• Original research article
  • May 7, 2024
  • Open access

Specifics of implementation of modular retraining program developing competencies in occupational safety for staff members in oil and gas industry

Abstract

The research is aimed at the identification of specifics in implementation of modular retraining program developing competencies in occupational safety for staff members in oil and gas industry. The article focuses on the need for developing competencies in occupational safety for staff members in oil and gas industry, presents a conceptual and modular scheme for developing competencies in occupational safety for staff members in oil and gas industry, discusses the assessment of changing level of competencies in occupational safety as a result of implementing the conceptual and modular scheme. The research is scientifically novel since it presents a new conceptual and modular scheme and a new retraining program evolved for developing competencies in occupational safety for staff members in oil and gas industry; a procedure of evaluating the completion of the retraining program using testing by modules has been developed; the experience of testing the implementation and a qualitative assessment of the efficiency of the developed program has been realized. The research identifies that the use of a conceptual and modular scheme and the retraining program developed on its basis for additional vocational education has a positive effect on occupational safety competencies, which, in its turn, reduces the occurrence of emergencies and industrial accidents in the researched industry.

References

  1. Бекчив В. Н. Проблема формирования компетенций безопасного труда у персонала нефтегазовой отрасли // Современные научно-исследовательские решения в условиях технологических и цифровых новаций: материалы XLI всероссийской научно-практической конференции: в 2-х т. Ростов н/Д: Южный университет (ИУБиП), 2021. Т. II.
  2. Бекчив В. Н. Теоретическое исследование понятия «компетенция безопасного труда» в дополнительном профессиональном образовании персонала нефтегазовой отрасли // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2023. Т. 15. № 3.
  3. Бирюкова М. В. Понятие «компетентность» и «компетенция» в современной образовательной практике // Экономика и социум. 2015. № 1-1 (14).
  4. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Эксперимент и инновации в школе. 2009. № 2.
  5. Кушнарёва О. В. Формирование рискологической компетентности будущих бакалавров технических направлений подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. Пермь, 2021.
  6. Пивцайкина Е. Н. Анализ аварий на объектах нефтегазовой промышленности // Студенческий форум: научный журнал. 2019. № 21-2 (72).
  7. Репях Л. П. Моделирование и реализация подготовки персонала нефтегазовой отрасли к ситуациям производственного риска // Вестник Оренбургского государственного университета. 2020. № 1 (224).
  8. Токарева Ю. А., Гаспарович Е. О. Управление профессиональными компетенциями: учебно-методическое пособие. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2021.
  9. Хуторской А. В. Ключевые компетенции. Технология конструирования // Народное образование. 2003. № 5.
  10. Шарафутдинов Д. К., Сибагатуллин Р. Р. Профессиональные компетентность и компетенция – важнейшие факторы обеспечения безопасного труда // Казанский педагогический журнал. 2012. № 1 (91).
  11. Шишкин Ф. Т. Компетенция и компетентность как ключевые понятия компетентностного подхода в образовании // Наука и школа. 2008. № 4.

Author information

Vadim Nikolaevich Bekchiv

Surgut State University

Galina Alexeevna Stepanova

Dr

Surgut State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: March 19, 2024.
  • Published: May 7, 2024.

Keywords

  • компетенции безопасного труда
  • формирование компетенций безопасного труда
  • нефтегазовая отрасль
  • концептуально-модульная схема
  • occupational safety competencies
  • development of occupational safety competencies
  • oil and gas industry
  • conceptual and modular scheme

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)