• Original research article
  • May 22, 2024
  • Open access

Skills of visualization of educational material as a component of professional and communicative competence of a foreign language teacher

Abstract

The aim of this study is to describe the typology and content of future foreign language teachers’ mediation and communicative-interactive skills to visualize the educational material in a foreign language lesson at school. The work presents the definitions of the concept of ‘visualization of educational material’ and related concepts of ‘non-continuous text’, ‘multimedia text’, and ‘multimodal text’. The visualization of the educational material is considered in the framework of professional and communicative competence of a foreign language teacher. The scientific novelty of the study lies in the typology of mediation and communicative-interactive skills to visualize educational material in accordance with mediation and presentation strategies, a description of communicative tasks solved in terms of visualization of educational material, and the main mistakes of teachers in the implementation of these tasks. As a result, we assume that the skills of visualizing linguistic material correlate with professional and communicative strategies of mediation and explanation of educational material and require purposeful development, taking into account the key principles of competence-based, communicative, and sociocultural approaches, solved educational tasks, level and age needs of learners, principles of selection of material, cultural value of the visual sources used, and other parameters.

References

  1. Барышников Н. В. Обучение иностранным языкам и методическое творчество учителя. М.: Инфра-М, 2024.
  2. Бахтиозина М. Г. Мультимодальный текст как средство обучения английскому языку деловой коммуникации // Сборник научных и учебно-методических трудов: сб. ст. / под общ. ред. С. Г. Тер-Минасовой, М. Г. Бахтиозиной. М.: КДУ; Университетская книга, 2019.
  3. Браташ В. С., Галактионова Т. Г. Современный этап трансформации учебного текста: доминирование визуального компонента // Вестник МГПУ. Серия: Педагогика и психология. 2020. № 1 (51).
  4. Бубнова Г. И. Работа с несплошными текстами при обучении иностранному языку // Иностранные языки в школе. 2016. № 3.
  5. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высш. шк., 1991.
  6. Казакова Е. И. Тексты новой природы: проблемы междисциплинарного исследования // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 4.
  7. Кибрик А. А. Мультимодальная лингвистика // Когнитивные исследования. 2010. № 4.
  8. Коренев А. А. Коммуникативные виды деятельности как часть профессионально-коммуникативной компетенции языкового педагога // Вестник Московского университета. Серия 19: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2022. № 2.
  9. Коренев А. А. Профессионально-коммуникативные стратегии как компонент содержания языкового образования при подготовке будущих учителей и преподавателей иностранного языка // Rhema. Рема. 2023. № 3.
  10. Сафонова В. В. Глава 7. Медиативная текстообразующая деятельность как объект оценивания в лингвокультурной педагогике // Карта компетенций педагога иностранных языков в условиях цифровизации образования / отв. ред. С. В. Титова, П. В. Сысоев. М.: Эдитус, 2023.
  11. Сафонова В. В. Лингводидактические размышления о медиативном образовании преподавателя-исследователя в системе языковой подготовки к международному партнерству и сотрудничеству // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2021. № 1.
  12. Сафонова В. В. Социокультурные аспекты экспертного анализа качества иноязычной учебной литературы // Евразийский форум. 2012. № 1 (4).
  13. Сибгатуллина А. А. Использование мультимодальных текстов при подготовке учителя иностранного языка // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1.
  14. Сорокина А. С. Визуализация языкового материала как часть профессионально-коммуникативной компетенции учителя/преподавателя // Focus on Language Education and Research. 2023. Т. 4. № 1.
  15. Титова С. В. Карта компетенций педагога иностранных языков в условиях цифровизации образования // Высшее образование в России. 2022. Т. 31. № 5.
  16. Титова С. В. Цифровая методика обучения иностранным языкам: учебник для вузов. М.: Юрайт, 2024.
  17. Титова С. В., Замковая А. В. Визуализация дидактических материалов для развития иноязычных продуктивных умений критического мышления у обучающихся // Педагогика и психология образования. 2022. № 1.
  18. Хуторской А. В. Методологические основания применения компетентностного подхода к проектированию образования // Высшее образование в России. 2017. № 12 (218).
  19. Chandler P., Sweller J. Cognitive load theory and the format of instruction // Cognition and Instruction. 1991. No. 4.
  20. Council of Europe.Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment.Companion Volume. Strasbourg, 2018.
  21. Mayer R. E., Anderson R. B. Animations need narrations: An experimental test of a dual-coding hypothesis // Journal of Educational Psychology. 1991. No. 4.
  22. Walsh S. Exploring Classroom Discourse: Language in Action. N. Y., 2011.

Author information

Angelina Sergeevna Sorokina

Lomonosov Moscow State University

Alexey Alexandrovich Korenev

PhD

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: April 9, 2024.
  • Published: May 22, 2024.

Keywords

  • визуализация учебного материала
  • компетентностный подход
  • медиативные умения
  • профессионально-коммуникативная компетенция
  • мультимедийная презентация учебного материала
  • visualization of educational material
  • competence-based approach
  • mediation skills
  • professional and communicative competence
  • multimedia presentation of educational material

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)