• Original research article
  • May 13, 2024
  • Open access

Meaning-oriented approach to the description of semantic fields in Russian as a foreign language classes (by the example of the semantic field “Love”)

Abstract

The article provides an overview of Russian linguo didactic works devoted to the adaptation of the system of typical meanings in the form of lexical functions (in the terminology of I. A. Melchuk and A. K. Zholkovsky) to practical classes in a foreign language audience. The aim of the conducted research is to adapt the system of typical meanings to the presentation and practice of lexical material of the semantic field “Love” in Russian as a foreign language classes (RFL). The novelty of the conducted research lies in the development of the theory of using the system of typical meanings in the educational process in RFL classes from the standpoint of not only stable, but also word-formation means. This approach makes it possible to reassess the prospects for studying lexical compatibility, idiomatics and morphological modifications of Russian words in the aspect of RFL. Own materials are proposed for teaching foreign learners to combine and modify Russian words from the standpoint of the onomasiological approach (from meanings to ways of expressing them) within the semantic field “Love”. As a result of the research, the most frequently used semantic parameters describing love relationships between their participants are demonstrated, and the most universal ways of expressing a particular typical meaning are listed from the standpoint of receptive and productive speech actions. The approach presented in the work allows foreign students to successfully carry out the process of speech creation in Russian with a more accurate transmission of the given meanings, significantly increasing the language competence of the learners.

References

  1. Апресян Ю. Д., Дяченко П. В., Лазурский А. В., Цинман Л. Л. О компьютерном учебнике лексике русского языка // Русский язык в научном освещении. 2007. № 2 (14).
  2. Астафьева Н. А. Структура, объем и содержание лексико-семантического поля «Сутки» в содержании обучения русскому языку иностранных учащихся // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 3 (46).
  3. Борисова Е. Г. Коллокации. Что это такое и как их изучать. М.: Филология, 1995b.
  4. Васильева Г. М., Коннова А. Л. Объём и структура лексико-семантического поля «музыка» в содержании обучения русскому языку как иностранному (по данным идеографических словарей) // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 63-4.
  5. Дяченко П. В. Разработка компьютерных методов обучения владению языком с помощью аппарата лексических функций: дисс. … к. филол. н. М., 2008.
  6. Епифанова В. В. Семантические типы словосочетаний как способ организации русскоязычных учебных сочетаемостных словарей // Филологический аспект. 2023a. № 6 (98).
  7. Епифанова В. В. Синонимические возможности русского языка для выражения типовых значений в рамках семантических полей // Язык. Культура. Перевод. Коммуникация: сборник научных трудов. М.: Изд-во КДУ, 2023b. Вып. 4.
  8. Марченко О. С. Семантическая модификация глагольного действия с позиций рецептивной и продуктивной грамматики // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2008. № 4.
  9. Сюй Даньфэн. Методический потенциал лексико-семантического поля при изучении китайскими студентами лексики русского языка // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2023. № 6.
  10. Тариелова А. Р. Структура лексико-семантического поля «транспорт» // Слово о слове: исследования молодых ученых-филологов: мат. всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). Астрахань: Астраханский университет, 2021.
  11. Ульянова Т. В. Совместное применение метода лингвистического фрейма и метода семантического поля в обучении РКИ: работа с текстом-описанием // Горизонты современной русистики: сборник статей международной конференции, посвященной 90-летнему юбилею академика В. Г. Костомарова. М.: Государственный институт русского языка им. А. С. Пушкина, 2020.
  12. Яницкая А. Ю., Джумаев М. Д. Изучение лексико-семантического поля «Возраст человека» в курсе русского языка // Теория и практика обучения русскому языку как иностранному и другим лингвистическим дисциплинам в высшей школе: электрон. сб. науч. ст. Брест: БрГУ, 2020.

Author information

Valentina Valerjevna Epifanova

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2024.
  • Published: May 13, 2024.

Keywords

  • семантическое поле
  • лексическая функция-параметр
  • адаптация системы типовых значений
  • семантическое поле «Любовь»
  • semantic field
  • lexical function-parameter
  • adaptation of typical meanings
  • the semantic field “Love”

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)