• Original research article
  • September 28, 2023
  • Open access

Conditions for the formation of creative individuality among future teachers in the educational space of a pedagogical university

Abstract

The study aims to determine the potential of pedagogical education to promote the formation of creative individuality among future teachers. The paper analyses the modern challenges for higher pedagogical education caused by the digitalisation of the educational environment of the university and, consequently, the changing role of a teacher. The specifics of the process of creative individuality formation among modern teachers are clarified. The essence of the process of formation of pedagogical artistry as an integrative quality of a professional is determined. The psychological and pedagogical conditions for the organisation of professional pedagogical education contributing to creative individuality formation among beginning teachers are analysed. The scientific novelty of the study lies in determining the pedagogical conditions for creative individuality formation among future teachers at the university. The researchers propose using elements of theatrical pedagogy as a pedagogical tool through the introduction of a training course aimed at the development of pedagogical artistry as a component of future teachers’ creative individuality. As a result, the possibility of forming the creative individuality of a future teacher in modern conditions of education digitalisation based on pedagogical artistry development is substantiated.

References

  1. Адоевцева И. В. Становление элементов педагогического артистизма у будущих учителей музыки: дисс. … к. пед. н. Кострома, 2001.
  2. Александрова Л. М. Творческая индивидуальность и индивидуальный стиль деятельности учителя в современной педагогике // Актуальные задачи педагогики: мат. V междунар. науч. конф. (г. Чита, апрель 2014 г.). Чита, 2014.
  3. Булатова О. С. Использование возможностей театральной педагогики в процессе становления личности учителя: дисс. … к. пед. н. Тюмень, 1999.
  4. Булатова О. С. Педагогический артистизм: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2001.
  5. Владимирова З. В. О современных угрозах неконтролируемого распространения искусственного интеллекта в России и мире // Вестник магистратуры. 2021. № 8 (119).
  6. Гарипова Г. А. Формирование артистизма личности будущего учителя музыки: дисс. … к. пед. н. Казань, 2002.
  7. Гильманов С. А. Педагогическая индивидуализация и ее этапы // Вестник Югорского государственного университета. 2005. № 1.
  8. Гильманов С. А. Педагогические основы актуализации творческой индивидуальности педагога: дисс. … д. пед. н. Казань, 1996.
  9. Головко И. Н. Формирование артистизма речи учителя в системе среднего профессионально-педагогического образования: дисс. … к. пед. н. Краснодар, 2003.
  10. Гордин А. И., Гордина О. В. Трансгуманизм как следствие возможной тотальной цифровизации образования (опыт психолого-педагогического анализа) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 4.
  11. Загвязинский В. И. Методология и методы психолого-педагогического исследования: учеб. пособие для вузов по специальности 031000 Педагогика и психология. М.: Академия, 2001.
  12. Иванов Д. В., Асочаков Ю. В. Цифровизация и критическая теория общества // Социологические исследования. 2023. № 6.
  13. Колесникова В. И. Индивидуальный стиль педагогического творчества в отечественных инновационных воспитательно-образовательных концепциях 1960-1980-х гг.: дисс. … к. пед. н. Пятигорск, 2006.
  14. Минина В. Н. Цифровизация высшего образования и ее социальные результаты // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2020. Т. 13. Вып. 1.
  15. Михеева Е. Г. Формирование педагогического артистизма студента – будущего учителя в процессе обучения в педагогическом университете: дисс. … к. пед. н. Самара, 2008.
  16. Осипова И. В. Педагогические условия и средства подготовки педагога профессиональной школы к творчеству: теория и практика // Вестник Федерального государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Московский государственный агроинженерный университет имени В. П. Горячкина». 2011. № 4.
  17. Поташник М. М. Как развивать педагогическое творчество. М.: Знание, 2015.
  18. Профессиональная самоидентификация педагога высшей школы: сб. науч. тр. преподавателей кафедры социальной педагогики и психологии ИГУ / отв. ред. А. И. Гордин. Иркутск: Изд-во ИГУ, 2023.
  19. Рогозин Д. М. Представления преподавателей вузов о будущем дистанционного образования // Вопросы образования. 2021. № 1.
  20. Токарева Н. А. Педагогические условия формирования готовности будущего педагога к творчеству в профессиональной деятельности: дисс. … к. пед. н. Астрахань, 2009.

Author information

Olga Vasilevna Gordina

PhD

Irkutsk State University

Mariya Alexandrovna Lipina

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: August 15, 2023.
  • Published: September 28, 2023.

Keywords

  • творческая индивидуальность педагога
  • цифровизация учебной среды вуза
  • искусственный интеллект
  • педагогический артистизм
  • театральная педагогика
  • creative individuality of a teacher
  • digitalisation of the educational environment of the university
  • artificial intelligence
  • pedagogical artistry
  • theatrical pedagogy

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)