• Original research article
  • September 12, 2023
  • Open access

Infographics as a digital educational technology for implementing e-learning at the university (by the example of the authors’ e-course “Latin for dentists” in LMS Moodle)

Abstract

The aim of the research is to determine the educational potential of infographics as a digital educational technology within the discipline “Latin language” in the authors’ e-course “Latin for dentists”. The paper deals with the use of the educational technology of infographics in teaching medical university students. The formation stages and educational functions of infographics are described; based on this, infographics is integrated into the authors’ e-course “Latin for dentists” in LMS Moodle within the discipline “Latin language”. The paper examines the effectiveness of the infographics integrated into the authors’ e-course in LMS Moodle for mastering language skills in “Latin language” (knowledge of grammar, ability to read and translate medical terms into both languages – from Russian into Latin and from Latin into Russian). The novelty of the research lies in describing the process model for the formation of the educational technology of infographics in the educational process of a university. The research findings are as follows: the stages of formation of the educational technology of infographics in the educational process have been presented; the educational functions of infographics have been described; the authors’ e-course “Latin for dentists” within the discipline “Latin language” has been created in LMS Moodle using infographics based on its functionality; the students’ level of formation of language knowledge and skills (knowledge of grammar, reading rules, two-way translation of medical terms) when working in the authors’ e-course “Latin for dentists” within the discipline “Latin language” has been determined.

References

  1. Аликина Е. В., Рапакова Т. Б. Формирование инфографической компетенции в научно-исследовательской деятельности курсантов военного вуза в процессе изучения иностранного языка // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 1.
  2. Ачкасова О. Г. Стратегические ориентиры цифровой трансформации высшего образования // Трансформация национальной социально-экономической системы России, тренд цифровые технологии: сб. мат. III междунар. науч.-практ. конф. М., 2021.
  3. Безолюк С. П., Елдинов О. А., Мацюк Е. А. Инфографика как технология самоактуализации субъектного опыта обучающихся // Мир науки. Педагогика и психология. 2022. Т. 10. № 3.
  4. Волкова Е. А. Проектирование и представление профессиональных идей и решений средствами мультимедиа: учеб.-метод. пособие. Красноярск: Инновационный центр, 2018. https://doi.org/10.12731/978-5-6042232-2-2
  5. Голубев О. Б., Горохова Ю. А. Дидактические особенности применения образовательной инфографики в учебном процессе // Ярославский педагогический вестник. 2018. № 3.
  6. Желтухина М. Р., Донскова Л. А. Инфографика как технология визуализации образовательного контента // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 76-3.
  7. Игнатенко М. С., Стрельцова А. П., Семенова М. М. Инфографика как образовательная технология – вклад в психологическую науку // Актуальные проблемы человека в инновационных условиях современного образования и науки: сб. науч. ст. СПб.: Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена, 2017.
  8. Каледина Н. Б. Использование инфографики при изучении дисциплины «Полиграфика» // Высшее техническое образование. 2017. Т. 1. № 1.
  9. Калитина К. В. Использование инфографики в образовании // Проблемы высшего образования. 2013. № 1.
  10. Климова Т. В. Когнитивная инфографика в профессиональной подготовке студента вуза: сущность, возможности, технологии реализации // Международный научно-исследовательский журнал. 2013. № 7 (14).
  11. Кондратенко О. А. Инфографика в вузе: формируем визуальную компетенцию // Перспективы науки и образования. 2014. № 2 (8).
  12. Кубрушко П. Ф., Назарова Л. И., Симан А. С. Подготовка преподавателей к инновационной педагогической деятельности в условиях цифровизации профессионального образования // Вестник Федерального государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Московский государственный агроинженерный университет имени В. П. Горячкина». 2019. № 5 (93). https://doi.org/10.34677/1728-7936-2019-5-40-45
  13. Кузнецов Н. В. Онлайн-образование: ключевые тренды и препятствия // E-Management. 2019. № 1.
  14. Лаптев В. В. Изобразительная статистика. Введение в инфографику. СПб.: Эйдос, 2012.
  15. Монахова Л. Ю., Рябоконь Е. А. Инновационность – характерная черта современного профессионального образования // Образование: ресурсы развития. Вестник ЛОИРО. 2020. № 1.
  16. Осадчая И. Ю. Методический потенциал инфографики при обучении иностранному языку студентов вуза // E-Scio. 2023. № 3 (78).
  17. Павлюкевич Л. Ю., Безматерных А. С. Инфографика как средство развития творческого мышления // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2022. № 18.
  18. Рябова Т. В. Инфографика при обучении иностранному языку // Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. 2018. Т. 12. № S1.
  19. Суханова Н. Т., Вежелис Т. М. Применение инфографики в условиях формирования информационной среды образовательного учреждения // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-4.
  20. Фролова М. А. История возникновения и развития инфографики // Вестник Пермского государственного гуманитарно-педагогического университета. Серия «Информационные компьютерные технологии в образовании». 2014. Вып. 10.
  21. Широколобова А. Г., Губанова И. В., Грунина Л. П., Ларионова Ю. С., Долгова Н. И. Проектирование и организация учебного процесса в электронной обучающей среде Moodle. Кемерово: Кузбасский государственный технический университет им. Т. Ф. Горбачева, 2020.

Author information

Anastasia Georgievna Shirokolobova

PhD

T. F. Gorbachev Kuzbass State Technical University, Kemerovo

Julia Sergeevna Larionova

Kemerovo State Medical University

Galina Victorovna Chistyakova

PhD

Kemerovo State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: July 6, 2023.
  • Published: September 12, 2023.

Keywords

  • инфографика
  • образовательные технологии
  • электронный курс
  • управление образовательными системами (LMS Moodle)
  • латинский язык
  • визуализация
  • infographics
  • educational technologies
  • e-course
  • learning management systems (LMS Moodle)
  • Latin language
  • visualization

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)