• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Theoretical substantiation of the process model of developing the competences of students’ social interaction in teaching collaboration

Abstract

The research is focused on the theoretical substantiation of the process model of developing the competences of students’ social interaction in training collaboration. In the article the essence of the competences of students’ social interaction has been revealed. It is shown that the components of these competences comprise the social-perceptive, communicative and interactive competences of social interaction and the components content is described. It is proved that the development of students’ social interaction competences is possible to put into practice in the process of training collaboration and due to its essential characteristics, content features and the organization specifics of university educational process. The scientific novelty consists in working out of a new scientific idea on the development of students’ social interaction competences in university educational process realized by means of their involvement into the subject and social content of practice-oriented and professional activity. This activity should be kept on the basis of training collaboration and the students’ performance of various social roles when solving problem variable situations. As the result, the process model of the development of students’ social interaction competences has been designed on the basis of general pedagogical mechanism that involves the students of different education pathway into training collaboration enriched with problem variable situations.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Личность как субъект деятельности // Психологические основы профессиональной деятельности: хрестоматия / сост. и общ. ред. В. А. Бодров. М., 2007.
  2. Андреева Г. М. Социальная психология: учебник для высших учебных заведений. М.: Аспект Пресс, 2001.
  3. Бондаревская Е. В. Гуманистическая парадигма личностно-ориентированного образования // Педагогика. 2001. № 4.
  4. Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения: материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004.
  5. Гейхман Л. К. Интерактивное обучение общению (общепедагогический подход): дисс. … д. пед. н. Екатеринбург, 2003.
  6. Загвязинский В. И., Строкова Т. А. Педагогическая инноватика: проблемы, стратегии и тактики: монография. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2011.
  7. Зеер Э. Ф. Компетентностный подход к образованию // Образование и наука. 2005. № 3 (33).
  8. Зимняя И. А. Ключевые компетенции: новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5.
  9. Зимняя И. А. Осваиваем социальные компетентности: учебное пособие / Российская академия образования; Московский психолого-социальный институт; под ред. И. А. Зимней. М., 2011.
  10. Кирьякова О. В., Татьянина Т. В. Теоретико-методологические основы формирования компетенции социального взаимодействия у иностранных студентов // Современные наукоемкие технологии. 2019. № 10.
  11. Коротаева Е. В. Основы педагогики взаимодействий: теория и практика: монография. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного педагогического университета, 2013.
  12. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975.
  13. Макаренко А. С. Педагогические сочинения: в 8-ми т. М.: Педагогика, 1983. Т. 1 / сост. Л. Ю. Гордин, А. А. Фролов.
  14. Психология. Словарь / сост. Л. А. Карпенко; под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Политиздат, 1990.
  15. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002.
  16. Сергеева М. Г., Визаулина В. В. Развитие компетенции социального взаимодействия при подготовке современного специалиста // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-3.
  17. Сергеева М. Г., Макарова В. В. Формирование и развитие компетентности социального взаимодействия у студентов в высшем учебном заведении // Казанский педагогический журнал. 2019. № 1.
  18. Сериков В. В. Личностный подход в образовании: концепция и технологии. Волгоград: Перемена, 1994.
  19. Тазиева З. Н., Галимзянова И. И. Педагогические условия развития компетенции социального взаимодействия в архитектурно-строительном вузе // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева. 2020. № 1 (106).
  20. Якиманская И. С. Развивающее обучение. М., 1979.
  21. Johnson D. W., Johnson R. T. The impact of cooperative, competitive, and individualistic learning environments on achievement // International handbook of student achievement / ed. by J. Hattie, E. Anderman. N. Y.: Routledge, 2013.

Author information

Olga Nikolaevna Rodina

PhD

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: April 3, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • компетенции социального взаимодействия студентов
  • учебное сотрудничество
  • проблемные вариативные ситуации
  • процессуальная педагогическая модель
  • образовательный процесс в вузе
  • competence of students’ social interaction
  • training collaboration
  • problem variable situations
  • pedagogical process model
  • university educational process

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)