• Original research article
  • September 14, 2023
  • Open access

Development of creativity as a supra-professional skill in adult learners in business English classes

Abstract

The aim of the study is to substantiate the expediency of using the communicative types of educational activities that require divergent thinking among postgraduate students within the framework of the business English programme. The paper considers the specifics of using the effective pedagogical technologies in working with adult learners (case technology, role-playing and intellectual games, problem-and-search-based and project activities) in order to provide the most favourable creative educational environment; describes the experience of developing the skill of creativity among postgraduate students within the framework of the business English programme. The scientific novelty lies in the fact that teaching English for specific purposes is considered in the context of creative andragogy and the following andragogical conditions for the implementation of the principle of educational process creativisation are identified: adaptability of teaching, individual approach, variability of teaching, as well as a balance between creative and traditional types of work. As a result of analysing scientific and methodological literature, observing and summarising accumulated pedagogical experience in this field, the authors present practical recommendations on the development of creativity in adults as an important supra-professional skill.

References

  1. Анненкова А. В. Когнитивная гибкость как неотъемлемый компонент межкультурной коммуникативной компетенции специалиста // Межкультурное многоязычное образование как фактор социальных трансформаций: становление и развитие научной школы: сб. науч. ст. М., 2021.
  2. Бирюкова Н. А. Андрагогика (наука об обучении взрослых) как актуальное направление современной образовательной практики // Вестник Марийского государственного университета. 2008. № 2.
  3. Боровинская Д. Н. Развитие креативных способностей в контексте современной образовательной среды // Социально-гуманитарные знания. 2018. № 10.
  4. Буковский С. Л., Литвинов А. В. Концепция и содержание креативного подхода в обучении иностранным языкам в неязыковом вузе // Преподаватель ХХI век. 2018. № 2.
  5. Гордина О. В., Гордин А. И. Андрагогика. М.: Юрайт, 2023.
  6. Домышева С. А., Копылова Н. В. Интеллектуальные игры при обучении английскому языку для специальных целей: принципы составления вопросов викторин // Бизнес-образование в экономике знаний. 2022. № 1.
  7. Домышева С. А., Копылова Н. В. Материалы рубрики «Советы читателям» американских СМИ на занятиях по английскому языку для менеджеров // Гуманитарная парадигма. 2018. № 3 (6).
  8. Колесникова И. А. Основы андрагогики. М.: Академия, 2007.
  9. Мамонтова Н. Ю. Интеграция технологии формирования гибких умений в обучение иностранным языкам в техническом вузе // Концепт. 2022. № 9.
  10. Мороз В. В. Креативный подход к преподаванию профессионально-ориентированного иностранного языка // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 2 (202).
  11. Попов А. И., Пучков Н. П. Инновационная технология развития креативности и формирования творческих компетенций студентов вузов // Научно-технические ведомости СПбГПУ. 2009. № 5.
  12. Рожкова С. В. Сравнительный анализ понятий «креативность» и «творчество» // Гаудеамус. 2018. Т. 17. № 1.
  13. Семенова Е. Ю. Обучение взрослых иностранному языку // Российский внешнеэкономический вестник. 2016. № 2.
  14. Сироткин Л. Ю. Творчество и креативность: возможности понятийного компромисса // Вестник Казанского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 3.
  15. Суйкова О. А. Андрагогические принципы в реализации непрерывного образования взрослых // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2018. Вып. 4 (37).
  16. Сырина Т. А., Померанцева Н. Г. Методы и технологии формирования мягких навыков на занятиях по иностранному языку для специальных целей // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 5.
  17. Утемов В. В., Зиновкина М. М., Горев П. М. Креативная педагогика: учеб. пособие для вузов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2023.
  18. Хохлова Д. А. Креативная педагогика как инновационная отрасль и условие развития креативности обучаемого // Наука. Инновации. Технологии. 2013. № 2.
  19. Чернявская А. Г. Андрагогика. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2023.
  20. Шишкина Л. И. Креативность и творчество: соотношение понятий // Управленческое консультирование. 2015. № 4.
  21. Belyakova I., Kecherukova M. Creativity as a Challenge in the EFL Classroom // Communication Trends in the Post-Literacy Era: Polylingualism, Multimodality and Multiculturalism as Preconditions for New Creativity. Ekaterinburg: Ural University Press, 2020. https://doi.org/10.15826/B978-5-7996-3081-2.04
  22. Domysheva S. A., Kopylova N. V. Overcoming Non-Linguistic Barriers to Effective Speaking in Russian Adult ESP Classroom // Вестник Самарского университета. История, педагогика, филология. 2021. Т. 27. № 1.

Author information

Natalia Vladimirovna Kopylova

PhD

Irkutsk State University

Svetlana Arkadievna Domysheva

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 23, 2023.
  • Published: September 14, 2023.

Keywords

  • креативность
  • надпрофессиональный навык
  • андрагогика
  • деловой английский язык
  • взрослые обучающиеся
  • creativity
  • supra-professional skill
  • andragogy
  • business English
  • adult learners

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)