• Original research article
  • May 21, 2024
  • Open access

Psycholinguistic aspect of teaching foreign language written speech in higher education

Abstract

The aim of the study is a theoretical understanding of the process of generating foreign language written speech from the standpoint of a psycholinguistic approach to optimize the content of teaching writing in a foreign language in training students of both linguistic and non-linguistic specialties. The article theoretically examines the opinions of domestic and foreign scientists regarding the basic models of generating foreign language written speech, and also identifies psychological components such as self-regulation, motivation to learn a language, autonomy, attitude towards learning a language, anxiety, self-efficacy and willingness to communicate in a foreign language, ensuring success in the process of teaching writing in a foreign language. The scientific novelty of the study lies in identifying the basic provisions of the written speech generation process necessary to solve the problems associated with organizing the process of teaching foreign language written speech in higher education. As a result of the study, it was found that the success of generating a written text depends not only on the knowledge of the quantitative and qualitative levels of its structuring, but also on the focus of the learners’ personality and their individual differences.

References

  1. Ахутина Т. В. Нейропсихологический анализ ошибок на письме // Нарушения письма и чтения у детей: изучение и коррекция: научная монография / под общ. ред. О. А. Величенковой. М., 2018.
  2. Барабанов Д. Д. Развитие волевой регуляции студентов: дисс. … к. психол. н. М., 2015.
  3. Дугина Т. В., Заболотских А. В., Жабоклицкая И. И. Особенности автономной учебной деятельности при изучении иностранного языка в высшей школе // Глобальный научный потенциал. 2021. № 8.
  4. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результатов образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5.
  5. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991.
  6. Крутецкий В. А. Некоторые вопросы психологии учителя // Вестник практической психологии образования. 2012. Т. 9. № 4.
  7. Левитов Н. Д. Фрустрация как один из видов психических состояний // Вопросы психологии. 1967. Т 6.
  8. Леонтьев А. А. Психофизиологические механизмы речи // Общее языкознание. Формы существования, функции, история языка / под ред. Б. А. Серебренникова. М.: Наука, 1970.
  9. Литвиненко Е. В. Методические условия развития мотивации студентов к изучению иностранного языка средствами учебного блога // Концепт. 2023. № 12.
  10. Литвиненко Е. В. Технологии WEB 2.0 в обучении английскому языку // Современные проблемы филологии и методики преподавания языков: вопросы теории и практики: сборник научных трудов / под ред. Е. М. Шастиной, В. М. Панфиловой. Елабуга, 2021.
  11. Лурия А. Р. Письмо и речь: нейролингвистические исследования. М.: Академия, 2002.
  12. Лурия А. Р. Язык и сознание. СПб.: Питер, 2019.
  13. Медведева Н. В. Природа ошибки в русской речи будущего билингвального учителя русского языка: психолингвистический и лингвометодический подходы к интерпретации экспериментальных данных // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2024. Т. 21. № 1.
  14. Ощепкова Е. С. Письменная речь в отечественной психолингвистике // Вопросы психолингвистики. 2021. № 4 (50).
  15. Пасечкина Т. Н. Формирование коммуникативной самоэффективности обучающихся вуза: дисс. … к. пед. н. Томск, 2022.
  16. Соловова Е. Н. Автономия учащихся как основа развития современного непрерывного образования личности // Иностранные языки в школе. 2004. № 2.
  17. Ушакова Т. Н. О филогенезе языка человека (когнитивно-психологический анализ) // Вопросы психолингвистики. 2018. № 3 (37).
  18. Щербакова М. В. Психолингвистический аспект восприятия текста // Вестник Оренбургского государственного университета. 2017. № 1 (201).
  19. Bandura A. Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, 1986.
  20. Chemers M. M. Leadership effectiveness: An integrative review // Blackwell Handbook of Social Psychology. Group Processes / ed. by M. A. Hogg, R. S. Tindale. Oxford, 2001.
  21. Dörnyei Z. The l2 motivational self-system // Motivation, Language Identity and the L2 Self / ed. by Z. Dörnyei, E. Ushioda. Bristol: Multilingual Matters, 2009.
  22. Dörnyei Z. The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.
  23. Fathi J., Ahmadnejad M., Yousofi N. Effects of blog-mediated writing instruction on L2 writing motivation, self-efficacy, and self-regulation: A mixed methods study // Research in Applied Linguistics. 2019. Vol. 10 (2).
  24. Feldman D. B., Kubota M. Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average // Learning and Individual Differences. 2015. Vol. 37.
  25. Graham S., Harris K. R. Evidence-based writing practices: A meta-analysis of existing meta-analyses // Design Principles for Teaching Effective Writing / ed. by R. Fidalgo Redondo, K. Harris, M. Braaksma. Leiden, 2017. http://dx.doi.org/10.1163/9789004270480_003
  26. Horwitz E. K., Horwitz M. B., Cope J. Foreign language classroom anxiety // The Modern Language Journal. 1986. Vol. 70. Iss. 2.
  27. Huettig F. Four central questions about prediction in language processing // Brain Research. 2015. Vol. 1626.
  28. Kerz E., Wiechmann D. Individual differences // The Routledge Handbook of Second Language Acquisition and Corpora / ed. by N. Tracy-Ventura, M. Paquot. N. Y.: Routledge, 2020.
  29. Liu H. J. Understanding EFL undergraduate anxiety in relation to motivation, autonomy, and language proficiency // Electronic Journal of Foreign Language Teaching. 2012. Vol. 9 (1).
  30. MacIntyre P. D., Dörnyei Z., Clément R., Noels K. A. Conceptualizing willingness to communicate in a L2: A situational model of L2 confidence and affiliation // The Modern Language Journal. 1998. Vol. 82. Iss. 4.
  31. McCutchen D. Cognitive factors in the development of children’s writing // Handbook of Writing Research / ed. by Ch. A. MacArthur, S. Graham, J. Fitzgerald. N. Y., 2006.
  32. Mercer S. Language learner engagement: Setting the scene // Second Handbook of English Language Teaching / ed. by Xuesong Gao. Cham: Springer International Handbooks of Education, 2019.
  33. Nezakatgoo B., Fathi J. Second language writing through blogs: An investigation of learner autonomy // Iranian Journal of Applied Language Studies. 2019. Vol. 11 (2).
  34. Pekrun R. Emotions and learning. Geneva: International Academy of Education (IAE), 2014.
  35. Piniel K., Csizér K., Khudiyeva S. R., Gafiatulina Yu. A comparison of Hungarian and Kazakh university students’ language learning profiles // Working Papers in Language Pedagogy. 2016. Vol. 10. https://doi.org/10.61425/wplp.2016.10.39.55
  36. Ushioda E. Learner autonomy 5: The role of motivation. Dublin: Authentik, 1996.
  37. Zimmerman B. J. Self-regulated learning and academic achievement: An overview // Educational Psychologist. 1990. Vol. 25 (1).

Author information

Elena Vladimirovna Litvinenko

Kazan Federal University

About this article

Publication history

  • Received: April 3, 2024.
  • Published: May 21, 2024.

Keywords

  • иноязычная письменная речь
  • порождение речи
  • психолингвистика
  • обучение письму на иностранном языке
  • психологический компонент
  • индивидуальные различия
  • foreign language written speech
  • speech generation
  • psycholinguistics
  • instruction for writing in a foreign language
  • psychological component
  • individual differences

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)