• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Teaching the ninth-form pupils to write a patriotic argumentative essay on the basis of modeling method for passing the Basic State Exam in Russian

Abstract

The research is focused on revealing the features of teaching the ninth-form pupils to write a patriotic argumentative essay on the basis of modeling method. The paper considers the teaching system for preparing the ninth-form students for the Basic State Exam in Russian. This system is oriented on teaching the pupils to write a patriotic argumentative essay on the basis of modeling method. The algorithm of a step-by-step teacher’s work aimed at training the pupils to write a patriotic argumentative essay is represented. The peculiarities of using modeling method for the development of pupils’ written language is illustrated. The scientific novelty lies in the system approach to solving the problem of teaching the ninth-form pupils to write a patriotic argumentative essay on the basis of modeling method and in working out the integral complex of interconnected elements to prepare for the Basic State Exam in Russian and to develop pupils’ written language and writing skills. As the result, the step-by-step description of teaching process of the ninth-form pupils to write a patriotic argumentative essay with the use of modeling method has been suggested; the optimal techniques for the realization of modeling method for a successful preparation of the ninth-form pupils to write a patriotic argumentative essay (modeling at the levels of words, word-combinations, sentences and text; stylization; text expansion technique; technique of text idea modeling) have been defined.

References

  1. Архипова Е. В. Основы методики развития речи учащихся. М.: Юрайт, 2023.
  2. Букарева Ю. В. Моделирование текста как средство формирования коммуникативной компетенции учащихся. Арзамас: Изд-во Арзамасского государственного педагогического института им. А. П. Гайдара, 2012.
  3. Вырщиков А. Н., Соловцова И. А., Столярчук Л. И. Теоретические основы воспитания и социализации в современной школе: монография. Волгоград: Перемена, 2018.
  4. Егораева Г. Т. ЕГЭ 2020. Русский язык. Тренажер. Учимся писать сочинение. М.: Экзамен, 2020.
  5. Львов М. Р. Методика развития речи младших школьников. М.: Просвещение, 1985.
  6. Методика развития речи на уроках русского языка / под ред. Т. А. Ладыженской. М.: Просвещение, 1991.
  7. Пленкин Н. А. Уроки развития речи: 5-9-е кл. М.: Просвещение, 1995.
  8. Сиволобова Н. А. Гражданско-патриотическое воспитание учащейся молодежи: опыт и инновации. Ставрополь: Изд-во Ставропольского государственного педагогического института, 2017.
  9. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика. М.: Академия, 2002.
  10. Фридман Л. М. Наглядность и моделирование в обучении. М.: Знание, 1984.

Author information

Tatyana Borisovna Kuznetsova

PhD

Stavropol State Pedagogical Institute

Natalia Nikolaevna Ryabchenko

PhD

Stavropol State Pedagogical Institute

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • сочинение-рассуждение на патриотическую тему
  • подготовка к ОГЭ по русскому языку
  • метод моделирования в обучении русскому языку
  • проблемы патриотического воспитания
  • школьное образование
  • patriotic argumentative essay
  • preparation for the Basic State Exam
  • modeling method for teaching Russian
  • problems of patriotic education
  • school education

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)