• Original research article
  • August 20, 2024
  • Open access

Educational and extracurricular factors influencing the successful completion by graduate students of the state final certification at the university

Abstract

The purpose of this article is to classify educational and nonacademic factors that affect obtaining higher results of the state examination at a university, the success of completing the final certification. The article also lists methods to increase the motivation of graduate students to study and successfully pass examination tests. The scientific novelty of the study lies in the identification and concretization of nonacademic factors that are not related to the availability of knowledge on the subject, in particular: the appearance of the examinee, his behavior during preparation and during the presentation at the state exam at the university. As a result, the influence of these factors on the possibility of obtaining higher scores in the final certification at the university is determined.

References

  1. Борщёва К. Р., Борщёва Н. Л., Федорова Ю. В. Факторы, влияющие на результативность сдачи Единого государственного экзамена // Инновационная наука. 2023. № 11-2.
  2. Денисова Е. П., Жиренкина А. О. Повышение мотивации студентов при изучении иностранного языка // Человек, образование, наука, культура: сб. по итогам ХV международной конференции. М., 2024
  3. Зеленова Д. А. Высшая школа: актуальные проблемы и их решение на современном этапе // Социальные и гуманитарные науки. 2020. № 10.
  4. Костромина С. Н., Писарев А. Е. Экзаменационный стресс на ЕГЭ: дестабилизация учащихся или фактор успеха? // Статистика и экономика. 2017. Т. 14. № 3.
  5. Леонтьева О. Н., Иваницкая И. П. Актуальные проблемы современной системы образования // Инновационная наука. 2022. № 44.
  6. Миранович В. Н. Основные факторы успешной сдачи основного государственного экзамена выпускниками 9-х классов. 2015. https://infourok.ru/osnovnye_faktory_uspeshnoy_sdachi__osnovnogo_gosudarstvennogo_ekzamena__vypusknikami_9-h-517859.htm
  7. Салаватова А. М. Формирование готовности бакалавров педагогики к профессиональной деятельности в школах с этнокультурным содержанием образования: дисс. … к. пед. н. Нижневартовск, 2014.
  8. Спивак В. А., Киселев А. А., Ушева Т. Ф., Зорина М. М., Кривошапкина О. М., Исаев А. С., Михальченкова Н. А., Щедрина Е. В., Медведева А. А., Илларионова И. В. Вопросы образования и психологии в высшей школе: монография. Чебоксары: Среда, 2023.
  9. Тодис Л. М., Андронычева А. С. Современные проблемы высшего образования в России и возможные пути их решения // Современное педагогическое образование. 2023. № 3.
  10. Шмарихина Е. С. Исследование факторов успеваемости обучающихся // Вестник НГУЭУ. 2018. № 3.

Author information

Ekaterina Petrovna Denisova

PhD

The Russian University of Transport (RUT (MIIT)), Moscow

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2024.
  • Published: August 20, 2024.

Keywords

  • государственная итоговая аттестация в вузе
  • государственный экзамен
  • поведение экзаменуемого
  • внешний вид экзаменуемого
  • state final certification at the university
  • state exam
  • behavior of the examinee
  • appearance of the examinee

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)