• Original research article
  • November 29, 2023
  • Open access

Teaching students to read vocationally-oriented digital texts in a foreign language at a non-linguistic university: Risks and possibilities

Abstract

The aim of the research is to justify the need for forming students’ skills to read vocationally-oriented digital texts in a foreign language, which contributes to the development of analytical, systematic, and critical thinking at a non-linguistic university. The article explores the process of reading foreign language texts as a complex analytical-synthetic activity, describes the characteristics of digital text, notes its positive and negative properties, and substantiates the need to develop students’ skills to read vocationally-oriented digital texts in a foreign language, which fosters the development of analytical and critical thinking. A methodology is proposed for developing students’ skills to read vocationally-oriented digital texts in the process of studying foreign languages at a non-linguistic university. The scientific novelty lies in identifying five groups of skills for reading digital texts at a non-linguistic university, namely: spatial orientation in digital texts, forecasting possible phenomena, events, facts, understanding the content of digital texts, analyzing information from digital texts, and engaging in reflection and critical analysis of the material read. The study results in defining the substantive and organizational-activity aspects of the methodology for forming the skills to read vocationally-oriented digital texts for students, as well as providing methodological recommendations for their development in foreign language studies at non-linguistic universities.

References

  1. Бим И. Л. Компетентностный подход к образованию и обучению иностранным языкам // Компетенции в образовании: опыт проектирования: сб. науч. тр. / под ред. А. В. Хуторского. М.: ИНЭК, 2007.
  2. Вербицкий А. А. Цифровое обучение: проблемы, риски и перспективы // Homo Cyberus. 2019. № 1 (6).
  3. Веселовская Т. С., Купрещенко О. Ф. Интерактивность как свойство цифрового учебного текста и ее дидактический потенциал // Мир русского слова. 2021. № 2. https://doi.org/10.24412/1811-1629-2021-2-80-87
  4. Выготский Л. С. Психология развития человека. М.: Смысл; ЭКСМО, 2003.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учеб. пособие. М.: Академия, 2005.
  6. Гордин А. И., Гордина О. В. Трансгуманизм как следствие возможной тотальной цифровизации образования (опыт психолого-педагогического анализа) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/ped210086
  7. Евдокимова М. Г. Профессионально ориентированное обучение иностранным языкам в среде информационно-коммуникационных технологий // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Педагогические науки. 2016. Вып. 16 (755).
  8. Климов А. А., Заречкин Е. Ю., Куприяновский В. П. О цифровой экосистеме современного университета // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2019. Т. 15. № 4.
  9. Кодрле С. В., Савченко А. А. Цифровые медиа как средство формирования иноязычной коммуникативной компетенции и универсальных умений студентов неязыковых вузов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1. https://doi.org/10.30853/ped20220019
  10. Козолупенко Д. П. Инверсия основных тенденций цифровизации в образовательном пространстве // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 12. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2022-31-12-115-129
  11. Лебедева М. Ю. Стратегии работы с цифровым текстом для решения учебных читательских задач: исследование методом вербальных протоколов // Вопросы образования. 2022. № 1. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2022-1-244-270
  12. Лебедева М. Ю., Веселовская Т. С., Купрещенко О. Ф. Особенности восприятия и понимания цифровых текстов: междисциплинарный взгляд // Перспективы науки и образования. 2020. № 4 (46). https://doi.org/10.32744/pse.2020.4.5
  13. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избранные психологические труды. М. – Воронеж: Изд-во Московского психолого-социального института; НПО «МОДЭК», 2003.
  14. Малетова М. И., Новикова Л. А. Цифровая грамотность студентов вузов: вызовы и возможности // Вестник Удмуртского университета. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2020. Т. 30. № 2. https://doi.org/10.35634/2412-9550-2020-30-2-195-203
  15. Новикова Л. А., Акатьева И. С., Торхова Ю. В. Развитие межкультурной компетентности студентов бакалавриата при смешанной форме обучения деловой коммуникации на иностранном языке // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.4.33
  16. Поляков О. Г. Английский язык для специальных целей: теория и практика: учеб. пособие. М.: НВИ-ТЕЗАУРУС, 2003.
  17. Северина Е. М. Цифровой текст в пространстве современной культуры // Человек и культура. 2019. № 5. https://doi.org/10.25136/2409-8744.2019.5.30967
  18. Сергеева Н. Н., Сорокоумова С. Н. Профессионально ориентированный подход при обучении иностранному языку в неязыковом вузе: сущность и принципы // Язык и культура. 2022. № 57. https://doi.org/10.17223/19996195/57/11
  19. Сметанникова Н. Н. Чтение дигитального текста: его место в учебном процессе // Психодидактика современного учебника: преемственность традиций и векторы развития: сб. науч. статей. М., 2019.
  20. Черненькая С. В. Текст в цифровом пространстве культуры // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Философские науки. 2018. № 3 (27).
  21. Coiro J., Dobler E. Exploring the online reading comprehension strategies used by sixth‐grade skilled readers to search for and locate information on the Internet // Reading Research Quarterly. 2007. Vol. 42. Iss. 2.
  22. Kress G. R. Literacy in the new media age. L., 2003.

Author information

Ludmila Anatolyevna Novikova

PhD

Udmurt State Agricultural University, Izhevsk

Irina Yurievna Rusanova

PhD

Udmurt State Agricultural University, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: October 16, 2023.
  • Published: November 29, 2023.

Keywords

  • профессионально-ориентированный иноязычный цифровой текст
  • обучение чтению на иностранном языке
  • умения чтения иноязычных цифровых текстов
  • методика формирования умений чтения
  • vocationally-oriented foreign digital texts
  • teaching to read in a foreign language
  • reading skills of foreign digital texts
  • methods of reading skills formation

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)