• Original research article
  • December 25, 2023
  • Open access

Teaching foreign students how to retell based on film texts (in the Russian as a foreign language aspect)

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need and possibility of using the method of retelling film texts in one’s own words as one of the means of mastering oral monologue speech in the practical course of Russian as a foreign language at an advanced stage of training. The paper provides rationale for using the method of retelling based on authentic feature films, describes the content of teaching retelling by considering all its components, presents a set of practical tasks aimed at developing the skills and abilities of processing the original text by reduction, simplification and expansion. The scientific novelty of the study lies in the following: it is the first time that the content of teaching foreign students how to retell based on film texts in the Russian language course has been clarified, the specifics of interpreting linguistic and non-linguistic components of the film text in secondary oral text production has been revealed, which made it possible to develop a set of exercises aimed at forming the speech skills and abilities necessary for the construction of a narrative-descriptive monologue. As a result of the study, it was found that teaching retelling based on films is directly linked to the work on reconstructing a text perceived by ear taking into account the presented paralinguistic information and the formation of the corresponding skills of organizing the content and choosing linguistic means of narration/description, namely, the skills of conveying the statements said by other people and using text compression means.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009.
  2. Валгина Н. С. Современный русский язык: синтаксис. Изд-е 4-е, испр. М.: Высшая школа, 2003.
  3. Волошинов В. Н. Марксизм и философия языка: основные методы социологического метода в науке о языке. М.: Лабиринт, 1993.
  4. Вохмина Л. Л., Куваева А. С., Хавронина С. А. Система упражнений иноязычной речи: теория и практика (на примере русского языка как иностранного). СПб.: Златоуст, 2020.
  5. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студентов лингв. ун-в и фак. ин. яз. высш. учеб. пед. заведений. Изд-е 3-е, стер. М.: Академия, 2006.
  6. Дроздова Т. В. Особенности обучения студентов монологическому высказыванию на иностранном языке в вузе // Гуманитарно-педагогические исследования. 2018. Т. 2. № 2.
  7. Ефремова М. А. Концепт кинотекста: структура и лингвокультурная специфика: на материале кинотекстов советской культуры: автореф. дисс. … к. филол. н. Волгоград, 2004.
  8. Зимина Л. О. Принцип экономии в современной рекламе: автореф. дисс. … к. филол. н. Томск, 2007.
  9. Кибрик А. А. Русский мультиканальный дискурс. Часть 1. Постановка проблемы // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 1.
  10. Крючкова Л. С., Мощинская Н. В. Практическая методика обучения русскому языку как иностранному. М.: Флинта, 2023.
  11. Левченко В. В., Мещерякова О. В. Пересказ как средство формирования умений неподготовленной иноязычной монологической речи // Гуманитарные и социальные науки. 2018. № 3.
  12. Лепская Н. И. Язык ребенка (Онтогенез речевой коммуникации). М.: Филологический факультет МГУ им. М. В. Ломоносова, 1997.
  13. Павлова Н. Д., Зачесова И. А., Гребенщикова Т. А. Понимание собеседника в процессе диалога // Психология дискурса: проблемы детерминации, воздействия, безопасности: сб. науч. тр. / под ред. А. Л. Журавлева, Н. Д. Павловой, И. А. Зачесовой. М.: Институт психологии РАН, 2016.
  14. Первова В. М. Развитие речи учащихся при изучении темы «Прямая и косвенная речь»: автореф. дисс. … к. пед. н. Л., 1962.
  15. Пешковский А. М. Русский синтаксис в научном освещении. М.: Языки славянской культуры, 2001.
  16. Подлесская В. И. «Чужая» речь в свете корпусных данных // Вопросы языкознания. 2018. № 4.
  17. Радкевич А. В., Елгаева Е. П. Методы и приёмы обучения пересказу на занятиях русского языка как иностранного // Интеграционные технологии в преподавании филологических дисциплин: сб. ст. по мат. XII всерос. науч.-практ. конференции (г. Нижний Новгород, 27-28 апреля 2023 г.). Н. Новгород: Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина, 2023.
  18. Савельева Е. П. Номинации речевых интенций в русском языке и их семантико-прагматическое истолкование: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 1991.
  19. Умерова М. В. Языковая компрессия: виды и уровни реализации // Вопросы филологических наук. 2009. № 6.
  20. Хакимова Е. М. Конструкции с чужой речью в современных русскоязычных медиатекстах: нормативный аспект // Филология и культура. 2019. № 3 (57).

Author information

Tatyana Yurievna Romanova

RUDN University, Moscow

Evgeniya Aleksandrovna Rubtsova

PhD

RUDN University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: December 11, 2023.
  • Published: December 25, 2023.

Keywords

  • метод свободного пересказа
  • пересказ кинотекста
  • практический курс русского языка как иностранного
  • продуцирование вторичного устного текста
  • монологическое высказывание повествовательно-описательного характера
  • method of retelling in one’s own words
  • film text retelling
  • practical course of Russian as a foreign language
  • secondary oral text production
  • narrative-descriptive monologue

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)