• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Ways to ensure the effective implementation of the Russian education export strategy

Abstract

The study aims to identify the key areas of the Russian academic, economic and sociocultural sphere that can be positively influenced by the Russian education export strategy in order to specify the ways of organizing educational process and social adaptation of foreign students that would contribute to the most successful implementation of all aspects of this strategy. The paper examines the reasons why states pay great attention to the internationalization of their higher education system and also identifies the main areas of the Russian university environment, economy and culture that are the beneficiaries of the influx of foreign students to the Russian Federation. Furthermore, the scientific work explores the ways to improve the system of higher education that will allow organizing the studying and recreation of foreign students in such a manner that all the most important problems related to the implementation of education export are successfully solved and reflected in Russia’s scientific, industrial and cultural development, both at the national level and internationally. The scientific novelty lies in presenting new ways to adapt the educational process at the university to the educational needs of foreign students, as well as in offering methods for improving the socializing, cultural-educational and career guidance work of universities, which together are able to ensure foreign students’ formation not only as qualified professionals, but also as the professionals with a pronounced positive perception of Russia who respect our culture and seek to cooperate with Russian organizations in one form or another. As a result of achieving the research objectives, the role of education export in the policy of many countries has been determined, which consists in ensuring stable high incomes and in strengthening the leading position of the state on the international stage. The main directions of the academic, economic and sociocultural spheres significantly affected by all the multitude of activities undertaken in the process of education export have been identified. The main parameters of university education that require modernization with regard to the development of the Russian higher education export strategy have been determined. The need for integration of additional disciplines in Russian into the educational route of foreign students throughout the entire course of study at the university has been argued. The need for advanced training of the teaching staff in terms of the methodology of teaching disciplines in Russian as a foreign language has been noted. The importance of the active involvement of foreign students in the university environment and the sociocultural city life has been shown. The correlation between the increase in the number of potential foreign applicants who would like to earn a degree in a Russian university and ensuring the high quality of education for foreign students along with the creation of favorable conditions for their effective sociocultural adaptation has been proved.

References

  1. Абдулкашапова Ф. А., Бронская В. В., Игнашина Т. В., Шайхетдинова Р. С. Стратегии организации обучения и адаптации иностранных студентов // Казанский педагогический журнал. 2020. № 5 (142).
  2. Бараненкова Т. А. Миграция высококвалифицированных кадров: современные тенденции и механизмы регулирования // Вестник Института экономики Российской академии наук. 2020. № 5.
  3. Беляков С. А., Краснова Г. А. Экспорт высшего образования: состояние и перспективы в России и в мире // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 106 (6).
  4. Белякова Л. Ф., Сидорова Т. Л., Петрунева Р. М., Васильева В. Д. Туркменские студенты в Волгоградском государственном техническом университете // Высшее образование в России. 2020. № 4.
  5. Береснев Д. Н., Жалнин В. А., Слизовский Д. Е. Политика Российской Федерации по повышению экспортного потенциала системы образования: риски и возможности старта // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Политология». 2017. Т. 19. № 4.
  6. Бондаренко В. В., Полутин С. В., Юдина В. А., Танина М. А., Лескина О. Н. Привлекательность российских вузов среди иностранных студентов в условиях глобальной конкуренции на рынках образовательных услуг // Интеграция образования. 2022. Т. 26. № 1 (106).
  7. Борисова Е. В. Обеспечение успеха в образовательной деятельности иностранных студентов, обучающихся на основных факультетах // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. Серия «Социальные науки». 2019. № 4 (56).
  8. Бортникова Т. Г., Долженкова М. И. Пути повышения мотивации обучения иностранному языку в вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2020. Т. 25. № 186.
  9. Бухалко А. Д. Адаптация иностранных студентов к обучению в российском техническом вузе: проблемы и критерии оценки // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 5 (72).
  10. Егорова И. А., Макарова Е. Л. Управление международным образованием: обзор основных понятий // Вестник Таганрогского института управления и экономики. 2020. № 1 (31).
  11. Золочевская Е. Ю., Скидан А. В., Мельниченко А. М. Особенности привлечения иностранных студентов в российские вузы: региональный аспект // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2019. № 1.
  12. Константинов В. В., Лапшина Т. В. Специфика проживания мигрантов и социально-психологические факторы субъективного благополучия представителей принимающего сообщества // Общество: социология, психология, педагогика. 2015. № 6.
  13. Кошелева Е. Ю., Алхалди Ахмед М. А. Иностранный студент и вуз: практики социокультурной адаптации // Вестник по педагогике и психологии Южной Сибири. 2020. № 3.
  14. Кудинова Г. Ф., Ахметова Н. А. Международный центр продвижения русского языка и литературы им. М. Карима как модель открытого образования // Педагогический журнал Башкортостана. 2022. № 3 (97).
  15. Курка М. А., Млечко Т. П. Зарубежное образование на русском языке: новый социокультурный абрис // Этнодиалоги. 2018. № 2 (56).
  16. Махмутова Е. В. Особенности интеграции иностранных студентов в российское образовательное пространство // Власть. 2020. № 1.
  17. Мужикова А. В., Габова М. Н. Разработка системы обучения математике иностранных студентов в региональном вузе // Научно-педагогическое обозрение. 2022. № 6 (46).
  18. Невеличко Л. Г., Баженова Н. Г., Баженов Р. И., Воротилкина И. М. Интернационализация образовательной деятельности российских вузов: дальневосточный вектор развития // Власть и управление на Востоке России. 2022. № 2 (99).
  19. Никитенко Е. В. Мотивация выбора вуза иностранными студентами: на примере китайских студентов, обучающихся в г. Хабаровске: автореф. дисс. … к. соц. н. Хабаровск, 2017.
  20. Осин Р. В., Константинов В. В. Модификация семантического дифференциала для изучения личностной идентичности трудовых мигрантов // Пензенский психологический вестник. 2021. № 2.
  21. Пимонова С. А., Фомина Е. М. Повышение привлекательности российских вузов для иностранных студентов // Университетское управление: практика и анализ. 2018. Т. 22. № 4 (116).
  22. Салосина И. В., Охорзина Ю. О. Исследование причин выбора российского регионального вуза иностранными студентами // Science for Education Today. 2018. Т. 8. № 3.
  23. Танина М. А., Бондаренко В. В., Юдина В. А., Лескина О. Н. Механизмы привлечения международного контингента студентов в российские вузы применительно к университетскому, региональному и федеральному уровням // Вестник университета. 2021. № 8.
  24. Фофанова К. В., Сычев А. А. К проблеме привлечения иностранных студентов в российские регионы // Гуманитарные и политико-правовые исследования. 2018. № 3 (3).
  25. Экспорт российских образовательных услуг: статистический сборник / Министерство науки и высшего образования Российской Федерации. М.: Изд-во Государственного института русского языка имени им. А. С. Пушкина, 2020. Вып. 10 / авт.-сост. А. Л. Арефьев.

Author information

Ekaterina Vladimirovna Rybakova

PhD

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: May 4, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • образовательная политика
  • экспорт образования
  • академическая мобильность
  • русский язык как иностранный
  • рекрутинг
  • социокультурная адаптация
  • тьюторинг
  • зарубежные абитуриенты
  • студенты-иностранцы
  • education policy
  • education export
  • academic mobility
  • Russian as a foreign language
  • recruiting
  • sociocultural adaptation
  • tutoring
  • foreign applicants
  • foreign students

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)