• Original research article
  • August 20, 2024
  • Open access

Lumio by Smart: An effective digital tool for teaching English vocabulary to non-language students

Abstract

The research aims to reveal the linguodidactic potential of the Lumio online platform as a tool for teaching English vocabulary to non-language university students. The article examines the priority tasks of digital linguodidactics, one of which is studying the didactic properties of online educational platforms. The scientific novelty of the research lies in describing the didactic properties of Lumio platform tools in foreign language learning, correlating existing Lumio platform tools with the stages of lexical skill formation, and developing a set of exercises aimed at teaching non-language students English vocabulary using Lumio platform tools. The study proves that the described and tested set of exercises is effective in teaching non-language university students English vocabulary, and also positively influences student motivation. The set of exercises involves implementing (a) an orientation-preparatory stage, including the use of the Frayer Model, Flip Out, Word Search Puzzle, Memory Match tools to create language exercises aimed at semanticization and initial consolidation of vocabulary; (b) a situational-stereotypical stage, where the tools Fill in the Blanks, Match `Em Up!, Super Sort, Game Show are used to create conditional speech exercises aimed at situational training and creating strong lexical speech connections in similar speech situations; (c) a variative-situational stage using the Shout It Out!, Tic-Tac-Toe Choice Board, Discussion, Cause and Effect tools to compile communicative exercises aimed at creating dynamic lexical speech connections in a variety of speech situations.

References

  1. Абалян Ж. А. Электронная платформа «Взнания», виртуальная реальность и Chat GPT как средства реализации персонализированного подхода в процессе изучения иностранного языка в профессиональной сфере в вузе // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 2 (105).
  2. Безукладников К. Э., Крюкова А. Н., Безукладников В. К. Интеграция онлайн-платформы Edvibe.com в процесс обучения профессионально ориентированному английскому языку студентов вуза // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2022. № 1.
  3. Биленко П. Н., Блинов В. И., Дулинов М. В., Есенина Е. Ю., Кондаков А. М., Сергеев И. С. Дидактическая концепция цифрового профессионального образования и обучения. М.: Перо, 2019.
  4. Ибрагимов Г. И., Ибрагимова Е. М., Калимуллина А. А. О понятийно-терминологическом аппарате дидактики цифровой эпохи // Педагогический журнал Башкортостана. 2021. № 2 (92).
  5. Крылова Е. Б., Симакина М. А., Тарасова Г. В. Проблемы использования основных доступных образовательных платформ, необходимых для организации учебного процесса в дистанционной форме, в условиях COVID-19 // Образование и образованный человек в XXI веке. 2021. № 1.
  6. Лапидус Л. В. Стратегии цифровой трансформации бизнеса в условиях нарастающей турбулентности цифровой среды // Управление бизнесом в цифровой экономике: сборник тезисов выступлений Четвертой международной конференции (г. Санкт-Петербург, 18-19 марта 2021 г.). СПб.: СПбГУПТД, 2021.
  7. Соловова Н. В., Дмитриев Д. С., Суханкина Н. В., Дмитриева Д. С. Цифровая педагогика: технологии и методы: учебное пособие. Самара: Самарский университет, 2020.
  8. Трубицина О. И. Методика обучения иностранному языку: учебник и практикум для вузов. М.: Юрайт, 2022.
  9. Фейзер Ж. И., Дьякова Т. А. Этапы развития цифровой лингводидактики русского языка как иностранного // Русистика. 2023. Т. 21. № 2.
  10. Шатилов С. Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе: учеб. пособие для пед. ин-тов. М.: Просвещение, 1986.
  11. Шегай Н. А., Трубицина О. И. Преимущества обучения иностранному языку в условиях электронной информационно-образовательной среды // Педагогический журнал Башкортостана. 2021. № 4 (94).
  12. Шульц О. Е. Лингводидактический потенциал электронных образовательных платформ, программ и приложений в обучении студентов вуза иностранному языку // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. T. 9. Вып. 3.
  13. Osipova E., Bagrova E. Unlocking the Power of Gamification: Evaluating the Efficacy of Wizer.me in EFL Vocabulary Acquisition // The World of Games: Technologies for Experimenting, Thinking, Learning. PCSF 2023 / ed. by D. Bylieva, A. Nordmann. Cham: Springer, 2023.

Funding

The research was funded by the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation under the strategic academic leadership program “Priority 2030” (Agreement 075-15-2024-201 dated 06.02.2024).

Author information

Ekaterina Sergeevna Osipova

PhD

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

Ekaterina Yurievna Bagrova

Peter the Great St. Petersburg Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2023.
  • Published: August 20, 2024.

Keywords

  • цифровая лингводидактика
  • цифровой инструмент
  • электронные образовательные платформы
  • обучение лексике
  • языковая подготовка
  • Lumio by Smart
  • digital linguodidactics
  • digital tool
  • online educational platforms
  • vocabulary teaching
  • language training

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)