• Original research article
  • January 24, 2024
  • Open access

Specifics of development and implementation of a Specialized Individual Programme of Development for students with complex disorders (visual and intellectual)

Abstract

The research aims to present the features of development and implementation of a Specialized Individual Programme of Development (SIPD) for students with complex intellectual and visual impairments, taking into account the stage of schooling. The paper reveals the specific features of the organization and content of psychological and pedagogical examination of students with complex intellectual and visual impairments, presents the stages of development and implementation of an SIPD for children of this group and determines the effectiveness indicators of SIPD implementation. The paper discusses the peculiarity of designing the structure and content of an SIPD for students with intellectual (moderate, severe, profound mental retardation) and visual impairments. The scientific novelty of the research lies in the following: the work is the first in special pedagogy and typhlopedagogy to present the mechanisms for differentiated consideration of the specifics of compensatory development of students with complex intellectual and visual impairments of varying severity, as well as the formation of the academic component and the life competence component in students of this group through SIPD development and implementation. The peculiarity of the negative impact of a combination of intellectual and visual impairments on students’ compensatory development and the possibility of social adaptation is shown. An individually differentiated approach to the organization and conduct of psychological and pedagogical examination of students with complex intellectual and visual impairments, as well as various levels of communicative development has been elaborated. In the field of oligophrenopedagogy, sound recommendations for SIPD development and implementation for students with moderate, severe, profound mental retardation and visual impairment, including those with low vision, taking into account the stage of schooling, have been proposed for the first time. As a result of the research, a scientific and methodological algorithm for designing an individual educational route for students with complex intellectual and visual impairments has been created through SIPD development and implementation in the unity of its educational and correctional-compensatory components, ensuring the formation of the life competence component at an accessible level.

References

  1. Басилова Т. А. Воспитание и обучение детей дошкольного возраста со сложными и множественными нарушениями // Специальная дошкольная педагогика: учеб. пособие для студентов дефектологических факультетов / под ред. Е. А. Стребелевой. М.: Академия, 2001.
  2. Венгер А. А., Выгодская Г. Л., Леонгард Э. И. Отбор детей в специальные дошкольные учреждения (из опыта психол.-пед. обследования). М.: Просвещение, 1972.
  3. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 6-ти т. М.: Педагогика, 1983. Т. 5. Основы дефектологии / под ред. Т. А. Власовой.
  4. Головчиц Л. А., Царев А. М. Проблемы терминологии в области образования лиц, имеющих комплексные нарушения // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2014. № 3.
  5. Гончарова Е. Л. Тифлосурдопедагогика – практике образования детей с множественными нарушениями развития // Альманах Института коррекционной педагогики. 2020. № 41.
  6. Денискина В. З. Особенности зрительного восприятия у слепых, имеющих остаточное зрение // Дефектология. 2011. № 5.
  7. Жигорева М. В. Модульная система коррекционной психолого-педагогической помощи детям с комплексными нарушениями развития // Коррекционная педагогика. 2009. № 5 (35).
  8. Закрепина А. В., Стребелева Е. А. Теоретико-методические ориентиры для разработки содержания коррекционно-развивающих занятий с обучающимися с умственной отсталостью I-IV классов (АООП вариант 9.1) // Специальное образование. 2023. № 2 (70).
  9. Закрепина А. В., Стребелева Е. А., Кинаш Е. А., Бутусова Т. Ю., Мишина Г. А. Типология особых образовательных потребностей обучающихся с интеллектуальными нарушениями /в условиях цифровой образовательной среды/: эмпирическое исследование // Дефектология. 2022. № 2.
  10. Катаева А. А., Басилова Т. А., Гончарова Е. Л. О некоторых аспектах изучения психического развития слепоглухих детей, потерявших слух и зрение на ранних этапах онтогенеза // Дифференцированный подход при обучении и воспитании слепоглухонемых детей: сб. науч. трудов. М., 1998.
  11. Козырева В. П. Формирование коммуникативной активности у детей с множественными нарушениями в процессе коррекционной работы: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2011.
  12. Константинова И. С. Музыкальные занятия как средство психолого-педагогической помощи детям с множественными нарушениями развития: дисс. … к. психол. н. М., 2011.
  13. Лисовская Т. В. Педагогическая система непрерывного образования лиц с тяжелыми множественными нарушениями развития в Республике Беларусь: автореф. дисс. … д. пед. н. СПб., 2017.
  14. Лубовский В. И. Психологические проблемы диагностики аномального развития детей / НИИ дефектологии АПН СССР. М.: Педагогика, 1989.
  15. Лурия А. Р. Основы нейропсихологии. Изд-е 8-е, стер. М.: Академия, 2013.
  16. Мишина Г. А., Стребелева Е. А., Шилова Е. А., Мартышевская Д. М. Структура личностных достижений школьников с умственной отсталостью (интеллектуальными нарушениями) // Специальное образование. 2022. № 1 (65).
  17. Павлова Н. Н. Активизация психического развития детей раннего возраста с множественными нарушениями средствами коррекционной педагогики: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2018.
  18. Певзнер М. С., Молчановская И. В., Давыдов В. А. Клинико-психолого-педагогическая характеристика умственно отсталых учащихся с глубокими поражениями зрения // Басилова Т. А., Головчиц Л. А., Жигорева М. В., Переверзева М. В., Саломатина И. В. Изучение, воспитание и обучение детей с комплексными нарушениями (XX век): хрестоматия. М.: ФГБНУ «Институт коррекционной педагогики РАО», 2022.
  19. Переверзева М. В. Использование технических средств реабилитации детьми со сложными сенсорными нарушениями // Детская и подростковая реабилитация. 2023. № 1 (49).
  20. Скрипниченко В. В. Адаптивная образовательная среда как условие формирования коммуникативных навыков у учащихся с множественными нарушениями развития: дисс. … к. пед. н. Астрахань, 2006.
  21. Соколянский И. А. Подготовка слепоглухонемого подростка к производственному труду в условиях домашнего воспитания // Обучение и воспитание слепоглухонемых: сборник / под ред. И. А. Соколянского, А. И. Мещерякова. М.: Известия АПН РСФСР, 1962. Вып. 12.
  22. Солнцева Л. И. Слепые и слабовидящие дети со сниженной умственной работоспособностью. М.: Институт коррекционной педагогики РАО, 1998.
  23. Соловьева Т. А. Кадровое обеспечение системы образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья // Вестник практической психологии образования. 2020. Т. 17. № S2.
  24. Царев А. М. Актуальные вопросы образования, жизнеустройства и комплексного сопровождения людей с тяжелыми нарушениями развития (часть 1) // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2019. № 6.
  25. Шохова О. В. Педагогическая технология формирования эмоционального реагирования у дошкольников с множественными нарушениями развития: дисс. … к. пед. н. М., 2017.

Author information

Olga Gennadievna Boldinova

Institute of Correctional Pedagogy, Moscow

Ekaterina Alexandrovna Ivanova

PhD

Institute of Correctional Pedagogy, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 15, 2023.
  • Published: January 24, 2024.

Keywords

  • специальная индивидуальная программа развития (СИПР)
  • комплексные нарушения
  • нарушения зрения
  • умеренная, тяжелая и глубокая умственная отсталость
  • разработка и реализация специальной индивидуальной программы развития
  • Specialized Individual Programme of Development (SIPD)
  • complex disorders
  • visual impairment
  • moderate, severe and profound mental retardation
  • development and implementation of a Specialized Individual Programme of Development

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)