• Original research article
  • September 14, 2023
  • Open access

Determining the effectiveness of peer feedback in foreign language teaching from the perspective of a student receiving feedback

Abstract

The aim of the research is to substantiate the need to organise mutual peer feedback in foreign language teaching at a university. Mutual feedback between students involves the exchange of comments-opinions based on the results of a foreign language study assignment, in which each student acts both as the sender and as the recipient of feedback. The paper reveals the advantages of using mutual feedback exchange between students and evaluates the results of the implementation of this exchange based on a survey of students receiving feedback in foreign language teaching. The scientific novelty lies in defining the main condition for mutual feedback: feedback is not accompanied by ratings, but only by the formulation of informative comments indicating positive and problematic points. As a result of analysing the scientific literature and the empirical data obtained, the advantages and limitations of mutual peer feedback are revealed and the criteria that effective mutual feedback should meet are determined.

References

  1. Боголепова С. В., Кирсанова М. А., Пивоварова А. А. Как аукнется, так и откликнется? Отношение студентов-лингвистов к взаимооцениванию и обратной связи // Вестник Томского государственного университета. 2023. № 487.
  2. Вилкова Л. В., Грибова П. Н. Влияние взаимооценивания на результаты учебных достижений обучающихся // Обществознание и социальная психология. 2022. № 7 (37).
  3. Ефремова Н. Н., Гусева Л. В. Возможности взаимного оценивания: к вопросу о качественной обратной связи // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 3.
  4. Заруцкая Е. В. Формирование грамотности работы с обратной связью при обучении иностранному языку студентов высшей школы // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 5.
  5. Кошелева И. Н. Комплексный подход к понятию обратной связи и его реализация в обучении английской письменной речи на младших курсах неязыкового вуза // Концепт. 2023. № 3.
  6. Лебедева О. Г. Особенности использования обратной связи при обучении иностранному языку // Коррекционно-педагогическое образование: электронный журнал. 2022. № 1 (31).
  7. Мелехина Е. А. Взаимооценивание как средство развития навыков академического письма у магистрантов // Актуальные проблемы филологии и методики преподавания иностранных языков. 2020. Т. 14.
  8. Butler R. Enhancing and undermining intrinsic motivation: The effects of task involving and ego-involving evaluation on interest and performance // British Journal of Educational Psychology. 1988. Vol. 58 (1).
  9. Carless D. Feedback loops and the longer-term: Towards feedback spirals // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2019. Vol. 44. No. 5.
  10. Carless D. From teacher transmission of information to student feedback literacy: Activating the learner role in feedback processes // Active Learning in Higher Education. 2022. Vol. 23 (2).
  11. Carless D., Boud D. The development of student feedback literacy: Enabling uptake of feedback // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2018. Vol. 43. No. 8.
  12. CRADLE in Conversation. Student feedback literacy: The current landscape and future horizons [video]. 2019. https://blogs.deakin.edu.au/cradle/2019/10/30/recording-now-available-cradle-in-conversation-student-feedback-literacy-international-panel/
  13. Falchikov N. Improving assessment through student involvement. L.: Routledge; Falmer, 2005.
  14. Jug R., Jiang X., Bean S. Giving and receiving effective feedback: A review article and how-to guide // Archives of Pathology and Laboratory Medicine. 2019. Vol. 143. Iss. 2.
  15. Nicol D., Thompson A., Breslin C. Rethinking feedback practices in higher education: A peer review perspective // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2014. Vol. 39. No. 1.
  16. Panadero E., Alqassab M. An empirical review of anonymity effects in peer assessment, peer feedback, peer review, peer evaluation and peer grading // Assessment & Evaluation in Higher Education. 2019. Vol. 44. No. 8.
  17. Wiggins G. 7 key characteristics of better learning feedback. 2015. https://www.teachthought.com/pedagogy/learning-feedback/
  18. Winstone N. E., Boud D. The need to disentangle assessment and feedback in higher education // Studies in Higher Education. 2022. Vol. 47. Iss. 3. https://doi.org/10.1080/03075079.2020.1779687

Author information

Ekaterina Vitalievna Zarutckaia

PhD

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: July 27, 2023.
  • Published: September 14, 2023.

Keywords

  • взаимная обратная связь между однокурсниками
  • студенты – получатели обратной связи
  • обучение иностранному языку
  • обмен комментариями-суждениями
  • mutual peer feedback
  • students receiving feedback
  • foreign language teaching
  • exchange of comments-opinions

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)