• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Linguodidactic problems of Chinese grammar teaching at a language university and possible ways to solve them

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to improve the organisation of the educational process of Chinese grammar teaching at language universities. The paper sheds light on a number of linguistic and methodological problems in the practice of Chinese grammar teaching. The necessity of relying on the typological features of the Chinese language and the achievements of world Sinology and language theory in the teaching process is emphasised. The scientific novelty of the study lies in revising the approaches to Chinese grammar teaching currently predominant in Sinology circles, in determining the prospects for a further development of the methodology of Chinese grammar teaching in accordance with the principles of the predication concept of language that are focused on taking into account the typological features of the Chinese language, based on the assertion that a typical Chinese speaker in a typical situation, depending on the genre and style, will choose the typical “topic – comment” structure of a statement. As a result of the study, based on the analysis and survey of language university students, conclusions are drawn about the need to improve the process of Chinese grammar teaching, possible directions of such improvement are indicated.

References

  1. Абдрахманова А. Р., Гурулева Т. Л. Системы классификации языков мира и классификационные характеристики китайского языка // Современное педагогическое образование. 2020. № 10.
  2. Вопросы языкознания / гл. ред. В. В. Виноградов. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1955. № 3.
  3. Герасимова С. А. Архитектоника индивидуально ориентированного учебника иностранного языка // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2016. № 4 (24).
  4. Гурулева Т. Л. Подходы к обучению китайскому языку в аспекте формирования межкультурной образовательной парадигмы // Язык и культура. 2021. № 54.
  5. Зинина А. М., Чарчоглян Т. Г. Актуальные проблемы преподавания китайского языка: учет социокультурного компонента // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61-1.
  6. Ивченко Т. В., Рукодельникова М. Б., Фокина Е. Ю. Учебная и теоретическая грамматики китайского языка: проблема принципов описания и системности изложения // Иностранные языки в высшей школе. 2020. № 1 (52).
  7. Коцик К. Э. Топиковые структуры в современных лингвистических парадигмах: дисс. … к. филол. н. М., 2019.
  8. Кочергин И. В. Очерки лингводидактики китайского языка. М.: Восточная книга, 2012.
  9. Курдюмов В. А. Идея и форма. Основы предикационной концепции языка. М.: Военный университет, 1999.
  10. Курдюмов В. А., Коцик К. Э. К вопросу о дифференциации понятий «топик – комментарий» и «тема – рема» // Вестник Российского нового университета. Серия «Человек в современном мире». 2020. № 1.
  11. Ли Ч., Томпсон С. Подлежащее и топик: новая типология языков // Новое в зарубежной лингвистике: сб. ст. М.: Прогресс, 1982. Вып. XI. Современные синтаксические теории в американской лингвистике.
  12. Маннапова С. А. Принципы предикационного членения предложения в преподавании грамматики китайского языка // Обучение китайскому языку и культуре: прошлое, настоящее, будущее: сб. науч. ст. М.: Языки народов мира, 2022.
  13. Масловец О. А. Критерии выбора и создания учебника китайского языка для средней школы // Вестник Амурского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2013. № 60.
  14. Chao Y. R. A grammar of spoken Chinese. Berkeley – Los Angeles: University of California Press, 1968.
  15. Kazantseva A. A., Dyundik Yu. B., Sizykh E. Yu., Kazantseva A. A. Problems of the Chinese language textbook content in teaching future teachers of Chinese // SHS Web of Conferences. 14th Session of Euro-Asian Law Congress “The Value of Law” 2021. 2022. Vol. 134.
  16. Tareva E. G., Tarev B. V. The assessment of students’ professional communicative competence: New challenges and possible solutions // XLinguae. 2018. Vol. 11. No. 2. DOI: 10.18355/XL.2018.11.02.59

Author information

Kristina Eduardovna Dubrovskaia

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • обучение китайскому языку в языковом вузе
  • методика преподавания грамматики китайского языка
  • типологические особенности китайского языка
  • предикационная концепция языка
  • топико-ориентированная лингвистика
  • Chinese language teaching at a language university
  • methodology of Chinese grammar teaching
  • typological features of the Chinese language
  • predication concept of language
  • topic-prominent linguistics

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)