• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Structural and functional model of future preschool teachers’ training for the formation of economic responsibility bases of preschoolers

Abstract

The research purpose is the theoretical substantiation of structural and functional model of future preschool teachers’ training for the formation of economic responsibility bases of preschoolers. In the article the definition of “economic responsibility of preschoolers” is given; the structural and functional model of future preschool teachers’ training for the formation of economic responsibility bases of preschoolers and its components are described. The scientific novelty consists in the definition of the content of the blocks of the model of future preschool teachers’ training for the formation of economic responsibility bases of preschoolers. As the result the author has designed the structural and functional model of future preschool teachers’ training for the formation of economic responsibility bases of preschoolers. The model consists of the target block, the theoretical and methodological block, the methods and procedures block and the assessments and results block and comprises the motivation, cognitive and operational components.

References

  1. Беляева Н. Л. Экономическое воспитание детей старшего дошкольного возраста: дисс. … к. пед. н. Елабуга, 2008.
  2. Веретенникова Л. К. Подготовка будущих педагогов к развитию творческого потенциала обучающихся: монография. М.: Изд-во Московского педагогического государственного университета, 2018.
  3. Вятчинина Е. В. Проблема подготовки будущих педагогов ДОО к воспитанию основ экономической ответственности детей старшего возраста в дошкольной педагогике // Наука и образование в условиях мировой нестабильности: проблемы, новые этапы развития: мат. II междунар. конф. Ростов н/Д: Манускрипт, 2022.
  4. Галкина Л. Н. Формирование экономической компетентности у детей старшего дошкольного возраста // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2016. № 7.
  5. Данькова Е. Н. Педагогическая технология формирования ответственности у детей старшего дошкольного возраста: автореф. дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2008.
  6. Коростелкин Б. Г. Воспитание экономической ответственности учащихся ПТУ в процессе производственного обучения: автореф. дисс. … к. пед. н. Челябинск, 1992
  7. Луконина С. А. Подготовка студентов педагогического колледжа к экономическому воспитанию младших школьников: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2004.
  8. От рождения до школы. Инновационная программа дошкольного образования / под ред. Н. Е. Вераксы, Т. С. Комаровой, Э. М. Дорофеевой. Изд-е 5-е, испр. и доп. М.: МОЗАИКА-СИНТЕЗ, 2019.
  9. Прядеин В. П. Воспитание ответственности у подростков: науч.-метод. пос. Сургут: Изд-во Сургутского государственного педагогического университета, 2013.
  10. Сидякина Е. А. Формирование готовности студентов вуза к экономическому воспитанию детей старшего дошкольного возраста: дисс. … к. пед. н. М., 2006.
  11. Толмачева В. В. Формирование социально-экологической готовности будущих педагогов к оздоровлению детей дошкольного возраста: теоретико-методологический аспект: монография. Сургут: Изд-во Сургутского государственного педагогического университета, 2019.
  12. Фридман С. О. Подготовка студентов педагогического колледжа к формированию экономической культуры младших школьников: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2008.
  13. Шатова А. Д. Финансовая грамотность дошкольников: две стороны проблемы // Дошкольное воспитание. 2018. № 2.

Author information

Elena Viktorovna Vyatchinina

Surgut Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • структурно-функциональная модель
  • подготовка будущих педагогов
  • экономическая ответственность
  • дети старшего дошкольного возраста
  • structural and functional model
  • training of future teachers
  • economic responsibility
  • preschoolers

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)