• Original research article
  • August 25, 2023
  • Open access

Screening method as an effective tool for the diagnostic work of the psychological and pedagogical concilium of an educational organization on the identification of grade schoolers with learning difficulties

Abstract

The study aims to substantiate the effectiveness of the diagnostic work of the psychological and pedagogical concilium on the identification of a special pedagogical group among grade schoolers, i.e. “children with learning difficulties”, using the screening method. The theoretical and methodological part of the paper is based on proven fundamental provisions in the field of psychodiagnostics in general and impaired child development in particular. The paper presents the idea of highlighting a relevant approach to the psychological and pedagogical examination of grade schoolers to identify children with impaired development through the screening method. The practical part of the paper includes information about the tools (a screening questionnaire), as well as the results of the study. The scientific novelty of the study lies in justifying the need to detail the profiles of the questionnaire for the diagnostic work of the psychological and pedagogical concilium on the identification of a special pedagogical group among grade schoolers, i.e. “children with learning difficulties”. As a result of the practical testing of the screening method, five types of academic performance of grade schoolers were identified (students with absolute school performance, with positive school performance, with variable school performance, with insufficient school performance and with negative school performance), as well as three variants of the diagnostic route, which is a scenario of the teaching activity of the psychological and pedagogical concilium in relation to the student.

References

  1. Валеев Г. Х. Методология и методы психолого-педагогических исследований. Стерлитамак: Стерлитамакский государственный педагогический институт, 2002.
  2. Величенкова О. А. Первоклассники с предрасположенностью к дислексии: проблемы обучения грамоте в общеобразовательной школе // Начальная школа: проблемы и перспективы, ценности и инновации. 2016. № 9.
  3. Волковская Т. Н. К проблеме совершенствования диагностических методов выявления причин нарушений письма и чтения у учащихся начальных классов // Школьный логопед. 2021. № 2 (78).
  4. Волковская Т. Н. Организационно-методические аспекты психодиагностической работы в системе психолого-педагогической помощи детям с недостатками речевого развития // Коррекционная педагогика: теория и практика. 2009. № 6.
  5. Выготский Л. С. Педагогическая психология / под ред. В. В. Давыдова. М.: Педагогика; Пресс, 1996.
  6. Выготский Л. С. Психология развития ребенка. М.: Смысл; Эксмо, 2005.
  7. Грецкая С. А. Методические рекомендации по проведению анкетирования: метод. пособие. Ноябрьск, 2014.
  8. Екжанова Е. А. Диагностико-прогностический скрининг в первых классах общеобразовательной школы. М.: ДЕЙТОН, 1997.
  9. Загвязинский В. И., Атаханов Р. Методология и методы психолого-педагогического исследования: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. Изд-е 2-е, стер. М.: Академия, 2005.
  10. Лебединский В. В., Бардышевская М. К. Диагностика эмоциональных нарушений у детей. М.: Когито-Центр, 2019.
  11. Левченко И. Ю., Волковская Т. Н., Ковалева Г. А. Психологическая помощь в специальном образовании. М.: ИНФРА-М, 2019.
  12. Левченко И. Ю., За¬брамная С. Д., Добровольская Т. А. Психолого-педагогическая диагностика. М.: Академия, 2003.
  13. Лубовский В. И., Коробейников И. А., Валявко С. М. Новая концепция психологической диагностики нарушений развития // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 4.
  14. Назарова Н. М., Аксенова Л. И., Богданова Т. Г., Морозов С. А. Специальная педагогика. М.: Академия, 2019.
  15. Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: учеб. для студ. высш. учеб. заведений: в 2-х кн. М.: ВЛАДОС, 2004. Кн. 2. Процесс воспитания.
  16. Рубинштейн С. Я. Экспериментальные методики патопсихологии и опыт применения их в клинике: в 2-х кн. М.: Издательство Института психотерапии; Апрель-Пресс, 2010. Кн. 1.
  17. Семаго Н. Я., Семаго М. М. Теория и практика оценки психического развития ребенка: дошкольный и младший школьный возраст. СПб.: Речь, 2005.
  18. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. В. А. Сластенина. М.: Академия, 2002.
  19. Стребелева Е. А. Формирование мышления у детей с отклонениями в развитии. М.: ВЛАДОС, 2022.
  20. Усанова О. Н. Психодиагностика нарушенного развития. М.: ИП Петросян, 2023.
  21. Филичева Т. Б. Логопедия. Теория и практика. М.: Эксмо, 2021.
  22. Чиркина Г. В. Коммуникативно-речевая деятельность детей с отклонениями в развитии: диагностика и коррекция: монография / под ред. Г. В. Чиркиной, Л. Г. Соловьевой. Архангельск: Институт коррекционной педагогики Российской академии образования; Поморский университет, 2009.

Author information

Olga Vasilyevna Moshnina

School № 480 named after V. V. Talalikhin, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: June 22, 2023.
  • Published: August 25, 2023.

Keywords

  • психолого-педагогический консилиум
  • диагностическая работа
  • скрининговый метод
  • дети с трудностями в обучении
  • школьная успеваемость
  • psychological and pedagogical concilium
  • diagnostic work
  • screening method
  • children with learning difficulties
  • school performance

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)