• Original research article
  • August 30, 2024
  • Open access

Mnemonic techniques for memorizing foreign language vocabulary during student independent work on creating association maps in a non-language university

Abstract

The research aims to substantiate the potential use of mnemonic techniques for memorizing foreign language vocabulary during independent work on creating association maps in a general English course by non-language university students. The paper examines three groups of mnemonic techniques: visual, audiovisual, and auditory, and provides examples of association maps that include visual images, definitions or examples of the use of lexical units in context, as well as associative chains related to students’ personal experiences or contexts of their lives. The scientific novelty of the work lies in clarifying the advantages of using association maps as a means of teaching foreign language vocabulary from the perspective of students who participated in the preparation of these maps during independent work. The research findings indicate that students display a positive attitude towards the use of association maps for memorizing foreign language vocabulary. Students highlight the following advantages of such maps: 1) the time spent on their creation has an impact on deep memorization; 2) students can successfully recall and apply vocabulary during the final control task; 3) they perceive the work on producing maps as a creative task. The research also shows that it is important for students to organize additional practice with association maps for systematic repetition of lexical units in order to preserve them in long-term memory.

References

  1. Бабкина Л. Ю. Экспериментальное исследование стратегий запоминания // Linguistica Juvenis. 2020. № 22.
  2. Ванягина М. Р. Применение мнемотехники для обучения иноязычной лексике // Педагогика и психология образования. 2019. № 3.
  3. Гридина Т. А., Коновалова Н. И. Стратегии кодирования и декодирования информации в процессах запоминания (экспериментальное исследование мнемотехник) // Психолингвистические аспекты изучения речевой деятельности. 2010. № 8.
  4. Залевская А. А. Психолингвистические исследования. Слово. Текст: избранные труды. М.: Гнозис, 2005.
  5. Зиганов М. А., Козаренко В. А. Мнемотехника. Запоминание на основе визуального мышления. М.: Школа рационального чтения, 2000.
  6. Зинченко В. П. Память в экспериментальной и когнитивной психологии. СПб.: Питер, 2012.
  7. Исакжанова И. П. Метод ассоциативной карты в обучении студентов профессионального колледжа иностранному языку // Образование от «А» до «Я». 2023. № 3.
  8. Кирюшина О. В. Рациональные приемы запоминания иноязычной лексики в системе профильной подготовки студентов вуза: теоретический и практический аспекты // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2022. Т. 7. Вып. 1.
  9. Лосева Н. В., Макаренко Н. Н. Опыт исследования произвольного и непроизвольного запоминания у изучающих иностранный язык // Московский педагогический журнал. 2023. № 3.
  10. Незговорова С. Г., Кирсанова Е. М. Индивидуальные стратегии освоения лексики в процессе изучения английского языка как языка профессии // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2020. Вып. 4 (837).
  11. Смирнова Ю. В. Использование ассоциативного метода при изучении профессиональной лексики английского языка в ведомственном вузе // Письма в Эмиссия.Оффлайн (The Emissia.Offline Letters). 2023. № 11. http://emissia.org/offline/2023/3315.htm
  12. Щеголева А. В. Чанкинг-метод как способ оптимизации процесса усвоения лексического материала на английском языке // Современные проблемы науки и образования. 2022. № 6-1.
  13. Buzan T., Buzan B. The Mind Map Book: How to Use Radiant Thinking to Maximize Your Brain’s Untapped Potential. L.: Penguin Publishing Group, 1996.
  14. Higbee K. L. Recent Research on Visual Mnemonics: Historical Roots and Educational Fruits // Review of Educational Research. 1979. Vol. 49. No. 4.
  15. Lindstromberg S., Boers F. The Mnemonic Effect of Noticing Alliteration in Lexical Chunks // Applied Linguistics. 2008. Vol. 29. Iss. 2. https://doi.org/10.1093/applin/amn007
  16. Mahdi H. S., Gubeily M. A. I. The Effect of Using Bizarre Images as Mnemonics to Enhance Vocabulary Learning // Journal of Social Studies. 2018. Vol. 24. Iss. 1. https://doi.org/10.20428/JSS.24.1.5
  17. Nation I. S. P. Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  18. Oxford R. L. Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle and Heinle Publishers, 1990.
  19. Paivio A. A Theoretical Analysis of the Role of Imagery in Learning and Memory // The Function and Nature of Imagery / ed. by P. W. Sheehan, J. S. Antrobus. N. Y.: Academic Press, 1972.
  20. Schmitt N. Vocabulary Learning Strategies // Vocabulary: Description, Acquisition, and Pedagogy / ed. by N. Schmitt, M. McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997.
  21. Tavakoli M., Gerami E. The Effect of Keyword and Pictorial Methods on EFL Learners’ Vocabulary Learning and Retention // Porta Linguarum. 2013. Vol. 19.
  22. Thompson J. Memory in Language Learning // Learner Strategies in Language Learning / ed. by A. Wenden, J.Rubin. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1987.

Author information

Ekaterina Vitalievna Zarutckaia

PhD

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: July 12, 2024.
  • Published: August 30, 2024.

Keywords

  • мнемотехнические приемы
  • ассоциативные карты
  • иноязычная лексика
  • обучение иностранному языку
  • mnemonic techniques
  • association maps
  • foreign language vocabulary
  • foreign language learning

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)