• Original research article
  • March 12, 2024
  • Open access

Improving foreign language grammatical competence among students at linguistic universities based on a set of exercises (by the example of the English language)

Abstract

The aim of the study is to develop a set of exercises aimed at improving foreign language grammatical competence among students at linguistic universities. The paper explores the issue of forming foreign language grammatical competence in a historical aspect, systematizing modern approaches to teaching foreign language grammar. The scientific novelty lies in revealing the essence of the foreign language grammatical competence of students at linguistic universities at the present stage as a crucial part of the linguistic component of communicative competence determining the success of intercultural communication and the solution of professional tasks. The formation and improvement of foreign language grammatical competence are important methodological tasks in the context of changing educational programs, increasing learner autonomy, and the intensive development of digital technologies. Following the conducted study, the author concludes on the necessity of relying on the cognitive, communicative, personality-oriented, and sociocultural approaches in working with grammatical material in linguistic universities and elaborates a set of exercises aimed at developing the cognitive, psychological, and research components of this competence.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания иностранных языков). СПб.: Златоуст, 1999.
  2. Алиева Т. И. Формы контроля при проверке грамматической компетенции у студентов языковых вузов (на примере французского языка) // Язык и деятельность. Научные чтения: сборник статей по итогам VIII международной конференции. М., 2023.
  3. Белова Е. Н. Роль информационно-коммуникационных технологий в формировании иноязычной грамматической компетенции в условиях автономного обучения // Письма в Эмиссия. Оффлайн (The Emissia. Offline Letters). 2020. № 4.
  4. Еловская С. В., Карандеева Л. Г., Хаусманн-Ушкова Н. В. Формирование иноязычной грамматической компетенции у обучающихся старших классов // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. Т. 24. № 183.
  5. Игнаткова С. В. Развитие иноязычной грамматической компетенции переводчика как характеристики языковой личности // Педагогическое образование в России. 2014. № 3.
  6. Котрикадзе Е. В., Жаркова Л. И. Формирование грамматической компетенции у студентов неязыковых вузов в процессе изучения английского языка // Проблемы современного педагогического образования. 2023. № 78-3.
  7. Лебедева М. В., Поршнева Е. Р. Проблема формирования грамматической компетенции будущих переводчиков // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2019. № 4.
  8. Левченко В. В., Мещерякова О. В. Стратегии формирования грамматической компетенции в профессионально ориентированном обучении иностранному языку // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 3 (28).
  9. Лисовская Е. Н. К вопросу о сущности грамматической компетенции при обучении иностранному языку // Наука в современном мире: материалы конференции. Нефтекамск, 2023.
  10. Лоза В. И. Развитие грамматической компетенции при обучении иностранному языку аспирантов естественных специальностей // Междисциплинарные аспекты лингвистических исследований: сборник научных трудов / под ред. А. В. Зиньковской, В. В. Катерминой, С. Х. Липириди, А. М. Прима, А. В. Самойловой. Краснодар, 2022.
  11. Миролюбов А. А. История отечественной методики обучения иностранным языкам. М.: Ступени; Инфра-М, 2002.
  12. Новоклинова А. В., Валько О. В. Формирование иноязычной грамматической компетенции на основе таксономии образовательных целей // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 6.
  13. Подгорская О. Н. Формирование грамматической компетенции как составляющей иноязычной коммуникативной компетенции будущих учителей иностранного языка // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 8 (131).
  14. Сычева О. В. Понятие грамматической компетенции как цели формирования в языковом вузе // Наука и образование сегодня. 2016. № 5.
  15. Чернецкая И. В. Профессионально-направленное обучение грамматике английского языка студентов старших курсов филологических факультетов педагогических вузов: английский язык как вторая специальность: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2001.
  16. Шведова Н. Ю. Грамматика // Языкознание. Большой энциклопедический словарь / под ред. В. Н. Ярцевой. Изд-е 2-е. М.: Большая Российская энциклопедия, 1998.
  17. Шимичев А. С. Иноязычная грамматическая компетенция будущих бакалавров лингвистики (межкультурный подход): монография. Н. Новгород: НГЛУ, 2017.
  18. Ятаева Е. В., Кокшарова А. И. Дидактический потенциал интернет-мемов как средства развития грамматической компетенции (на материале обучения студентов языковых вузов) // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2021. № 4 (33).
  19. Biber D., Conrad S., Reppen R. Corpus Linguistics. Investigating Language Structure and Use. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
  20. Biber D., Johansson S., Leech G., Conrad S., Finegan E. Longman Grammar of Spoken and Written English. L.: Longman, 2000.
  21. Carter R., McCarthy M. Cambridge Grammar of English. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
  22. Harmer J. The Practice of English Language Teaching. L.: Pearson Education Limited, 2007.
  23. Modern Language Teaching: The Reform Movement: in 5 vols. / ed. by A. P. R. Howatt, R. C. Smith. L. – N. Y.: Routledge, 2002. Vol. 1. Linguistic Foundations; Vol. 4. Britain and Scandinavia.
  24. Parrot M. Grammar for English Language Teachers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
  25. Richards J. C., Schmidt R. W. Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. 3rd ed. L.: Pearson Education Limited, 2002.

Author information

Yulia Grigorjevna Davydova

PhD

Saint Petersburg University of Management Technologies and Economics

About this article

Publication history

  • Received: January 22, 2024.
  • Published: March 12, 2024.

Keywords

  • преподавание иноязычной грамматики
  • грамматическая компетенция студентов языковых вузов
  • структура иноязычной грамматической компетенции
  • комплекс заданий для развития грамматической компетенции
  • teaching foreign language grammar
  • grammatical competence of students at linguistic universities
  • structure of foreign language grammatical competence
  • set of tasks for developing grammatical competence

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)