Training university students for interacting with foreign partners in their future professional activities using a lingua franca
Abstract
The aim of the research is to define the pedagogical conditions for teaching a foreign language as a lingua franca for solving professional tasks in a university. The article analyzes the peculiarities of the lingua franca, formulates the concept of "lingua franca" based on the needs of the educational process, establishes the educational goal of foreign language education, and defines the pedagogical conditions for teaching a foreign language as a lingua franca in a university setting. The research's scientific novelty lies in identifying the pedagogical conditions for teaching international English as a lingua franca within a professionally oriented foreign language education framework in a university. The study determined that teaching a lingua franca is associated with developing a professionally oriented intercultural linguistic personality. The pedagogical conditions of the educational process aimed at forming this type of linguistic personality include: selecting language resources of international English in the field of future professional activity, organizing practical sessions as group work to solve research tasks, designing independent work to address individual needs in carrying out language activities.
References
- Астафурова Т. Н. Стратегии коммуникативного поведения в профессионально значимых ситуациях межкультурного общения (лингвистический и дидактический аспекты): дисс. … д. пед. н. М., 1997.
- Виноградов В. В. О языке художественной прозы: избранные труды. М.: Наука, 1980.
- Воронина Д. К., Шамов А. Н. Профессионализация иноязычной подготовки студентов нелингвистических вузов: подходы, технологии, приемы и способы // Вестник Мининского университета. 2022. Т. 10. № 2 (39).
- Елизарова Г. В. Формирование межкультурной компетенции студентов в процессе обучения иноязычному общению: дисс. … д. пед. н. СПб., 2001.
- Иноземцева К. М. Анализ современных требований к владению иностранным языком специалистами инженерно-технических профилей // Образование и наука. 2017. Т. 19. № 6.
- Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. Волгоград: Перемена, 2009.
- Колесников А. А. Анализ актуальных ориентиров в обучении иностранным языкам // Вестник МГПУ. Серия: Филология. Теория языка. Языковое образование. 2020. № 2 (38).
- Копылова Н. В. Психолого-акмеологические закономерности и механизмы становления иноязычной коммуникативной компетентности будущих специалистов в неязыковых вузах: дисс. … д. пед. н. М., 2005.
- Поляков О. Г. Концепция профильно-ориентированного обучения английскому языку в высшей школе: дисс. … д. пед. н. Тамбов, 2004.
- Поляков О. Г., Ильина О. К., Петрова А. А. Компетентностная модель обучения иностранному языку профессии на этапе магистратуры (на примере курса английского языка для журналистов) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 5.
- Прошина З. Г. Концепции глобализации английского языка // Человек: образ и сущность. Гуманитарные аспекты. 2018. № 1-2 (32-33).
- Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово/Slovo, 2008.
- Тимкина Ю. Ю. Англоязычные лексико-грамматические единицы области «Ветеринария» // Балтийский гуманитарный журнал. 2017. Т. 6. № 2 (19).
- Тимкина Ю. Ю., Безукладников К. Э. Ключевые характеристики профессионально-ориентированной межкультурной языковой личности // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2023. № 1.
- Халеева И. А. Основы теории обучения пониманию иноязычной речи (подготовка переводчиков): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1990.
- Храмова Ю. Н., Хайруллин Р. Д. Роль иностранного языка в формировании современного специалиста // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 9-2 (75).
- Цатурова И. А. Личностно ориентированная система обучения иностранному языку в высшей технической школе // Известия Южного федерального университета. Технические науки. 1997. № 1.
- Языкова Н. В. Проблемы обучения иностранным языкам в рамках межкультурного подхода // Иностранные языки в школе. 2006. № 1.
- Burt Ch. What Is International English? // Studies in Applied Linguistics & TESOL. 2005. Vol. 5. No. 1. https://doi.org/10.7916/salt.v5i1.1582
- Crystal D. Two Thousand Million? // English Today. 2008. Vol. 24 (1).
- Hutchinson T., Waters A. English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
- Meierkord C. Syntactic Variation in Interactions across International Englishes // English World-wide. 2004. Vol. 25. No. 1.
- Proshina Z. G., Nelson C. L. Varieties of English and Kachru’s Expanding Circle // Russian Journal of Linguistics. 2020. Vol. 24. No. 3.
- Seidlhofer B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.
- Snow M. A., Met M., Genesee F. A Conceptual Framework for the Integration of Language and Content in Second/Foreign Language Instruction // TESOL Quarterly. 1989. No. 23.
- Strevens P. What Is “Standard English”? // Readings in English as an International Language / ed. by L. E. Smith. Oxford: Pergamon Press, 1983.
- Walker G. East Is East and West Is West. Geneva: International Baccalaureate Organization, 2010.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 9, 2024.
- Published: March 22, 2024.
Keywords
- профессиональное взаимодействие
- глобальный английский язык
- язык-посредник
- межкультурная коммуникация
- педагогические условия иноязычной подготовки в вузе
- professional interaction
- global English language
- lingua franca
- intercultural communication
- pedagogical conditions for foreign language learning in a university
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC