• Original research article
  • February 14, 2024
  • Open access

Determination of the bilingualism coefficient among future subject teachers by the method of associative experiment

Abstract

The paper describes the essence of the phenomenon of bilingualism, types of bilingualism, approaches to its quantitative assessment, as well as the results of an associative experiment aimed at determining the level of bilingualism of future teachers studying at Kazan Federal University on a bilingual basis using Russian and Tatar languages. The experiment involved 40 students – future mathematics teachers in the 2nd and 3rd years of study. The scientific novelty of the research lies in determining that the level of the academic component of bilingual communicative competence among future bilingual teachers is higher than the level of their general communicative competence. As a result, it was found that at this stage of the implementation of the multilingual education model at Kazan Federal University, most future subject teachers have formed the coordinate and the compound type of Tatar-Russian bilingualism both in the field of general communication and academic language in the sphere of mathematics on the topic “Function”.

References

  1. Балин В. Д., Гайда В. К., Горбачевский В. К. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии: учебное пособие / под общ. ред. А. А. Крылова, С. А. Маничева. СПб.: Питер, 2000.
  2. Белл Р. Т. Социолингвистика. М.: Международные отношения, 1980.
  3. Залевская А. А. Введение в теорию учебного двуязычия: учебник для магистров. Тверь: Твер. гос. ун-т, 2016.
  4. Зарипова Р. Р., Данилов А. В., Салехова Л. Л. Трансформация полилингвального педагогического образования посредством цифровых образовательных ресурсов: кейс Республики Татарстан // Концепт. 2023. № 5.
  5. Имедадзе Н. В. Экспериментально-психологические исследования овладения и владения вторым языком. Тбилиси, 1979.
  6. Попова Т. В. Ассоциативный эксперимент в психологии: учебное пособие. М.: Флинта, 2006.
  7. Салехова Л. Л., Григорьева К. С., Лукоянова М. А. Педагогическая технология двуязычного обучения CLIL: учебно-методическое пособие. Казань: КФУ, 2020.
  8. Салехова Л. Л., Шакирова Д. М. Билингвальное обучение и двуязычие для развития мышления и коммуникаций. Казань: ИРО, 2023.
  9. Хизроева З. М. Ассоциативный эксперимент как метод оценки уровня владения иностранным языком // Известия Дагестанского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2008. № 3.
  10. Шелховская М. Р. Ассоциативный эксперимент как источник изучения языковой картины мира современного студента // Вестник Челябинского государственного университета. 2008. № 3
  11. Ширин А. Г. Билингвизм: поиск подходов к исследованию в отечественной и зарубежной науке // Вестник Новгородского государственного университета. 2006. № 36.
  12. Cummins J. Language, Power, and Pedagogy: Bilingual Children in the Crossfire. Clevedon: Multilingual Matters, 2000.
  13. Li P., Sepanski S. Language History Questionnaire: A Web-Based Interface for Bilingual Research // Behavior Research Methods. 2006. No. 38 (2).
  14. Marian V., Blumenfeld H. K., Kaushanskaya M. The Language Experience and Proficiency Questionnaire (LEAP-Q): Assessing Language Profiles in Bilinguals and Multilinguals // Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2007. No. 50 (4).
  15. Mehl M. R., Pennebaker J. W., Crow D. M., Dabbs J., Price J. H. The Electronically Activated Recorder (EAR): A Device for Sampling Naturalistic Daily Activities and Conversations // Behavior Research Methods, Instruments and Computers. 2001. No. 33 (4).
  16. Sabourin L., Leclerc J. C., Lapierre M., Burkholder M., Brien C. The Language Background Questionnaire in L2 Research: Testing Apart the Variables // Annual Meeting of the Canadian Linguistics Association. Calgary, 2016.

Author information

Leila Leonardovna Salekhova

Dr

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: January 2, 2024.
  • Published: February 14, 2024.

Keywords

  • двуязычие
  • билингвизм
  • уровень билингвизма
  • коэффициент билингвизма
  • ассоциативный эксперимент
  • будущий учитель-предметник
  • обучение на билингвальной основе
  • bilingualism
  • bilingualism level
  • bilingualism coefficient
  • associative experiment
  • future subject teacher
  • bilingual education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)