• Original research article
  • January 15, 2024
  • Open access

Professional training of future specialists in the field of cadastre and registration of rights in graphic visualization of real estate objects

Abstract

The research aims to theoretically justify the use of 3D modeling and graphic design as a means of professional training of undergraduate students in the field of “Land management and cadastre” to solve practical tasks based on visualization of three-dimensional objects. The paper presents the stages of training future specialists in the field of cadastre and registration of rights in the basics of creating three-dimensional models in the professional sphere and their graphic design. The scientific novelty of the research lies in the original elaboration of the content of the discipline “Graphic (spatial) visualization of real estate objects” for the training of undergraduate students in the field of “Land management and cadastre” based on the integrated combination of studying the fundamentals of 3D modeling and graphic design as a tool for visualizing information and data. The author believes that this combination is necessitated by the need to educate students on the comprehensive solution to a professional task that requires creating a three-dimensional model and its design and represents the basis for understanding the essence of 3D cadastre. As a result of the research, examples of practice-oriented tasks within three interconnected modules of the discipline “Graphic (spatial) visualization of real estate objects” for undergraduate students in the field of land management and real estate cadastre are presented.

References

  1. Белова И. Л., Гурьянчева Е. Н., Кучкин И. А. Графический дизайнер как визуальный информатор и коммуникатор // Балтийский гуманитарный журнал. 2022. Т. 11. № 4 (41).
  2. Быстрова Н. В., Белова И. Л., Ахмед Э. У. Х. С. К вопросу о применении технологий визуализации информации в учебном процессе // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 69-2.
  3. Ван Ян, Катханова Ю. Ф. Тенденция развития визуализации информации в образовательной среде // Преподаватель ХХI век. 2020. № 1-1.
  4. Габриелян Т. О. Выразительные средства «классического» графического дизайна // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2022. № 48.
  5. Жалнина О. Л. Обучение 3D-моделированию на уроках технологии // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2022. № 3-4. https://doi.org/10.18101/2307-3330-2022-3-4-55-64
  6. Кагакина Е. А., Лесникова С. Л. Систематизация понятийного аппарата визуализации обучения: методический аспект // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2023. № 62.
  7. Калашникова С. В., Пестова Е. В. Инфографика как способ визуализации информации в профессионально ориентированных текстах в рамках обучения иностранному языку будущих специалистов правоприменительной деятельности // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 5. https://doi.org/10.30853/ped20220078
  8. Кузнецов И. Н. Проблемные аспекты внедрения 3D-кадастра недвижимости в муниципальных образованиях РФ: вопросы экономики и информационного обеспечения // Инновации и инвестиции. 2023. № 7.
  9. Лисицкий Д. В., Чернов А. В. Теоретические основы трехмерного кадастра объектов недвижимости // Вестник Сибирского государственного университета геосистем и технологий. 2018. № 23 (2).
  10. Лобашёв И. В., Лобашёв В. Д. Визуализация информации в образовательном процессе // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2021. № 27 (4).
  11. Максименко Л. А., Таныгина Е. А., Калюжин В. А. Применение программных продуктов Autodesk при подготовке обучающихся по направлению «Землеустройство и кадастры» // Вестник Сибирского государственного университета геосистем и технологий. 2018. № 23 (1).
  12. Малиновский М. А., Ершов А. В. К вопросу применения проектно-ориентированного обучения в сфере BIM-технологий // Вестник Сибирского государственного университета геосистем и технологий. 2021. № 26 (3).
  13. Мезенина О. Б., Коковин П. А., Матвеев Е. В. Экономическая основа формирования 3D-модели жилого здания в целях создания трёхмерного кадастра // Московский экономический журнал. 2019. № 11.
  14. Моторная С. Е. Визуализация информации как технология обучения в высшей школе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2020. Т. 9. № 2 (31).
  15. Ревина Е. В. Роль визуализации в обучении иностранному языку // Вестник Самарского государственного технического университета. Серия: Психолого-педагогические науки. 2019. № 2 (42).
  16. Ромашкова О. В., Салитова Ф. Ш. Комбинаторика в 3D-моделировании как средство творческого развития обучающихся по направлению подготовки Дизайн (уровень бакалавриата) // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 2 (75).
  17. Суворова Т. Н., Михлякова Е. А. Применение технологий 3D-моделирования для персонализации обучения // Концепт. 2020. № 5. https://doi.org/10.24411/2304-120X-2020-11038
  18. Фазлулин Э. М., Рябов В. А., Яковук О. А. Использование программ 3D-моделирования при обучении инженерной графике // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 2 (10). https://doi.org/10.30853/pedagogy.2018-2.12
  19. Хабибова А. С. Практика использования инструментов визуализации информации в процессе обучения коммуникативному дизайну // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-1.
  20. Халед Н. А. Возможности цифровых технологий в проектировании образовательного пространства: потенциал графического дизайна и дизайна интерьера // Академический вестник УралНИИпроект РААСН. 2022. № 2 (53).
  21. Bakhromovna K. Z. Innovative Process of Computer Graphic // European Journal of Innovation in Nonformal Education. 2023. No. 3 (4).
  22. Bati A. H. 3D Modelling for Realistic Training and Learning // Turkish Journal of Biochemistry. 2022. No. 7 (2).
  23. Huang T. C., Chen M. Y., Lin C. Y. Exploring the Behavioral Patterns Transformation of Learners in Different 3D Modeling Teaching Strategies // Computers in Human Behavior. 2019. No. 92.
  24. Medina Herrera L., Castro Pérez J., Juárez Ordóñez S. Developing Spatial Mathematical Skills through 3D Tools: Augmented Reality, Virtual Environments and 3D Printing // International Journal on Interactive Design and Manufacturing (IJIDeM). 2019. No. 13.

Author information

Vera Sergeevna Fedotova

PhD

Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2023.
  • Published: January 15, 2024.

Keywords

  • обучение способам визуализации информации и данных
  • навыки построения трехмерных моделей
  • навыки графического дизайна
  • подготовка бакалавров направления «Землеустройство и кадастры»
  • training in the methods of information and data visualization
  • skills in creating three-dimensional models
  • skills in graphic design
  • training of undergraduate students in the field of “Land management and cadastre”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)