• Original research article
  • October 2, 2024
  • Open access

Experimental and search work on the implementation of organizational and pedagogical conditions for the development of the professional and pedagogical competence of a professional school teacher in the field of documentation management

Abstract

The study aims to develop and justify the effectiveness of the implementation of organizational and pedagogical conditions for professional school teachers in the field of documentation management. The paper examines the need for highly qualified specialist teachers in secondary vocational education and also talks about the development of organizational and pedagogical conditions through which we can develop the professional and pedagogical competence of professional school teachers in the field of documentation management. The scientific novelty of the research consists in substantiating the organizational and pedagogical conditions for the development of the professional and pedagogical competence of professional school teachers in the field of documentation management. As a result of the research, the effectiveness of the implementation of the developed organizational and pedagogical conditions has been experimentally proven, which positively influenced the development of the professional and pedagogical competence of professional school teachers in the field of documentation management.

References

  1. Власова Е. З. Повышение квалификации педагогов в контексте цифровой трансформации образования // Современное образование: традиции и инновации. 2023. № 1.
  2. Володин А. А., Бондаренко Н. Г. Организационно-педагогические условия мобильного обучения: монография. Подольск: МОГИ, 2014.
  3. Герасенкова К. А. Повышение квалификации педагогов высшей школы за рубежом: подходы, опыт реализации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2022. Т. 1. № 6 (88).
  4. Ипполитова Н. В. Теория и практика подготовки будущих учителей к патриотическому воспитанию учащихся: автореф. дисс. … д. пед. н. Челябинск: Челябинский государственный университет, 2000.
  5. Кубрушко П. Ф. Профессионально-педагогическое образование: вопросы теории // Высшее образование в России. 2006. № 2.
  6. Новосёлова А. Е., Осипова И. В. Организационно-педагогические условия профессионально-педагогической компетентности педагога профессиональной школы в области документационного обеспечения // Современные проблемы науки и образования. 2024. № 3.
  7. Новосёлова А. Е., Осипова И. В. Проектирование модульной дополнительной профессиональной образовательной программы «Документационное и правовое обеспечение деятельности образовательной организации» в ФГАОУ ВО «Российский государственный профессионально-педагогический университет» // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 2.
  8. Педагогический словарь / под ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. М.: Академия, 2008.
  9. Полонский В. М. Словарь по образованию и педагогике. М.: Высшая школа, 2004.
  10. Романцев Г. М., Федоров В. А., Осипова И. В., Тарасюк О. В. Уровневое профессионально-педагогическое образование: монография. Екатеринбург: Российский государственный профессионально-педагогический университет, 2011.
  11. Ронжина Н. В. Профессионально-педагогическое образование: современный смысл // Профессиональное образование. Столица. 2014. № 9.
  12. Терешатова Е. Е. Повышение квалификации педагогов: у всех свой мотив // Директор школы. 2022. № 6 (269).
  13. Федоров В. А., Кубрушко П. Ф., Дубицкий В. В., Феоктистов А. В. Профессионально-педагогическое образование в России на современном этапе: концептуальный аспект // Образование и наука. 2022. Т. 24. № 7.

Author information

Anastasia Evgenievna Novoselova

Russian State Vocational Pedagogical University, Ekaterinburg

About this article

Publication history

  • Received: August 17, 2024.
  • Published: October 2, 2024.

Keywords

  • организационно-педагогические условия
  • профессионально-педагогическая компетентность
  • педагог профессиональной школы в области документационного обеспечения управления
  • опытно-поисковая работа
  • organizational and pedagogical conditions
  • professional and pedagogical competence
  • professional school teacher in the field of documentation management
  • experimental and search work

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)