• Original research article
  • September 14, 2023
  • Open access

Exhibition projects in Chinese art and pedagogical universities as a means of activating students’ creative independence

Abstract

The study aims to summarise the expanding practical experience of exhibition activities related to the activation of students’ independence in the conditions of the Chinese system of art and pedagogical education. The paper discusses projects focused on the presentation of students’ and teachers’ achievements, as well as demonstrating the features of the training of future teacher artists through the lens of independence formation in their creative decisions. The scientific novelty lies in providing the general characteristics of the main options for organising and holding exhibitions in a number of the largest art and pedagogical universities of modern China as a means of creative independence formation among students. As a result, it has been shown that exhibitions in these universities are not yet systemic in nature, but are considered as a part of the educational process associated with the stimulation of creative thinking and initiative.

References

  1. Акимова О. Б., Киселева А. В. Методологические подходы формирования готовности студентов-архитекторов к профессионально-творческой деятельности в процессе самостоятельной работы // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2020. Т. 12. № 1 (47).
  2. Векслер А. К. Выставочные проекты в пространстве музея как средство стимулирования самостоятельной творческой деятельности студентов // Научное мнение. 2015. № 8-1.
  3. Зинченко Н. В. Проблема самостоятельности и творчества в изобразительном искусстве // Развитие творческой деятельности студентов в процессе обучения изобразительному искусству: мат. всерос. науч.-практ. конф. (г. Карачаевск, 6-12 октября 2016 г.). Карачаевск: Карачаево-Черкесский государственный университет им. У. Д. Алиева, 2017.
  4. Ковешникова Е. Н. Теория и методика художественного профессионального образования (на материале подготовки дизайнеров): дисс.. д. пед. н. М., 2000.
  5. Манерко Н. В. Формирование творческой самостоятельности студентов в системе высшего профессионального образования: дисс.. к. пед. н. Ставрополь, 2006.
  6. Некрасова-Каратеева О. Л. Организация конкурсов и выставок творческих работ студентов как метод профессиональной подготовки педагогов-художников // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2011. № 129.
  7. Попова О. В. Педагогическое сопровождение самостоятельной деятельности студентов творческих специальностей: диcс.. к. пед. н. Воронеж, 2022.
  8. Томилова С. Д., Якина Л. Н. Дистанционная читательская конференция как форма самостоятельной творческой деятельности студентов педагогического вуза // Библиотека – социокультурная площадка патриотического воспитания детей и молодежи: сб. науч. статей и метод. разработок специалистов БИЦ общеобразовательных школ г. Екатеринбурга. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 2020.
  9. Торшина И. Б. Формирование профессиональной компетентности будущего дизайнера по костюму: на материале художественного проектирования школьной одежды: дисс.. к. пед. н. Курск, 2002.
  10. Трошин А. А. Выставочные проекты творческих мастерских Российской академии художеств (Москва) 2015-2019 // Academia. 2020. № 3.
  11. Чжоу Ц. Индивидуальный подход к формированию творческой самостоятельности при подготовке художников-керамистов в китайских вузах (на примере мастерских керамического искусства Сычуаньской академии изящных искусств) // Научное мнение. 2022. № 5.

Author information

Si Wu

Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2023.
  • Published: September 14, 2023.

Keywords

  • творческая самостоятельность
  • дипломные выставки
  • учебные выставки
  • китайское образование
  • педагогический вуз
  • creative independence
  • graduate exhibitions
  • training exhibitions
  • Chinese education
  • pedagogical university

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)