• Original research article
  • June 11, 2024
  • Open access

The essence and structure of mathematical language competence of a future teacher

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the need to identify the concept of "mathematical language competence of a future teacher." When studying literary sources, the absence of a definition of this concept was recorded. Due to the fact that the formation of a linguistic personality is completed by the age of twenty-one, the special responsibility of the higher educational institution as a social institution is noted. The article focuses on the fundamental nature of mathematical language competence for the success of the professional activity of a future mathematics teacher. The establishment of correspondence between the components of competence and cultural phenomena allowed us to conclude that there are links between them. The analysis of the essential characteristics of the mathematical language competence of the future teacher is carried out within the framework of systemic, competence, cultural, personal-activity and task approaches. The scientific novelty lies in the fact that the concept of "mathematical language competence of a future teacher" is introduced, considered from the standpoint of the invariant structure of competence and professional pedagogical culture. As a result, the concept of "mathematical language competence of a future teacher" was defined, its structural components, as well as criteria and indicators were identified.

References

  1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. СПб.: Питер, 2001.
  2. Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1965.
  3. Божович Л. И. Избранные психологические труды / под ред. Д. И. Фельдштейна. М.: Междунар. пед. академия, 1995.
  4. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования: монография. М.: Логос, 2020.
  5. Зимняя И. А., Мазаева И. А., Лаптева М. Д. Коммуникативная компетентность, речевая деятельность, вербальное общение / под ред. И. А. Зимней. М.: Издательство «Аспект Пресс», 2020.
  6. Зобков А. В., Турчин А. С. Саморегуляция учебной деятельности: монография. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2013.
  7. Ильязова М. Д. Формирование инвариантов профессиональной компетентности студента: ситуационно-контекстный подход: автореф. дис. … д. пед. н. М., 2011.
  8. Исаев И. Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. М.: Издательский центр «Академия», 2002.
  9. Карпова Е. В. Формирование профессионально-педагогической мотивации будущих педагогов // Вестник Череповецкого государственного университета. 2019. № 5 (92).
  10. Касьян А. А. Математическое знание как мировоззренческое явление: автореф. дис. … д. филос. н. М., 1991.
  11. Крейдлин Г. Е., Шмелев А. Д. Языковая деятельность и решение задач // Математика в школе. 1989. № 3.
  12. Кролевецкая Е. Н. Полусубъектное взаимодействие как основа профессиональной подготовки будущих педагогов в вузе // Современные наукоемкие технологии. 2022. № 12. Ч. 2.
  13. Крутецкий В. А., Балбасова Е. Г. Педагогические способности, их структура, диагностика, условия формирования и развития. М.: Прометей, 1991.
  14. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: 2-е изд. М.: Политиздат, 1977.
  15. Уайт Л. А. Понятие культуры // Антология исследования культуры. СПб.: Университетская книга, 1997. Т. 1. Интерпретация культуры.
  16. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Издательский центр «Академия», 2000.
  17. Макотрова Г. В. Дидактические основания развития исследовательского потенциала школьников: антропологический контекст: монография. Белгород: БелГУ, 2019.
  18. Маркова А. К. Психология труда учителя. М.: Просвещение, 1993.
  19. Митина Л. М. Профессионально-личностное развитие педагога: диагностика, технологии, программы. М.: Издательство Юрайт, 2024.
  20. Мужикова А. В., Габова М. Н. Развитие грамотной математической речи студентов в техническом вузе // Высшее образование в России. 2020. № 1.
  21. Новиков А. В., Слабская Д. Н. Подходы к применению критериев диагностической эффективности в образовательном процессе // Педагогический журнал. 2020. Т. 10. № 5А.
  22. Новиков А. М. Педагогика: словарь системы основных понятий. М.: Издательский центр ИЭТ, 2013.
  23. Профессиональная подготовка будущих специалистов различного профиля: коллективная монография / отв. ред. А. Ю. Нагорнова. Ульяновск: Издательство «Зебра», 2019.
  24. Разинкова Л. Н. Формирование педагогической направленности личности в системе «Школа вуз» // Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2008. № 2.
  25. Реан А. А. Психология личности. СПб.: Питер, 2013.
  26. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2012.
  27. Рябенький Ю. Н. Быть примером для подражания: О профессиональной культуре и профессиональной компетентности: соотношение понятий // Вестник военного образования. 2023. № 3 (42).
  28. Сластенин В. А., Исаев И. Ф., Шиянов Е. Н. Педагогика / под ред. В. А. Сластенина. М.: Издательский центр «Академия», 2002.
  29. Ульянова И. В. Развитие профессиональной математической речи студентов-первокурсников на занятиях по элементарной математике в педвузе // Высшее образование сегодня. 2020. № 7.
  30. Ушаков А. А. Личностно-профессиональное саморазвитие педагога в условиях интегративной образовательной среды: теория и технология: монография. М.: Мир науки, 2020. https://izd-mn.com/PDF/59MNNPM20.pdf
  31. Хуторской А. В. Современная дидактика. М.: Издательство Юрайт, 2023.
  32. Щедровицкий Г. П. Избранные труды. М.: Изд-во шк. культ. политики, 1995.
  33. Эверстова Ю. Н. Компетентностный подход как условие развития культуры математической речи будущих учителей математики // Современные наукоемкие технологии. 2020. № 11. Ч. 2.

Author information

Ekaterina Nikolaevna Manaeva

Belgorod State National Research University – Branch in Stary Oskol

Ilya Fedorovich Isaev

Dr

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2024.
  • Published: June 11, 2024.

Keywords

  • профессиональная компетентность учителя математики
  • профессионально-педагогическая культура
  • инвариантная структура компетентности
  • математическая языковая компетентность будущего учителя
  • professional competence of a mathematics teacher
  • professional and pedagogical culture
  • invariant structure of competence
  • mathematical language competence of a future teacher

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)