• Original research article
  • October 20, 2023
  • Open access

Teaching video conference etiquette to students of non-linguistic majors studying Spanish as a second foreign language as a part of socio-cultural competence formation in the field of digital intercultural communication

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need to train students of non-linguistic majors in etiquette norms and rules of communication in the video conference format for socio-cultural competence formation in the field of digital intercultural interaction. The paper describes the socio-cultural features of the etiquette adopted in the Spanish-speaking world for effective digital communication in the video conferencing format, which lay a substantial foundation for teaching the culture of speech communication in Spanish during video conferences to future specialists in the field of information security. The paper describes the results of a pedagogical experiment on the assessment of knowledge and skills among 3rd-year students of the training programme 10.03.01 Information Security in the field of video conference etiquette in Spanish. The scientific novelty lies in identifying the etiquette norms and rules of communication in the video conference format, which are the components of the content of teaching Spanish as a second foreign language to students of non-linguistic majors. As a result of the study, the socio-cultural factors mediating effective communication with a representative of Spanish linguoculture in the conditions of videoconferencing and determining the specifics of socio-cultural competence formation among students studying Spanish in the field of digital intercultural interaction have been identified; the authors’ system of exercises and diagnostic game have been developed to assess the level of knowledge and skills of students in the field of the video conferencing etiquette peculiar to the Spanish culture of communication.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Балютина С. Е. О содержательном наполнении термина-понятия «социокультурная компетенция» // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2008. № 3.
  3. Бим И. Л. Личностно-ориентированный подход – основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2.
  4. Борщева О. В. Обучение иностранному языку с помощью онлайн-платформы Zoom: преимущества и трудности // Вопросы педагогики. 2020. № 11-2.
  5. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. М.: Русский язык, 1999.
  6. Гуреева А. В., Валяева Е. Ф. Практика применения Zoom в процессе дистанционного обучения иностранному языку // Современное педагогическое образование. 2020. № 6.
  7. Гусева А. В. Формирование социокультурной компетенции в процессе обучения устному иноязычному общению (школа с углубленным изучением иностранного языка, французский язык): дисс.. к. пед. н. М., 2002.
  8. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5.
  9. Латухина М. В. Понятие социокультурной компетенции в обучении английскому языку // Приволжский научный вестник. 2014. № 12-1 (40).
  10. Панина Е. Ю., Лейберова В. А. Формирование социокультурной компетенции на уроках иностранного языка посредством использования видеоматериалов // Проблемы романо-германской филологии, педагогики и методики преподавания иностранных языков. 2019. № 15.
  11. Попова И. Ю. Опыт использования онлайн-платформы Zoom при дистанционном обучении иностранному языку в условиях пандемии Ковид-19 // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2021. № 1 (90).
  12. Романова М. В. Обучение иностранным языкам в эпоху цифровой трансформации: проблемы и перспективы // Информационная безопасность и межкультурная коммуникация в контексте цифровой трансформации: сб. науч. тр. М.: Московский государственный лингвистический университет; Медиа Группа Авангард, 2022.
  13. Романова М. В. Формирование умений ведения светской беседы как компонента межкультурного делового общения: английский язык, экономический вуз: дисс.. к. пед. н. М., 2012.
  14. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранным языкам. М.: Высшая школа; Амскорт Интернэшнл, 1991.
  15. Сысоев П. В. Культурное самоопределение личности как часть поликультурного образования в России средствами иностранного и родного языков // Иностранные языки в школе. 2003. № 1.
  16. Шунтова О. В. К вопросу о социокультурном компоненте в программе обучения испанскому языку в школе с углубленным изучением испанского языка // Вестник Российского университета дружбы народов. Вопросы образования: языки и специальность. 2009. № 2.
  17. Cassany D. Prácticas letradas contemporáneas. México: Ríos de Tinta, 2008.
  18. Castells M. La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Editorial, 2006.
  19. Dai Y. Situating Videoconferencing in a Connected Class toward Intercultural Knowledge Development: A Comparative Reflection Approach // The Internet and Higher Education. 2019. Iss. 41 (2).
  20. Ek J. van. Objectives For Foreign Language Learning: in 2 vols. Strasbourg: Council of Europe Press, 1986. Vol. 1.
  21. Ek J. van, Trim L. M. Threshold Level 1990. Strasbourg: Council of Europe Press, 1991.
  22. El español en el mundo 2022. Madrid: Instituto Cervantes, 2022.
  23. Eren O. Raising Critical Cultural Awareness through Telecollaboration: Insights for Pre-service Teacher Education // Computer Assisted Language Learning. 2021. Vol. 36 (2).
  24. Gómez-García L., Gutiérrez-Santiuste E., Moreno-López I. La videoconferencia: recurso educativo para promover la comunicación intercultural entre los estudiantes // Profesorado. 2021. Vol. 25 (2).
  25. Martín-Barbero J. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002.
  26. Piscitelli A. Nativos digitales: dieta cognitiva, inteligencia colectiva y arquitecturas de la participación. Buenos Aires: Santillana Ediciones Generales, 2010.
  27. Toledo A. Desafíos de la investigación sobre cultura digital en América Latina. Encuadres para un debate epistemológico // Revista de Ciencias de la Comunicación e Información. 2020. Vol. 19 (34).

Author information

Maria Valeryevna Romanova

PhD

Moscow State Linguistic University

Svetlana Abuzarovna Bagirova

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: September 9, 2023.
  • Published: October 20, 2023.

Keywords

  • этикет видеоконференции
  • социокультурная компетенция
  • цифровая межкультурная коммуникация
  • видеоконференцсвязь
  • обучение испанскому языку
  • video conference etiquette
  • socio-cultural competence
  • digital intercultural communication
  • video conferencing
  • Spanish language teaching

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)