• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Formation of values dominants of cross-cultural communication among the foreign students in the polyculture environment of multidisciplinary universities

Abstract

The research is aimed at the definition of methodological approaches to the formation of value dominants of foreign students’ cross-cultural communication when teaching Russian as a foreign language. In the article the components of foreign students’ cross-cultural communication are specified; the value dominants of cross-cultural communication are identified. The scientific novelty consists in the theoretical reasoning of actualization of cross-cultural approach to the formation of cross-cultural communication and, in particular, value dominants of foreign students’ cross-cultural communication. This approach is considered to be the synthesis of socio-cultural, student-oriented and communicative approaches. As the result, the tasks focused on the intensification of the formation of value dominants of foreign students’ cross-cultural interaction in the polyculture university environment when learning Russian as a foreign language have been worked out.

References

  1. Давиденко Е. О. Социокультурная компетенция как составляющая межкультурной компетенции в обучении иностранному языку // Иностранные языки и современные тенденции в иноязычном образовании: мат. V междунар. науч.-практ. конф. Воронеж, 2021.
  2. Давудова А. К. Использование межкультурного подхода в обучении иностранным языкам // Вестник университета. 2014. № 5.
  3. Здановская Л. Б. Ольфакторемы и их межличностный конфликтогенный потенциал // Эпомен. 2020. № 35.
  4. Медведева С. А. Модель формирования ценностей межкультурного общения бакалавра вуза // Вестник Брянской государственной сельскохозяйственной академии. 2017. № 4 (62).
  5. Пригожина К. Б., Муратова О. А. Использование современных онлайн-ресурсов как инструмента в преодолении трудностей межкультурного взаимодействия // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2022. № 1 (842).
  6. Прокопеня Г. В. Семантика понятия «кросс-культурный подход» // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2007. № 3 (6).
  7. Слышкин Г. Г. Аксиология профессиональной коммуникации // Профессиональная картина мира: кросс-культурный диалог: мат. междунар. науч.-практ. конф. М.: Агентство социально-гуманитарных технологий, 2019.
  8. Соколова Е. Г. Социокультурный подход к обучению иноязычному общению студентов нелингвистических вузов. 2015. URL: http://xn-----7kcgqc6assog3b.xn--p1ai/2015/PDF/208.pdf
  9. Тарева Е. Г. Коммуникативный подход vs межкультурный подход в обучении иностранным языкам // Актуальные проблемы совершенствования преподавания иностранных языков в свете личностно-деятельностной парадигмы: мат. III междунар. науч.-практ. конф. Киров: Изд-во Вятского государственного гуманитарного университета, 2014.
  10. Цветкова С. Е., Минеева О. А. Технология формирования межкультурной коммуникативной компетенции в деловом общении у студентов-магистров педагогического профиля // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 3 (32).
  11. Щеглова И. В. Коммуникативная практика преподавателя РКИ: базовые характеристики // Лингвистика будущего: новые тенденции и перспективы: мат. междунар. науч. конф. Майкоп: Изд-во Адыгейского государственного университета, 2019.
  12. Щеглова И. В. Коммуникативные характеристики лингвокультурного типажа «чиновник» в русском языковом сознании // Гуманитарные исследования. 2009. № 4 (32).
  13. Щеглова И. В. Постулаты коммуникативного поведения татар // Вестник Астраханского технического университета. 2014. № 2 (58).
  14. Янь Цяоянь, Сюе Цзявэнь, Щеглова И. В. Формирование фонетической компетенции в контексте лингвокультурного статуса учащихся // Письма в Эмиссия. Оффлайн. 2022. № 6.
  15. Khalil M. A. Cross-Cultural Competence as a Foundation for Professional Diplomacy in the New Post-COVID-19 Reality // Concept: Philosophy, Religion, Culture. 2021. Vol. 5. No. 4 (20).

Author information

Shi Wang

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • компонентный состав межкультурной компетенции
  • ценностные доминанты межкультурного общения
  • иностранные студенты многопрофильного вуза
  • межкультурный подход к формированию межкультурной компетенции
  • components of cross-cultural competence
  • value dominants of cross-cultural communication
  • foreign students of multidisciplinary universities
  • cross-cultural approach to cross-cultural competence formation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)