• Original research article
  • June 17, 2024
  • Open access

The ideas of the Voronezh heuristic pedagogical school in the works of N. F. Bunakov

Abstract

The purpose of the study is to attract attention and return to the origins of the methodology and methodology of heuristic pedagogy aimed at the education and upbringing of a humane, patriotic and creative person in the context of changing social relations. The article examines the legacy of the unique Voronezh pedagogical heuristic school and the "Voronezh period" of the activity of the outstanding humanist teacher N. F. Bunakov, who laid the foundations for the national education of Russian literature. The methods of moral and intellectual development, the principles of heuristic search in teaching the Russian language are analyzed. The scientific novelty lies in the modern integrated approach to the national pedagogical thought, which acquires urgent importance for preserving the continuity of traditions and the logic of scientific knowledge. As a result of the research, the urgent need for broader and deeper inclusion in the courses of pedagogy, Russian philology, history, psychology and the works of N. F. has been convincingly demonstrated. These works have interdisciplinary and general cultural significance, so there is an urgent need to republish selected works of teachers and educators who created the heuristic pedagogical school.

References

  1. Воронежская педагогическая школа: дидактическая реконструкция: коллективная монография. Воронеж: ООО «Кварта», 2018.
  2. Грачева Ж. В., Сидорова Е. В. Современный русский язык для современной школы. Воронеж: Издательский дом ВГУ, 2022.
  3. Дейкина А. Д. Обучение и воспитание на уроках русского языка. М.: Просвещение, 1990.
  4. Дейкина А. Д. Аксиологическая методика преподавания русского языка: монография. М.: МПГУ, 2019.
  5. Дридгер К. А. Развитие принципа народности воспитания в педагогике России второй половины XIX-начала ХХ вв.: автореф. дисс. … к. пед. н. Оренбург, 2009.
  6. Иванова Г. П. Региональная педагогическая школа: исторические истоки, достижения, перспективы развития (рец. на кн.: Воронежская педагогическая школа: дидактическая реконструкция: коллективная монография. - Воронеж: кварта, 2018. - 342 с.) // Вестник ВГУ. Серия: проблемы высшего образования. 2020. № 1.
  7. Пыльнев Ю. В. История народного образования Воронежского края (конец XVII – начало ХХ века). Калининград, 2012.
  8. Пыльнев Ю. В., Рогачев С. А. История школы и народного просвещения Воронежского края. XVIII – начало XX века. Воронеж: Центр духовного возрождения Черноземного края. 1999.
  9. Резенер Ф. Педагогические труды Н. Бунакова // Народная школа, 1881. № 2.

Author information

Elena Mikhailovna Chigireva

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2024.
  • Published: June 17, 2024.

Keywords

  • эвристическая педагогическая школа
  • гуманистическая педагогика
  • народное обучение отечественной словесности
  • педагог-гуманист Н. Ф. Бунаков
  • катехизация текста
  • heuristic pedagogical school
  • humanistic pedagogy
  • folk education of Russian literature
  • humanist teacher N. F. Bunakov
  • catechism of a text

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)