• Original research article
  • May 22, 2024
  • Open access

The introduction of virtual reality technology into the educational process of the higher education system

Abstract

The purpose of the study is to identify modern technology – virtual reality (VR technology) in order to define positive and negative pedagogical aspects, analyze the current situation of using VR technologies in some universities of the country. The article examines the domestic and foreign literature on the current situation, which is characterized by turbulence, uncertainty and the rapidly changing role of a man in society. The Fourth Industrial Revolution or Industry 4.0 is of great interest, as it changes the landscape of many professions and dictates requirements regarding the quality of education. A large flow of information, close human interaction with digital technologies contribute to the development of clip thinking. The education system is designed to take into account current trends, as well as to provide students with a set of competencies, hard and soft skills, systemic thinking and fundamental knowledge. The scientific novelty of the study lies in the fact that the authors identified the need for the development of systemic thinking and the possibility of its formation through the use of VR technologies, described ways of using virtual reality, contributing to the improvement of professional skills, as well as imagination, memory, cognitive abilities, allowing to produce non-standard solutions. As a result of the study, it was found that the education system can no longer fully rely on traditional teaching methods, it must look for more effective and modern ways of interacting with students. One of these methods is virtual reality. The article considers examples of the use of VR technologies in the educational process of higher education in the medical, transport and engineering fields, shows the influence of virtual reality on the development of professional and personal competencies.

References

  1. Авсиевич В. В., Авсиевич А. В. Использование технологий виртуальной реальности в техническом обучении на российских железных дорогах // Мехатроника, автоматизация и управление на транспорте: материалы III всероссийской научно-практической конференции (г. Самара, 26-27 января 2021 года). Самара: Самарский государственный университет путей сообщения, 2021.
  2. Азаренок Н. В. Клиповое сознание и его влияние на психологию человека в современном мире. М.: Институт психологии РАН, 2009.
  3. Бакин М. В. Иммерсивные технологии в развитии социальной эмпатии и образования // Международный научно-исследовательский журнал. 2020. № 10-2 (100).
  4. Гиренок Ф. И. Клиповое сознание: клипы в науке, клипы в философии, клипы в политике, клипы в искусстве, клипы в образовании, неклиповое. М.: Проспект, 2016.
  5. Грязнов С. А. Новая образовательная реальность // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2022. Т. 24. № 84. https://doi.org/10.37313/2413-9645-2022-24-84-3-9
  6. Дутко Ю. А., Беловол Е. В. Особенности формирования мышления личности в цифровой среде (сравнительный анализ поколений) // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2020. Т. 6. № 1. https://doi.org/10.18413/2313-8971-2020-6-1-0-7
  7. Жигалова О. П. Учебные симуляторы в системе профессионального образования: педагогический аспект // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2021. № 1 (34).
  8. Корнеева Н. Ю., Уварина Н. В. Иммерсивные технологии в современном профессиональном образовании // Современное педагогическое образование. 2022. № 6.
  9. Полищук К. А. «Клиповая культура» в современном потреблении информации // Известия Гомельского государственного университета. 2015. № 1 (88).
  10. Селиванов В. В. Влияние средств виртуальной реальности на формирование личности // Непрерывное образование: XXI век. 2016. № 2 (14).
  11. Селиванов В. В., Селиванова Л. Н. Познание и личность в виртуальной реальности // Психология когнитивных процессов. 2015. № 5.
  12. Тоффлер Э. Шок будущего. М.: ACT, 2002.
  13. Шилов Е. К. VR-технологии в профессиональном образовании // Техническое регулирование в едином экономическом пространстве: сборник статей IX всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Екатеринбург, 19 мая 2022 г.) / под науч. ред. Б. Н. Гузанова. Екатеринбург: Российский государственный профессионально-педагогический университет, 2022.
  14. Alfalah S. F., Falah J. F., Alfalah T., Elfalah M., Muhaidat N., Falah O. A comparative study between a virtual reality heart anatomy system and traditional medical teaching modalities // Virtual Reality. 2019. Vol. 23.
  15. Cascio J. Facing the Age of Chaos. 2021. https://alfredopassos.wordpress.com/2021/07/29/facing-the-age-of-chaos-by-jamais-cascio/
  16. Lanier J. Dawn of the New Everything. Encounters with Reality and Virtual Reality. N. Y.: Henry Holt and Company, 2017.
  17. Marr B. The 5 Most Important Job Skills For the Future. 2019. https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2019/11/04/the-5-most-important-job-skills-for-the-future/?sh=192f7afa1e5d
  18. Parsons D., MacCallum K. Current Perspectives on Augmented Reality in Medical Education: Applications, Affordances and Limitations // Advances in Medical Education and Practice. 2021. Vol. 12. https://doi.org/10.2147/AMEP.S249891
  19. Schwab K. The Fourth Industrial Revolution. Geneva, 2016.

Author information

Irina Gennadievna Bakanova

PhD

Samara State Transport University; Samara State Technical University; Samara State Medical University

Daria Leonidovna Dudovich

PhD

Samara National Research University

About this article

Publication history

  • Received: April 6, 2024.
  • Published: May 22, 2024.

Keywords

  • навыки XXI века
  • мягкие навыки
  • твердые навыки
  • виртуальная реальность
  • клиповое мышление
  • применение VR-технологий в высшей школе
  • 21st century skills
  • soft skills
  • hard skills
  • virtual reality
  • clip thinking
  • use of VR technologies in higher education

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)