• Original research article
  • October 15, 2024
  • Open access

Challenges and prospects for preparing future educators for camp counselor roles at children’s summer camps

Abstract

The research aims to identify the challenges and prospects for preparing future educators for camp counselor roles at children’s summer camps. The article explores the relevance of children’s summer camps in the educational landscape of the Russian Federation and the significance of counselor training as a central component of the summer camp organization system. The work emphasizes the importance of preparing future teachers for their summer camp counselor practice. The article presents the long-standing experience of training future counselors at Voronezh State Pedagogical University. The scientific novelty of the research lies in summarizing the experience of counselor training at Voronezh State Pedagogical University as a historically established practice-oriented system, as well as in analyzing the current state of counselor practice among future educators based on the results of a survey. The research findings reveal that camp counselor practice is a crucial stage in the professional development of future educators. However, the key lies in preparing students for this practice, which should focus on developing specific professional skills and abilities, preparing students for flexible responses to various pedagogical situations, including those of an extreme nature. The work demonstrates the high motivation of students to participate in summer camp practice. However, this does not exclude various challenges and difficulties that students encounter. At the same time, the survey results confirm the effectiveness of the counselor training system established at Voronezh State Pedagogical University.

References

  1. Волгунов В. А., Зайкин М. И. Воспитательная среда детского оздоровительного лагеря: модель, принципы и условия формирования. Н. Новгород: Растр-НН, 2005.
  2. Воронежский государственный педагогический университет: время, события, люди. Воронеж: Центр.-Чернозем. кн. издательство, 2006.
  3. Газман О. С., Матвеев В. Ф. Педагогика в пионерском лагере: из опыта работы Всероссийского лагеря «Орленок». М.: Педагогика, 1982.
  4. Горбачева А. Ю., Левченкова Т. В., Леонтьева М. С. Оценка эффективности рабочей программы по дисциплине «Основы вожатской деятельности» // Ученые записки университета Лесгафта. 2022. № 3 (205).
  5. Дударенко А. В., Нуриханова Н. К., Султанова Л. Ф. Система подготовки будущих педагогов к вожатской практике // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 8 (131).
  6. Колупаев В. Ребячьи комиссары // Учитель. 1988. 5 ноября.
  7. Кулаченко М. П. Модуль «Основы вожатской деятельности» в учебных планах подготовки педагогов // Бюллетень науки и практики. 2023a. № 2.
  8. Кулаченко М. П. Ценности корпоративной культуры детского оздоровительного лагеря: мнение современного вожатого // Образование и воспитание дошкольников, школьников, молодежи: теория и практика. 2023b. № 2.
  9. Куприянов Б. В., Миновская О. В. Технология и методика работы вожатого в лагере. Кострома: Авантитул, 2024.
  10. Лесконог Н. Ю., Шаламова Л. Ф. Летняя педагогическая практика студентов в организациях отдыха и оздоровления детей (на примере вожатской практики МПГУ) // Педагогика и психология образования. 2020. № 2.
  11. Макарова И. А., Малахова В. Г., Опфер Е. А., Сергеева Е. В., Тихоненков Н. И., Чандра М. Ю., Чудина Е. Е. Инструктивные сборы в системе подготовки вожатских кадров / под общ. ред. Е. И. Сахарчук, М. Ю. Чандра. Волгоград: ВГАПО, 2018.
  12. Нурова М. А., Мамедова Л. В. Формирование социально-педагогической компетентности вожатого // Вестник науки и образования. 2020. № 22-2 (100).
  13. Подготовка вожатских кадров на базе образовательных организаций высшего образования в России: коллективная монография / под ред. Т. Н. Владимировой, Н. Ю. Лесконог, Л. Ф. Шаламовой. М.: МПГУ, 2019.
  14. Позднякова О. К., Семенова О. М. Подготовка студентов – будущих учителей к летней педагогической практике в детских оздоровительных лагерях // Самарский научный вестник. 2022. № 4.
  15. Фришман И. И. Игра как средство гуманизации социальных отношений в детских и подростковых организациях: дисс. … к. пед. н. Казань, 1992.
  16. Чагина Н. С. Формирование социально-педагогической компетентности вожатого детского оздоровительного лагеря: дисс. … к. пед. н. М., 2008.
  17. Шмаков С. А. Дети на отдыхе: прикладная энциклопедия: учителю, воспитателю, вожатому. М.: Дмитриев А. Е., 2001.

Author information

Alexander Sergeevich Fetisov

Dr

Voronezh State Pedagogical University

Julia Valeryevna Kudinova

PhD

Voronezh State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 15, 2024.

Keywords

  • будущие педагоги
  • вожатый
  • вожатская практика
  • детский оздоровительный лагерь
  • система организации летнего отдыха
  • future educators
  • camp counselor
  • counselor practice
  • children’s summer camp
  • summer camp organization system

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)