вузов // СтРИЖ. 2019. № 6 (29).
  19. Штукарева Е. Б., Чушникова Н. В. Синонимические отношения в лексико-семантической группе глаголов, обозначающих перемещение субъекта в пространстве (на материале русских говоров на территории Мордовии) // Актуальные проблемы диалектологии языков народов России: сб. мат. XIX междунар. науч. конф. (г. Уфа, 2-3 июня 2022 г.). Уфа, 2022.
  20. Яковлева Э. Б. О регионализмах в диахронии и синхронии // Социальные и гуманитарные науки. Отечественная и зарубежная литература. 2019. № 4.

Author information

Tatyana Evgenievna Timoshenko

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

Elena Borisovna Shtukareva

PhD

National University of Science and Technology MISIS, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: February 12, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • лексика ограниченной сферы употребления
  • стилистические функции лексики
  • русский язык и культура речи
  • практические задания
  • интерактивные приемы обучения
  • интерактивная лекция
  • аудио- и видеоматериалы
  • исследовательский групповой проект
  • rarely used vocabulary
  • stylistic functions of vocabulary
  • Russian and speech culture
  • practical tasks
  • interactive methods of teaching
  • interactive lecture
  • audio and video materials
  • research team project

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)