• Original research article
  • May 14, 2024
  • Open access

Studying the problem of the speech culture of the future teacher as a factor in the formation of the linguistic security of the educational space

Abstract

The aim of the research is to substantiate the importance of forming a speech culture for a future teacher as a factor in creating linguistic security of the educational space. The article shows the main directions of ensuring linguistic security of the society and of the individual in the communicative educational space. The scientific novelty of the research lies in the complex approach to solving the problem of insufficiently formed speech culture of students of pedagogical specialties as a factor in linguistic security of future generations, taking into account the interaction of various subjects of the educational process and proposing the creation of a personal-value educational space, contributing to the preservation of cultural and linguistic identity in the conditions of modern society, on its basis. As a result of the diagnostics of the attitude of students in pedagogical fields of study towards the specifics of modern communication, the most relevant threats to the state language and national culture have been identified and the methods of relaying the spiritual and material values of the Russian youth of the 21st century within the context of linguistic education have been presented.

References

  1. Арсланова М. Н., Шахов В. А. Проблема ненормативной лексики в социокультурной сфере // Вестник молодежной науки. 2021. № 1 (28).
  2. Борисова Е. Г. Рекламный дискурс: в чем его особенности? // Медиалингвистика. 2018. Т. 5. № 4.
  3. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура: три лингвострановедческих концепции / под ред. Ю. С. Степанова. М.: Индрик, 2005.
  4. Викулова Л. Г., Ермоленко Г. А., Жукоцкая А. В., Змазнева О. А., Кожевников С. Б., Михайлова С. В., Рянская Э. М., Тарева Е. Г., Тройникова Е. В., Смирнова А. И., Черненькая С. В. Язык, культура, социум: essentia et existentia. М.: Книгодел, 2023.
  5. Викулова Л. Г., Рянская Э. М. Этикетность диалога в коммуникативной практике XVII века // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Филология. Теория языка. Языковое образование». 2021. № 1 (41).
  6. Виноградов В. В. О культуре речи и неправильном словоупотреблении // Литературная газета. 1951. 11 декабря.
  7. Грачев М. А. Словарь современного молодежного жаргона. М.: Эксмо, 2007.
  8. Громакова Н. В., Плотникова И. Е. Педагогические условия формирования коммуникативной культуры студентов медицинского вуза в контексте цифровой трансформации // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 6.
  9. Гуц Е. Н. Ненормативная лексика в речи подростка (в свете концепции языковой личности): дисс. … к. филол. н. Барнаул, 1995.
  10. Дубровина Д. А. Психологические факторы профилактики использования ненормативной лексики у младших подростков: автореф. дисс. … к. психол. н. Кемерово, 2018.
  11. Караулов Ю. Н. О состоянии современного русского языка // Русская речь. 2001. № 3.
  12. Лихачев Д. С. Русская культура. М.: Иллюминатор, 2022.
  13. Лукутин А. А., Семенов Д. В. Языковая политика в контексте философии безопасности // Языковая политика и лингвистическая безопасность: материалы IV международного научно-образовательного форума. Н. Новгород: Нижегородский государственный лингвистический университет им. Н. А. Добролюбова, 2020.
  14. Малинин В. А., Сороковых Г. В., Шестакова С. М. Концептуальные основы воспитания патриота и гражданина в едином образовательном пространстве // Среднее профессиональное образование. 2024. № 1 (341).
  15. Потебня А. А. Мысль и язык. Избранные работы. М.: Юрайт, 2016.
  16. Прибылова Н. Г. Гуманистический подход к процессу индивидуализации обучения в системе образования Англии: дисс. … к. пед. н. М., 2009.
  17. Прибылова Н. Г. Формирование общепрофессиональных компетенций магистров в процессе иноязычного делового общения // Учитель. Ученик. Учебник: материалы IX междунар. науч.-практ. конф. М.: КДУ, 2019.
  18. Скворцов Л. И. Культура русской речи: словарь-справочник: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Изд-е 4-е, стер. М.: Академия, 2010.
  19. Скворцов Л. И. О предмете эколингвистики применительно к состоянию современного русского языка // Экология языка и коммуникативная практика. 2013. № 1.
  20. Сковородников А. П. Лингвистическая экология: теория и практика. Программа спецкурса для специальности «Филология» и «Журналистика» // Юрислингвистика. 2003. № 4.
  21. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2019.
  22. Сороковых Г. В. Культура речи учителя иностранного языка как лингводидактический феномен // Актуальные проблемы педагогики и психологии: вызовы ХХI века: сборник. М.: ПЕРСПЕКТИВА, 2019. Вып. 3.
  23. Сороковых Г. В., Старицына С. Г, Морозова В. И. Классное руководство: учебное пособие. М.: КноРус, 2024.
  24. Тарба К. Г. Лингво-коммуникативная безопасность личности: инвектива и оскорбление // Научные труды Кубанского государственного технологического университета. 2018. № 3.
  25. Ушакова Е. В. Развитие речевой культуры будущего учителя начальных классов в процессе профессиональной подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. Новосибирск, 2008.
  26. Ушинский К. Д. Родное слово. Книга для детей и родителей. Новосибирск: Дет. лит., 1994.
  27. Фролова С. В., Есина С. В., Прибылова Н. Г. Основные требования к устной речи преподавателей высшей школы в условиях цифровизации образовательного процесса // Высшее образование сегодня. 2022. № 1-2.
  28. Шербоев Н. Т. Лингвоцид, лингвистический терроризм и лингвистический сепаратизм как современные вызовы лингвистической безопасности // Яковлевские чтения: сб. науч. ст. II межведомственной науч.-практ. конф. с междунар. уч.: в 2-х ч. Новосибирск: Новосибирский военный институт имени генерала армии И. К. Яковлева войск национальной гвардии Российской Федерации, 2023. Ч. 2.
  29. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, 1974.
  30. Языкова Н. В., Гончарова В. А., Корзун О. О., Макеева С. Н., Мичугина С. В., Спичко Н. А. Professional communication: ELT. Практикум профессионального общения / отв. ред. Н. В. Языкова, С. Н. Макеева. М.: Московский городской педагогический университет, 2020.

Author information

Galina Viktorovna Sorokovykh

Dr

Moscow City University

Svetlana Grigoriyevna Staritsyna

Moscow City University

Viktoriia Igorevna Morozova

PhD

Moscow City University

Natalia Gennadevna Pribylova

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: April 3, 2024.
  • Published: May 14, 2024.

Keywords

  • речевая культура педагога
  • лингвистическая безопасность образовательного пространства
  • культурная и языковая идентичность
  • языковое образование
  • speech culture of the teacher
  • linguistic security of the educational space
  • cultural and linguistic identity
  • linguistic education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)