• Original research article
  • May 28, 2024
  • Open access

Formation of historical memory of students of a pedagogical university in the process of teaching the academic discipline “History of Russia”

Abstract

The aim of the study is to improve the mechanism of formation of historical memory of students of a pedagogical university in the process of teaching the academic discipline “History of Russia”. The article reveals the methods of formation of historical memory of future teachers, analyzes the problems arising in this case. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the process of formation of historical memory is investigated on the example of education and upbringing of students of a pedagogical university in the context of teaching the academic discipline “History of Russia” in close connection with extracurricular activities. A special role in conducting classroom lessons is given to active teaching methods: lectures with pre-planned errors, lectures-conversations, lectures-debates, debates, discussions, disputes, brainstorming, student research projects. We propose to use them as a single system, necessarily supplemented by educational activities, since their episodic use will not give the desired result. We focus on the fact that students should not be passive objects of training and education. They need to be involved in the process of forming historical memory, to make them active participants. Future teachers have basic professional knowledge and skills. Often they themselves become sources of interesting information, unexpected pedagogical approaches and solutions. That is why we pay special attention to the need for a comprehensive combination of classroom lessons on the academic discipline “History of Russia” with various educational activities. As a result of the research, it was found that one of the main sources of obtaining reliable historical knowledge and forming the historical memory of students of a pedagogical university is the consolidation of classroom lessons with the wide use of active teaching methods and educational activities, such as thematic curatorial hours, memorial watches, public lectures, participation in amateur performances, patriotic actions, search movement, excursions to museums and places of memory.

References

  1. Анисимова С. Ю. Историческая память: онтологические и ценностные основания: автореф. дисс. … к. филос. н. Саратов, 2021.
  2. Аскарьянц В. П., Ахроров Х. Х., Таджиева М. А. Активные методы обучения // Теория и практика современной науки. 2018. № 1 (31).
  3. Бортников Н. А., Фомичев И. А. Понятия исторической политики и политики памяти // Скиф. 2019. № 8 (36).
  4. Бочкарева Е. Д. Организационно-педагогические условия процесса воспитания исторической памяти учащейся молодежи в учреждениях культуры: личностно-деятельностный подход: дисс. … к. пед. н. М., 2022.
  5. Булуева Ш. И., Мутусханова Р. М. Потенциал творческой деятельности студентов в развитии их профессиональных навыков // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85).
  6. Епифанов А. Е., Солодянкина О. Ю. Наука и историческая память: студенческие проекты в регионах // Historia provinciae – журнал региональной истории. 2022. № 1.
  7. Ефимов А. А., Кочеров Ю. Н., Шумакова Е. В. К вопросу об эффективности применения активных форм обучения в образовательном процессе // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-2.
  8. Калимбетов Б. И., Алимбетов К. Е. Наблюдение, как метод педагогического исследования // Мировая наука. 2022. № 12 (69).
  9. Климович Л. В., Галкина Е. П. Роль преподавания гуманитарной дисциплины «История» в формировании исторической памяти молодежи (по материалам социологического исследования в г. Ульяновске) // Интеллигенция и мир. 2023. № 1.
  10. Крайнов Г. Н. Мифы и историческая память // Миф в истории, политике, культуре: сборник материалов III международной научной междисциплинарной конференции (г. Севастополь, июнь 2019 г.) / под ред. О. А. Габриеляна, А. В. Ставицкого, В. В. Хапаева, С. В. Юрченко. Севастополь, 2019.
  11. Мухамадеев И. Г. Современные организационные формы обучения в вузе // Высшее образование сегодня. 2018. № 5.
  12. Панарин А. А. Геноцид советского народа в отражении исторической памяти о Великой Отечественной войне // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2020. № 4.
  13. Положенцева И. В., Кащенко Т. Л. Феномен исторической памяти и актуализация личной исторической памяти студентов // Власть. 2014. № 12.
  14. Рачипа А. В., Бурьков В. В. Великая Отечественная война и историческая память молодого поколения // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016. № 11-1.
  15. Савчук Н. В. Историческая память в контексте информационной борьбы // Сборник научных трудов Ангарского государственного технического университета. 2020. Т. 1. № 17.
  16. Сидорова Л. О. Педагогические условия воспитания исторической памяти у молодежи в учреждениях культуры: концептуальный подход: дисс. … к. пед. н. М., 2012.
  17. Слемнев М. А. Историческая память и ее интегративные функции // Ценностные ориентации и историческое сознание населения белорусско-российского приграничья: материалы международной научно-практической заочной конференции (г. Витебск, 2 февраля 2017 г.). Витебск: Витебский государственный университет им. П. М. Машерова, 2017.
  18. Тишков В. А. Междисциплинарный взгляд на историческую память и идентичность // Историческая память и российская идентичность / под ред. В. А. Тишкова, Е. А. Пивневой. М., 2018.
  19. Тощенко Ж. Т. Историческое сознание и историческая память. Анализ современного состояния // Новая и новейшая история. 2000. № 4.
  20. Хорольская Т. Е. Социально-педагогические условия формирования исторического сознания сотрудников ОВД России в процессе профессиональной подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2006.
  21. Шамис В. А. Активные методы обучения в вузе // Сибирский торгово-экономический журнал. 2011. № 14.
  22. Шендрикова С. П., Царина М. А. Понятие исторической памяти в отечественной историографии // Ученые записки. Электронный научный журнал Курского государственного университета. 2020. № 4 (56).
  23. Шнирельман В. А. Социальная память – вопросы теории // Историческая память и российская идентичность / под ред. В. А. Тишкова, Е. А. Пивневой. М., 2018.

Funding

The publication was prepared as part of the research project “Development of historical education and methodology of teaching history at the present stage”, implemented at the Balashov Institute (branch) of the Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky in the thematic area “Scientific and methodological support of the educational process at the university”.

Author information

Tatyana Alexandrovna Yumasheva

PhD

Balashov Institute (branch) of the Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky

Vladilen Viktorovich Nazarov

PhD

Balashov Institute (branch) of the Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky

About this article

Publication history

  • Received: April 18, 2024.
  • Published: May 28, 2024.

Keywords

  • учебная дисциплина «История России»
  • историческое сознание
  • механизм формирования исторической памяти
  • студенты педагогических вузов
  • активные методы обучения истории
  • academic discipline “History of Russia”
  • historical consciousness
  • mechanism of formation of historical memory
  • students of pedagogical universities
  • active teaching methods of history

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)