• Original research article
  • March 22, 2024
  • Open access

Key features of supporting personalized career guidance work in the digital career guidance environment of schools

Abstract

The aim of the research is to identify the key features of supporting personalized career guidance work in the digital career guidance environment of schools. The article introduces the concepts of a digital career guidance environment, personalized career guidance work; clarifies the distinctive features of personalized career guidance work; outlines the tasks of organizing such work format in the digital career guidance environment of schools. It provides a detailed description of the actions of all participants in this process according to the selected forms and methods of career guidance work. The article describes the possibility of implementing personalized career guidance work in schools using modern methods, specifically through information and communication technologies. The scientific novelty of the research lies in the justification of not just organizing traditional career guidance work in schools but in personalizing it using modern digital technologies, achieved by orienting the implemented work around the essential characteristics of the concept of "digital career guidance environment" and the distinctive features of personalized career guidance work in the digital career guidance environment of schools. The study established that supporting personalized career guidance work in the digital career guidance environment of schools has its specifics, involving following the stages of implementing career guidance work (motivational-cognitive, diagnostic-informative, practical-activity, and actualizing), based on the activities of participants in this process (teachers and psychologists mainly support schoolchildren during the career guidance work process, while schoolchildren engage in active cognitive and practical activities in the digital environment by studying information and participating in career guidance events).

References

  1. Блонских П. П. Трудовая школа: монография. Владивосток: Изд. Дальневосточного краевого союза земств и городов («Далькрайземгор»), 1921.
  2. Выготский Л. С. Педология подростка. М. – Л.: Государственное учебно-педагогическое издательство, 1931.
  3. Ильченко О. А. Организационно-педагогические условия разработки и применения сетевых курсов в учебном процессе: на примере подготовки специалистов с высшим образованием: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2002.
  4. Коджаспирова Г. М., Коджаспиров А. Ю. Педагогический словарь: для студ. высш. и сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2000.
  5. Коротенков Ю. Г. Информационно-образовательная среда основной школы. М.: Академия Ай-ти, 2012.
  6. Крупская Н. К. Выбор профессии // Комсомольская правда. 1936. 26 июня.
  7. Лапенок М. В. Формирование готовности учащихся старших классов к использованию информационно-образовательной среды при обучении // Педагогическое образование в России. 2015. № 7.
  8. Макаренко А. С. Педагогические сочинения: в 8-ми т. / гл. ред. М. И. Кондаков; Акад. пед. наук СССР. М.: Педагогика, 1984. Т. 4. Педагогические произведения 1936-1939 гг. / cост.: М. Д. Виноградова, А. А. Фролов.
  9. Мельник М. Н., Нестеренко В. М. Персонализированная профессиональная ориентация школьника: конструирование самореализации в деятельности // Вестник Самарского университета. История, педагогика, философия. 2020. Т. 26. № 3.
  10. Попович А. Э. Организация профессиональной диагностики старшеклассников в процессе предпрофильной подготовки // Педагогика и психология образования. 2011. № 2.
  11. Сергеева С. В., Воскрекасенко О. А. Диагностика профессионального самоопределения студентов в условиях многоуровневой образовательной организации // Современные проблемы науки и образования. 2018. № 6.
  12. Сластенин В. А. Педагогическая поддержка ребенка в образовании: учеб. пособие для студ. высш. уч. завед. / под ред. В. А. Сластенина, И. А. Колесниковой. М.: Академия, 2006.
  13. Смирнова Е. Н., Артемова Е. В. Характеристика цифровой образовательной среды образовательной организации // Методические рекомендации по формированию цифровой образовательной среды в образовательной организации / сост.: Е. Н. Смирнова. СПб.: ГБУ ДПО «СПбЦОКОиИТ», 2022.
  14. Тарлавский В. И., Деркачев И. С. Персонализация профориентации: методологические подходы // Донецкие чтения 2023: образование, наука, инновации, культура и вызовы современности: материалы VIII международной научной конференции (г. Донецк, 25-27 октября 2023 г.). Донецк: Изд-во ДонГУ, 2023. Т. 6. Педагогические науки. Ч. 1 / под общ. ред. проф. С. В. Беспаловой.
  15. Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. М.: Педагогика, 1980. Т. 1 / под ред. Н. П. Кузина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой.

Author information

Igor Sergeevich Derkachev

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: February 11, 2024.
  • Published: March 22, 2024.

Keywords

  • персонализация профориентации школьников
  • персонализированная профориентационная работа
  • цифровая профориентационная среда школы
  • personalizing students' career guidance
  • personalized career guidance work
  • digital career guidance environment of schools

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)