• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Development of auditory abilities when teaching Russian to foreign students from the countries of the Asia-Pacific region

Abstract

The aim of the study is to determine the specifics of organising the educational process for auditory skills formation among students from the countries of the Asia-Pacific region when teaching Russian as a foreign language (RFL), taking into account the main difficulties arising due to the ethno-cultural differences and national characteristics of the students’ mental and speech system. The paper sheds light on and clarifies the theoretical and practical issues of listening skills formation in the framework of RFL teaching at the elementary level (A1), describes a number of linguistic and extralinguistic problems specific to this student body. The scientific novelty of the study consists in clarifying the scientific ideas about modern methods of listening skills formation in the framework of RFL teaching, as well as in identifying the psychological and pedagogical features of students from the countries of the Asia-Pacific region that influence the process of formation of their auditory skills. As a result, it has been proved that in order to intensify the process of RFL teaching and particularly listening, an integrated approach is needed that takes into account students’ national and cultural characteristics and the peculiarities of their native languages. Based on the summarisation of the authors’ practical experience, a system of tasks aimed at auditory skills development among students from the countries of the Asia-Pacific region has been presented, the selection of audio material with an emphasis on exercises for practicing speech hearing, memory, articulation has been justified.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: Русский язык. Курсы, 2018.
  2. Акишина А. А., Каган О. Е. Учимся учить: для преподавателя русского языка как иностранного. Изд-е 13-е. М.: Русский язык. Курсы, 2022.
  3. Балыхина Т. М., Харитонова О. В. Коммуникативный портрет преподавателя русского языка: профессионально-педагогическая речь как лингводидактический дискурс. М.: Изд-во Российского университета дружбы народов, 2006.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: лингвострановедение в преподавании русского как иностранного. Изд-е 4-е. М.: Русский язык, 1990.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика. М.: Академия, 2006.
  6. Говорун С. В. Развитие навыков и умений аудирования у студентов-востоковедов, изучающих английский язык: дисс. ... к. пед. н. СПб., 2015.
  7. Гордеева М. Ю., Дегтева И. В. Учет национальных особенностей мышления японских слушателей в процессе обучения русскому языку как иностранному // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 53.
  8. Горшенина С. Н., Якунчев М. А. Практико-ориентированная подготовка будущих педагогов к формированию этнической толерантности обучающихся // Этническая культура в современном мире. 2020. № 14 (2).
  9. Елухина Н. В. Обучение слушанию иноязычной речи // Иностранные языки в школе. 1996. № 5.
  10. Зимняя И. А. Лингвопсихология речевой деятельности. М. – Воронеж: Изд-во Московского психолого-социального института; НПО «МОДЭК», 2001.
  11. Колесникова И. Л., Долгина О. А. Англо-русский терминологический справочник по методике преподавания иностранных языков: справ. пос. М.: Дрофа, 2008.
  12. Метс Н. А. Трудные аспекты русской грамматики для иностранцев. М.: Изд-во Государственного института русского языка им. А. С. Пушкина, 2010.
  13. Пассов Е. И. Основы методики обучения иностранным языкам. М.: Русский язык, 1977.
  14. Степанова Н. А. Выбор эффективных технологий обучения русскому языку студентов из стран АТР в дальневосточном вузе: современная проблематика // Педагогика сегодня: проблемы и решения: мат. IV междунар. науч. конф. (г. Санкт-Петербург, октябрь 2018 г.). СПб.: Свое издательство, 2018.
  15. Хавронина С. А., Куваева А. С. Система упражнений по обучению устной иноязычной речи: теория и практика (на примере русского языка как иностранного). СПб.: Златоуст, 2020.
  16. Чеснокова М. П. Методика преподавания русского языка как иностранного: уч. пос. Изд-е 2-е, перераб. М., 2015.
  17. Шевелева С. И. Формирование межкультурной компетенции обучающихся из стран Азиатско-Тихоокеанского региона на этапе предвузовской подготовки: автореф. дисс. ... к. пед. н. Томск, 2015.
  18. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, 1974.
  19. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. Изд-е 5-е, испр. М.: Флинта; Наука, 2021.
  20. Richards J. C. Teaching listening and speaking: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.
  21. Rost M. Teaching and researching listening. 2nd ed. Harlow: Longman, 2011.
  22. Rubin J. An overview to a guide for the teaching of second language listening // A guide to the teaching of second language listening / ed. by D. J. Mendelsohn, J. Rubin. San Diego: Dominie, 1995.
  23. Wolvin A. D., Coakley C. G. Skills for life. Listening. Boston: Inter-American Development Bank, 2022.

Author information

Olga Iurievna Chireikina

PhD

Siberian University of Consumer Cooperation, Novosibirsk

Mihail Kimovich Chireikin

PhD

Novosibirsk Higher Military Command School

About this article

Publication history

  • Received: March 29, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • аудирование
  • русский язык как иностранный
  • студенты из стран Азиатско-Тихоокеанского региона
  • речевые навыки и умения
  • культурологические особенности преподавания
  • аудитивное умение
  • listening
  • Russian as a foreign language
  • students from the Asia-Pacific region
  • speech skills and abilities
  • culturological features of teaching
  • auditory ability

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)