• Original research article
  • June 25, 2024
  • Open access

Pedagogical conditions for teaching monological speech to older preschool children using the method of visual modeling based on mnemonic tables

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the feasibility of using the method of visual modeling based on mnemonic tables as a means of forming monological speech in the native Russian language of older preschool children. The article examines the features of speech development of children aged 5-7, discusses the possibility of using visual modeling as a means of improving the effectiveness of speech development of older preschoolers, and also defines pedagogical conditions that contribute to improving the effectiveness of the monologue speech learning process for children aged 5-7. The effectiveness of using the visual modeling method as a means of developing monological speech in older preschoolers is noted. The scientific novelty of the study lies in determining the pedagogical conditions for the development of monological speech of older preschool children through visual modeling (availability of visibility; observance of the principle of transition from simple to complex; provision of visual models of the developing subject-spatial environment of a preschool educational organization). As a result, the positive effect of using mnemonic tables in the process of teaching monologue speech to older preschool children has been proven.

References

  1. Бережная О. Н. Развитие речи старшего дошкольника как средство социальной адаптации: дисс. … к. пед. н. Ставрополь, 2005.
  2. Бичева И. Б., Кузнецова А. И., Маковей Е. А. Мнемотехника как современная технология речевого развития детей дошкольного возраста // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-3.
  3. Васильева О. С. Использование технологии мнемотехника в образовательном процессе ДОУ // Вестник науки и образования. 2015. № 10 (12).
  4. Гайдукова М. А. Мнемотехника как интенсивный метод преподавания авиационного иностранного языка в вузе // Вопросы методики преподавания в вузе. 2016. № 5 (19-2).
  5. Глухов В. П. Комплексный подход к формированию связной речи у детей дошкольного возраста с нарушениями речевого и познавательного развития: монография. Изд-е 2-е, испр. и перераб. М.: В. Секачев, 2014.
  6. Грозян Н. Ф., Прудникова Т. И. Дидактические принципы А. Я. Коменского: принципы реализации в современной школе // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 70-2.
  7. Кожевников Д. Н. Современные особенности использования средств модельной наглядности в процессе обучения // Ценности и смыслы. 2018. № 5 (57).
  8. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения / пер. Н. П. Степанов, Д. Н. Корольков, А. А. Красновский. М.: Юрайт, 2024.
  9. Коростина И. С. Использование мнемотехники в развитии связной речи дошкольников // Комплексное сопровождение детей с ОВЗ: международная научно-практическая конференция. М., 2016.
  10. Котлярова И. О. Метод моделирования в педагогических исследованиях: история развития и современное состояние // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2019. Т. 11. № 1.
  11. Кравцова К. А. Теоретико-методологические основы развития способности старшего дошкольника к наглядному моделированию // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2009. № 5.
  12. Ломбина Т. Н. Целенаправленное развитие речи у дошкольников в соответствии с принципом дифференциации: по авторской программе: дисс. … к. психол. н. М., 2010.
  13. Матюшенко С. В., Князева О. О. Новый формат принципа «наглядность в обучении» // Вестник Сибирского института бизнеса и информационных технологий. 2022. № 4.
  14. Петровский В. А., Кларина Л. М., Смывина Л. А., Стрелкова Л. П. Построение развивающей среды в дошкольном учреждении. М.: Новая школа, 1993.
  15. Самченко Н. В., Приходько Е. Г. Мнемотехника в речевом развитии дошкольников // Концепт. 2020. Т. 10.
  16. Серенкова Л. С. Развитие связной речи детей младшего дошкольного возраста средствами мнемотехники // Педагогическое мастерство и педагогические технологии. 2015. Т. 2. № 4 (6).
  17. Созонова Н. Н., Клюкова С. В. Развитие связной речи у детей дошкольного возраста посредством мнемотехники // Социальная сфера, управление и экономика: актуальные проблемы и перспективы: сборник статей. Йошкар-Ола, 2018.
  18. Ткаченко Т. А. Логопедические уроки. Екатеринбург: Литур, 2019.
  19. Торопова С. Ф. Использование мнемотехники в работе с дошкольниками по развитию речи // Наука и образование: новое время. 2014. № 2.
  20. Турчин Г. Д. Золотое правило дидактики Я. А. Коменского // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2010. № 3.
  21. Усольцев А. П., Шамало Т. Н. Наглядность и ее функции в обучении // Педагогическое образование в России. 2016. № 6.
  22. Ушинский К. Д. Руководство к преподаванию по «Родному слову»: в 2-х ч. / сост. К. Ушинский. Изд-е 13-е. СПб.: Тип. И. П. Попова, 1877. Ч. 1.
  23. Финашина Т. А. Развитие речи у детей раннего возраста, воспитывающихся в разных условиях: дисс. … к. психол. н. Калуга, 2000.
  24. Флёрина Е. А. Изобразительное творчество детей дошкольного возраста. М.: Учпедгиз, 1956.

Author information

Ekaterina Aleksandrovna Ziablova

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

Daria Nikolaevna Loginova

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

Aleksei Nikolaevich Loginov

PhD

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

About this article

Publication history

  • Received: May 8, 2024.
  • Published: June 25, 2024.

Keywords

  • развитие монологической речи дошкольников
  • педагогические условия развития монологической речи
  • наглядное моделирование в обучении монологической речи
  • наглядное моделирование на основе мнемотаблиц
  • development of monological speech of preschoolers
  • pedagogical conditions for the development of monological speech
  • visual modeling in teaching monological speech
  • visual modeling based on mnemonic tables

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)