• Original research article
  • July 13, 2023
  • Open access

The role of Russian-language and English-language university educational programs for foreign students in expanding the opportunities of Russian education export

Abstract

The study aims to identify ways to improve the Russian education export strategy by choosing the most optimal language model for the implementation of university educational programs for foreign students. The paper analyzes two main ways of education export in the form of English-language and Russian-language university educational programs for foreign youth. In particular, the advantages and disadvantages of the implementation of these language models were identified both from the perspective of universities and foreign students enrolled in Russian universities. In addition, options for the likely medium-term and long-term impact of the two language models on the education sector, Russia’s migration and economic policy as a whole were considered. As a result of examining various parameters of university programs for foreigners in Russian and English, it was proved that the model of Russian-language university education for foreign students allows for the most complete implementation of the Russian education export strategy in terms of the formation of a widely recognized and highly demanded brand of Russian higher education abroad, as well as in attracting a large contingent of foreign youth and creating favorable conditions for the training of foreign students in Russian universities. The scientific novelty of the paper lies in substantiating the need for priority implementation of the Russian-language model of higher education for foreign students in Russia in order to significantly expand the opportunities of Russian education export. In addition, the paper shows that the effective implementation of the Russian education export strategy based on the specified language model of educational programs requires the creation of mass pre-university training courses for foreign youth in Russian as a foreign language in the most promising countries for attracting applicants.

References

  1. Абакумова Н. Н., Фахрутдинова А. В. Иноязычная среда вуза как ресурс развития ведущих университетов России (результаты мониторинга 2014-2019 годов) // Преподаватель XXI век. 2020. № 3.
  2. Азбукина Е. Ю., Французская Е. О. Развитие иноязычной коммуникативной компетенции современного преподавателя технического вуза средствами программ повышения квалификации // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 4-2 (58).
  3. Бабаян А. В., Везиров Т. Г. Обеспечение эффективности профессиональной подготовки магистров на основе дистанционных образовательных технологий // Высшее образование сегодня. 2016. № 1.
  4. Бортникова Т. Г., Долженкова М. И. Пути повышения мотивации обучения иностранному языку в вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2020. Т. 25. № 186.
  5. Бортникова Т. Г., Долженкова М. И. Формирование умений ведения продуктивной межкультурной коммуникации студентов // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2022. Т. 27. № 4.
  6. Глухов А. П. Образовательный экспорт в системе высшего образования: кейс томских вузов // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2018. № 7 (196).
  7. Гончарова Н. А., Медведев А. В. Роль проектно-исследовательской деятельности обучающихся СПО на занятиях по иностранному языку в формировании межкультурной коммуникативной компетенции // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2022. Т. 27. № 4.
  8. Гришаева Ю. М., Чекушкина Д. Н. Экологическая культура и безопасность жизнедеятельности: педагогические аспекты // Социально-гуманитарное знание. 2015. № 3.
  9. Золочевская Е. Ю., Скидан А. В., Мельниченко А. М. Особенности привлечения иностранных студентов в российские вузы: региональный аспект // Государственное и муниципальное управление. Ученые записки. 2019. № 1.
  10. Каримсакова А. С., Кузембаева Г. А., Купенова А. А., Ерменова К. К., Канлыбаева А. У. Проблемы обучения иностранных студентов на английском языке (на примере ЗКМУ имени М. Оспанова) // West Kazakhstan Medical Journal. 2019. № 2 (61).
  11. Курганский С. А. Англоязычные образовательные программы в вузе // Известия Байкальского государственного университета. 2018. Т. 28. № 4.
  12. Лебедева Т. В. Влияние международной образовательной миграции на развитие современной системы высшего образования в Российской Федерации // Векторы благополучия: экономика и социум. 2022. № 4 (47).
  13. Мужикова А. В., Габова М. Н. Разработка системы обучения математике иностранных студентов в региональном вузе // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. 2022. № 6 (46).
  14. Мурунов С. С., Медведев Н. В., Шульц О. Е. Использование интернет-ресурсов для проблематизации обучения иностранным языкам // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2022. Т. 27. № 4.
  15. Рязанцев С. В., Кузнецов Н. Г. Демографический потенциал стран Юго-Восточной Азии в контексте образовательной политики России // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Социология. Политология». 2022. Т. 22. № 1.
  16. Салосина И. В., Охорзина Ю. О. Исследование причин выбора российского регионального вуза иностранными студентами // Science for Education Today. 2018. Т. 8. № 3.
  17. Французская Е. О., Дерюшева В. Н. Подготовка преподавателя вуза к реализации образовательных программ нелингвистического профиля на английском языке // Высшее образование в России. 2016. № 10.
  18. Шакирова А. А. Роль иностранного языка в процессе интернационализации высшего образования // Казанский лингвистический журнал. 2018. Т. 1. № 2.

Author information

Ekaterina Vladimirovna Rybakova

PhD

Siberian Federal University, Krasnoyarsk

About this article

Publication history

  • Received: May 23, 2023.
  • Published: July 13, 2023.

Keywords

  • экспорт образования
  • академическая мобильность
  • русский язык как иностранный
  • довузовские программы подготовки по русскому языку как иностранному
  • мягкая сила
  • рекрутинг
  • иностранные абитуриенты
  • студенты-иностранцы
  • education export
  • academic mobility
  • Russian as a foreign language
  • pre-university training programs in Russian as a foreign language
  • soft power
  • recruiting
  • foreign applicants
  • foreign students

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)