• Original research article
  • August 29, 2024
  • Open access

Communicative and speech development of senior preschoolers with a non-native Russian language in a Russian-speaking kindergarten environment

Abstract

The purpose of the study is to develop and implement the content of correctional and developmental activities for the communicative and speech development of senior preschool children with a non-native Russian language in the Russian-speaking environment of a preschool educational organization. The article examines the problems of child bilingualism from the point of view of pedagogy, sociolinguistics, and speech therapy. The paper presents theoretical (analysis, generalization and systematization of approaches to determining the communicative and speech skills of senior preschoolers with a non-native Russian language) and empirical (non-included observation, diagnostic situations, conversation, quantitative and qualitative processing of research results) research methods. The results of the diagnosis of the communicative and speech skills of senior preschoolers with a non-native Russian language allowed the author to identify the dominance of a low level. The scientific novelty of this study is that it adds to our understanding of how children learn languages. It explains how to assess the communication and language skills of older preschoolers who speak a language other than Russian as their first language. It also suggests methods for helping these children improve their communication skills by immersing them in a Russian-speaking environment, practicing conversations in Russian in typical situations, and playing language games. The effectiveness of these methods is shown by the positive results of the control experiment.

References

  1. Александрова Н. С., Петушкова О. А. Коммуникативно-речевые умения старших дошкольников: диагностика и планирование развивающей работы // Вестник Вятского государственного университета. 2022. № 4 (146).
  2. Арушанова А. Г. Развитие у детей коммуникативных способностей // Дошкольное воспитание. 2005. № 10.
  3. Баранова Н. А. К вопросу о понятии «билингвизм» в обучении иностранным языкам // ADVANCED SCIENCE: сб. ст. XII междунар. науч.-практ. конф. (г. Пенза, 12 апреля 2020 г.). Пенза: Наука и Просвещение, 2020.
  4. Белянин В. П. Психолингвистика: учебник. Изд-е 2-е. М.: Флинта; Московский психолого-социальный институт, 2004.
  5. Блумфилд Л. Язык. М.: Прогресс, 1968.
  6. Бочко М. М. Оценка русскоязычной речевой деятельности ребёнка-билингва // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 14. Вып. 8.
  7. Веракса А. Н., Ощепкова Е. С., Бухаленкова Д. А., Картушина Н. А. Связь регуляторных функций и производства речи у старших дошкольников: рабочая память и составление нарративов // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 3.
  8. Выготский Л. С. Вопросы детской (возрастной) психологии: в 6 т. М.: Юрайт, 2016. Т. 4.
  9. Габдулхаков В. Ф. Об антропологии когнитивного и физического развития детей в условиях двуязычия // Современное дошкольное образование. 2020. № 1.
  10. Горлова О. А. Формирование коммуникативно-речевых умений у детей раннего возраста: дисс. … к. пед. н. М., 2012.
  11. Демидчик Г. С. Развитие коммуникативно-речевых умений младших школьников средствами служебных частей речи: дисс. … к. пед. н. К., 2001.
  12. Каюмова А. Р., Нигматуллина Л. Э. Методика формирования коллокационной компетенции дошкольников // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2024. Т. 9. Вып. 2.
  13. Коровушкин П. В. Проблемы формирования двуязычного инпута в русской семье // Россия и Германия: взаимодействие языков и культур: материалы докладов международной научно-практической конференции. Череповец, 2013.
  14. Кошелева Ю. П. Различия в организации языковой среды для детей-билингвов дошкольного возраста // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2023. Вып. 2 (847).
  15. Кудрявцева Е. Л., Волкова Т. В. Комплексный подход к обучению языку (как неродному и другому родному) детей-билингвов (в возрасте 1 года – 6 лет) в образовательных организациях с этнокультурным компонентом стран Евросоюза / Междунар. методический совет по многоязычию и межкультурной коммуникации. Riga: Retorika-A, 2014.
  16. Курбангалиева Ю. Ю. Логопедический анализ речи детей дошкольного возраста с билингвизмом: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2003.
  17. Куфтяк Е. В., Ханухова Л. М., Пойманова Е. В. Билингвизм у детей: влияние на когнитивно-коммуникативное развитие и инструменты измерения // Современное дошкольное образование. 2019. № 2.
  18. Кючуков Х. С., Ушакова О. С. Прагматические аспекты татарско-русского билингвизма детей дошкольного возраста // Современное дошкольное образование. 2021. № 5 (107).
  19. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Просвещение, 2007.
  20. Лоцманова Г. В., Кожевникова И. Г., Борисова Н. Н. Приобщение детей дошкольного возраста к чувашской устной речи методом билингвизма // Интерактивная наука. 2022. № 11 (76).
  21. Лхасаранова Б. Б., Цыренова Л. А., Дондокова С. Д., Ошоров С. Г. Теоретические основы развития устной речи детей дошкольного возраста в условиях билингвизма // Образовательный вестник «Сознание». 2022. Т. 24. № 5.
  22. Меркулова А. С. Понятие «билингвизм» и его влияние на ребенка дошкольника // Студенческий. 2022. № 42 (212).
  23. Михайлов М. М. Двуязычие в современном мире: учеб. пособие. Чебоксары: Чуваш. кн. изд-во, 1988.
  24. Овчинников А. В., Протасова Е. Ю. Двуязычие и дети со специфическим языковым недоразвитием // Логопед. 2011. № 5.
  25. Осиповская М. П. Особенности связной речи заикающихся школьников-билингвов в сравнении с нормой: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2005.
  26. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык. Курсы, 2010.
  27. Подельщикова И. А., Груздова О. Г. Игра как средство формирования коммуникативных умений старших дошкольников // Мир педагогики и психологии. 2020. № 08 (49).
  28. Протасова Е. Ю., Родина Н. М. Методика раннего обучения иностранному языку: учебное пособие для вузов / под ред. Е. Ю. Протасовой. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Юрайт, 2023.
  29. Раджабова Э. Х. Характеристика словаря детей старшего дошкольного возраста в ситуации билингвизма // Высокие технологии, наука и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации: сб. ст. XI всерос. науч.-практ. конф. (г. Пенза, 12 июня 2021 г.). Пенза: Наука и Просвещение, 2021.
  30. Салехова Л. Л., Шакирова Д. М. Билингвальное обучение и двуязычие для развития мышления и коммуникаций. Казань: ГАОУ ДПО ИРО РТ, 2022.
  31. Симонов К. В. К вопросу об определении и типологизации понятия «билингвизм» // Актуальные проблемы и современные технологии преподавания иностранных языков в неспециальных вузах: сб. науч. ст. XIV всерос. с междунар. уч. науч.-практ. конф. (г. Воронеж, 19-20 марта 2021 г.). Воронеж: Научная книга, 2021.
  32. Твардовская А. А., Габдулхаков В. Ф., Новик Н. Н. Билингвизм и регуляторные функции у дошкольников: обзор исследований // Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2022. Т. 164. Кн. 1-2.
  33. Филатов В. М. Методика обучения иностранным языкам в начальной и основной общеобразовательной школе / под ред. В. М. Филатова. Ростов н/Д: АНИОН, 2004.
  34. Щерба Л. В. К вопросу о двуязычии // Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л., 1974.
  35. Adams C., Clarke E., Haynes R. Inference and Sentence Comprehension in Children with Specific or Pragmatic Language Impairments // International Journal of Language & Communication Disorders. 2009. Vol. 44. Iss. 3.
  36. Van Borsel J., Maes E., Foulon S. Stuttering and Bilingualism: A Review // Journal of Fluency Disorders. 2001. Vol. 26.

Author information

Irina Dmitrievna Emelyanova

PhD

Bunin Yelets State University

About this article

Publication history

  • Received: March 24, 2024.
  • Published: August 29, 2024.

Keywords

  • дети дошкольного возраста
  • коммуникативно-речевое развитие
  • коммуникативно-речевые умения
  • дети-билингвы
  • двуязычие
  • preschool children
  • communication and speech development
  • communication and speech skills
  • bilingual children
  • bilingualism

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)