• Original research article
  • April 28, 2023
  • Open access

Methodology of teaching the Japanese hentaigana syllabary to future specialists in the field of East Asian languages and culture and teachers specialising in East Asian studies

Abstract

The aim of the research is to substantiate that the teaching of hentaigana characters, which still occupy a special place in the modern Japanese language, contributes to a deep understanding of the historical background behind the origin of hiragana, a Japanese syllabary type standardised in 1900, the ways of using ancient and modern forms of Japanese ideographic writing. At the same time, the teaching of practical knowledge of the semi-cursive and cursive forms of the hentaigana syllabary makes it psychologically easier to perceive unfamiliar ornate handwritten characters, develops imaginative thinking. The paper addresses the problem of training specialists in the field of East Asian languages and culture and teachers specialising in East Asian studies in the ideographic writing of the modern Japanese language. The research was conducted with respect to a special historical competence, the characters of the hentaigana syllabary, considered by many authors to be an outdated and archaic syllabary, using the content analysis of literature sources and the problem analysis of a situation. The paper presents the methodology, methodological techniques and examples of tasks for teaching hentaigana characters that are often found in the modern written Japanese language to future specialists in the field of East Asian languages and culture and teachers specialising in East Asian studies. The scientific novelty of the research lies in developing a methodology for teaching the system of semi-cursive and cursive writing using the example of the archaic hentaigana syllabary, one of the types of Japanese ideographic writing. As a result of the research, a comprehensive methodology for the immediate training of future specialists in the field of East Asian languages and culture and teachers specialising in East Asian studies in selected hentaigana characters in two stages has been developed. At the first – retrospective – stage, the students study the periods of development of hentaigana characters originated from China; the process of formation of hentaigana characters; the variants of hentaigana characters used in modern Japanese. At the second – prospective – stage of ideographic writing training, the authors propose the application of the developed comprehensive methodology, which includes four main techniques, active and passive tasks based on the information, digital, research, game, intellectual and health protection educational technologies.

References

  1. Алпатов В. М. Япония: язык и общество / Институт востоковедения Российской академии наук. М.: Муравей, 2003.
  2. Блинов В. И., Сергеев И. С., Виненко В. Г. Методика преподавания в высшей школе: уч.-практ. пос. Изд-е 1-е. М.: Юрайт, 2019.
  3. Лихолетова О. Р. Японский язык: уч. пос. по иероглифике. Начальный уровень. М.: Изд-во Московского государственного института международных отношений (университета) Министерства иностранных дел Российской Федерации, 2017.
  4. Маевский Е. В. Графическая стилистика японского языка. М.: Муравей-Гайд, 2000.
  5. Орешкина А. К., Демченко З. А. Роль образовательных технологий в инновационном подходе к развитию научно-исследовательской деятельности студентов современного вуза // Отечественная и зарубежная педагогика. 2013. № 5 (14).
  6. Осмоловская И. М. Инновации и педагогическая практика // Народное образование. 2010. № 6 (1399).
  7. Петрова А. А. Книга «Полезные записи об изготовлении бумаги» («Камисуки тёхоки»): графические особенности текста // Японские исследования. 2018. № 3.
  8. Рыбин В. В. Соотношение «слог – мора» и проблема слогоделения в современном японском языке // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 87.
  9. Сериков В. В., Орлов А. А., Галагузова М. А., Коршунова Н. Л., Бермус А. Г., Гелясина Е. В., Малахова В. Г., Невская В. И., Осмоловская И. М., Перминова Л. М., Пичугина В. К., Полонский В. М., Лескова И. А., Уман А. И., Тестов В. А., Чернявская А. П., Шурухина Т. Н., Голованова Н. Ф., Кажаева Н. А., Дорохова Т. С., Безрогов В. Г., Рогачева Е. Ю., Бокова Т. Н. Методология научного исследования в педагогике. М.: Планета, 2016.
  10. Стрельников И. А., Малеева С. Ю., Блинова Л. Н., Блинов Л. В., Стрельникова Н. В., Ратникова В. И. Глифотерапия – новый метод в практике психолого-педагогического сопровождения // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 6.
  11. Стрельников И. А., Стрельникова Н. В., Амельченко А. Ю. Каллиграфия как здоровьесберегающая технология и интегративная составная часть модуля «Иероглифика» в подготовке специалистов и педагогов востоковедов // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. 2022. № 3 (110).
  12. Стрижак У. П. Основы теории и практики японской иероглифики. 日本の漢字の理論と実践. Практикум. М.: МОНОГАТАРИ, 2012.
  13. Сыромятников Н. А. Древнеяпонский язык. Изд-е 2-е. М.: Восточная литература, 2002.
  14. Lamb A., Clanuwat T., Kitamoto A. KuroNet: Regularized Residual U-Nets for End-to-end Kuzushiji Character Recognition // SN Computer Science. 2020. Vol. 1. No. 3.
  15. Marks C. Distinction and Difference: From Kana to Hiragana and Hentaigana. Amherst: University of Massachusetts Amherst, 2015.
  16. Rui Li, Xiaofei Jia, Changle Zhou, Junsong Zhang. Reconfiguration of the Brain during Aesthetic Experience on Chinese Calligraphy – Using Brain Complex Networks // Visual Informatics. 2022. Vol. 6. No. 1.

Author information

Igor Anatolevich Strelnikov

Khabarovsk State University of Economics and Law

Natalya Viktorovna Strelnikova

PhD

Far Eastern State Medical University, Khabarovsk

Vasilisa Igorevna Ratnikova

PhD

Far Eastern State Transport University, Khabarovsk

About this article

Publication history

  • Received: February 26, 2023.
  • Published: April 28, 2023.

Keywords

  • обучение японской азбуке Хэнтайгана
  • обучение японскому языку
  • идеографическая письменность
  • подготовка будущих специалистов в области восточных языков и культуры
  • подготовка будущих педагогов-востоковедов
  • teaching of the Japanese hentaigana syllabary
  • Japanese language teaching
  • ideographic writing
  • training of future specialists in the field of East Asian languages and culture
  • training of future teachers specialising in East Asian studies

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)