• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Research-to-practice conference as a form of academic research work organization for linguistically gifted school students

Abstract

The aim of the study is to identify the conditions for the effective functioning of the research-to-practice conference as a form of academic research work organization for linguistically gifted school students. The results of the analysis of the literature on the research problem allowed the authors to summarize and clarify the notions of “giftedness”, “linguistic giftedness of school students”, “academic research work of school students”. The scientific novelty of the study lies in summarizing and clarifying the features of functioning of linguistic research-to-practice conferences of school students (by the example of the Republic of Tatarstan), in formulating the conditions for improving the quality of academic research work organization for linguistically gifted students. The results of the study are as follows: based on the authors’ long-term experience as scientific advisers and members of the jury of the “Foreign Languages” sections of annual research-to-practice conferences for school students at higher and secondary education institutions of the Republic of Tatarstan, the authors present recommendations for ensuring high quality of performance and defense of academic research works in linguistics. The authors come to the following conclusion: provided that the conditions of its functioning set out in the paper are met, the research-to-practice conference is an effective form of organizing academic research work for linguistically gifted students.

References

  1. Бажук О. В., Демидович Е. А. К вопросу об использовании технологии проектно-исследовательской деятельности в начальной школе // Казанский педагогический журнал. 2021. № 2 (145).
  2. Балакирева Е. И. Выявление и поддержка одаренных школьников в условиях университетской образовательной среды // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2018. № 7 (177). 5
  3. Бондаренко С. М. Организация учебно-исследовательской деятельности обучающихся в условиях современной общеобразовательной школы // Вестник Шадринского государственного педагогического университета. 2016. № 3 (31).
  4. Габдулхаков В. Ф. «Одаренный учитель – одаренный воспитанник» в условиях реализации САЕ // Одаренность и ее развитие: сб. ст. и метод. мат. междунар. науч.-практ. конф. Казань: Изд-во Казанского федерального университета, 2017.
  5. Лебедева О. В., Гребенев И. В. ФГОС школьного образования: Проектирование и организация исследовательской деятельности в учебном процессе // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2013. № 5 (2).
  6. Научно-исследовательская работа студентов: курсовые и выпускные квалификационные работы: учеб. пособие / сост.: Н. П. Поморцева, Н. Н. Бобырева. Изд-е 2-е, испр. и доп. Казань: Изд-во Казанского университета, 2020.
  7. Одаренные дети: проблемы выявления, развития и психолого-педагогического сопровождения в системе общего образования: методические рекомендации / авт.-сост. М. Б. Осипова. Нижний Тагил: Изд-во Нижнетагильского филиала Института развития образования, 2019.
  8. Поморцева Н. П., Морозова Т. В. Одаренные дети в поликультурной среде американской средней школы: проблемы и перспективы // Научное обозрение. Педагогические науки. 2015. № 3.
  9. Пономарев И. Ф., Полякова Э. И. Методология научных исследований: учеб. пособие для обучающихся образоват. учреждений высш. проф. образования. Донецк: Изд-во Донецкого национального технического университета, 2018.
  10. Румянцева М. В. Обучение лингвистически одаренных школьников иностранному языку в условиях дополнительного образования: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2006.
  11. Савенков А. И. Психология детской одаренности: учебник для бакалавриата и магистратуры. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2018.
  12. Халикова Ф. Д. Выражение ценностей учителя через взаимообусловленный образовательный результат с одаренными обучающимися // Тенденции развития науки и образования. 2022. № 89-2.
  13. Шульц О. Е. Концептуальные подходы и теоретическая модель понятия «мультилингвальная одаренность» в современном лингводидактическом знании // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 1 (09).
  14. Щербатых Л. Н. Теоретические и прикладные аспекты выявления лингвистически одаренных школьников // Наука и школа. 2013. № 4.
  15. Sabirova D. R. Skills and Abilities of Students. Critical Attitude to Building a Career by Means of Language Learning Disciplines // Res Militaris. 2022. Vol. 12. No. 2.

Author information

Nadezhda Pavlovna Pomortseva

PhD

Kazan Federal University

Diana Rustamovna Sabirova

Dr

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: April 26, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • научно-исследовательская работа
  • научно-практическая конференция
  • лингвистическая одаренность
  • школьник
  • academic research work
  • research-to-practice conference
  • linguistic giftedness
  • school student

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)