• Original research article
  • October 31, 2024
  • Open access

Analysis of dysfunctional processes of informational and psychological impact on the psychological stability of military age students

Abstract

The purpose of the study is to identify, based on the analysis of dysfunctional processes of information and psychological impact, the level of psychological stability and vulnerability of young men of military age, students of secondary vocational and higher educational institutions, to the information and psychological impact of the external environment. Based on the study of psychological and pedagogical literature, the article analyzes the dysfunctional processes of information and psychological impact, which sharply reduce the level of psychological and personal stability of students. The results of an empirical study of the level of psychological stability and the degree of vulnerability of young men of military age, students of secondary vocational and higher educational institutions, to information and psychological influence in the context of possible manipulation due to the inability to resist spontaneous, and sometimes targeted, victimogenic effects of the information space on their consciousness and behavior are presented. The scientific novelty of the study is due to the analysis of dysfunctional processes of information and psychological impact and the receipt of new data on personal predictors of psychological stability of military age students to the information and psychological impact of the external environment. The authors conclude that the active use of Internet resources, high sensitivity to information stress, lack of skills in its regulation and high suggestibility with a certain ambivalence of perception of the reliability of information create conditions for the informational and psychological impact of dysfunctional processes on the psychological stability of young people of military age. The results of the study actualize the importance of developing educational and preventive programs aimed at increasing the level of critical thinking, improving information analysis skills and forming psychological stability of young men of military age, students of secondary vocational and higher educational institutions, which will allow them to cope more effectively with negative information and psychological influences and adapt to changing living conditions in context of countering external threats.

References

  1. Газин А. И., Зияутдинов В. С., Скуднев Д. М., Исаева А. В. Оценка уровня информационно-психологического воздействия различных источников информации на молодую личность // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия «Управление, вычислительная техника и информатика». 2019. № 4.
  2. Деларю В. В., Клаучек С. В. Разработка скринингового метода для выявления склонности к развитию индуцированных состояний // Психологический журнал. 1997. № 2.
  3. Камнева Е. В. Информационно-психологическое воздействие средств массовой коммуникации на психическое состояние (на примере студенческой выборки) // Вопросы кибербезопасности. 2016. № 5 (18).
  4. Кисляков П. А. Психологическая устойчивость студенческой молодежи к информационному стрессу в условиях пандемии COVID-19 // Перспективы науки и образования. 2020. № 5 (47).
  5. Кисляков П. А., Шмелева Е. А. Психологическая безопасность: психодиагностика. Красноярск: НИЦ, 2024.
  6. Малышева Е. М., Хасанова С. Г. Базовые традиционные российские духовно-нравственные ценности в условиях современного противостояния с Западом // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2023. № 11.
  7. Манойло А. В., Петренко А. И., Фролов Д. Б. Государственная информационная политика в условиях информационно-психологической войны. М.: Горячая линия-Телеком, 2009.
  8. Мещеряков Д. А. Укрепление традиционных российских духовно-нравственных ценностей как условие обеспечения национальной безопасности России // Россия: тенденции и перспективы развития. 2023. № 18-1.
  9. Наследов А. Д. Математические методы психологического исследования: анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь, 2012.
  10. Никонорова Н. М., Петухова Е. А., Хохлова Т. М. Сравнительная характеристика мнения обучающихся мужского и женского пола ФГБОУ ВО «СГМУ» МЗ РФ о службе молодых людей в армии // Вестник науки и образования. 2020. № 3 (81).
  11. Осипова Е. В., Прозоров А. В. Профилактика распространения идеологии экстремизма и терроризма в молодежной среде (на примере образовательных учреждений) // Ситуационная обусловленность терроризма и экстремизма как одной из угроз национальной безопасности Российской Федерации: материалы международной научно-практической конференции. Калининград, 2021.
  12. Петров В. Е. Векторная модель психологической диагностики информационной стресс-толерантности представителей силовых ведомств // Прикладная психология и педагогика. 2023. Т. 8. № 1.
  13. Серых А. Б., Букша Л. Ф., Осипова Е. В. Сформированность патриотических ценностей как предиктор психологической и нравственной устойчивости молодых людей призывного возраста // Перспективы науки и образования. 2024. № 4 (70).
  14. Синицын Ю. Н., Хентонен А. Г. Система профилактики деструктивного поведения обучающихся в процессе формирования духовно-нравственной культуры // Перспективы науки и образования. 2023. № 3 (63).
  15. Стоянов А. С., Фалькова В. Н. Факторы негативного отношения к службе в армии (на примере призывников г. о. Химки) // Социология. 2020. № 2.
  16. Теряева О. А., Ломова О. А. Исследование позитивно-ценностного отношения студентов вузов к патриотизму // Перспективы науки и образования. 2024. № 1 (67).

Funding

This study was conducted with the financial support of the Russian Science Foundation in the framework of grant No. 11-06-00241 “Formation of patriotic and moral values of the military age young people in the face of the external threats”, https://rscf.ru/project/24-28-00879/.

Author information

Liliia Francevna Buksha

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Elena Nikolaevna Nazarskaya

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: September 19, 2024.
  • Published: October 31, 2024.

Keywords

  • информационно-психологическое воздействие
  • психологическая устойчивость
  • юноши призывного возраста, обучающиеся средних специальных и высших учебных заведений
  • негативная информация
  • манипуляция сознанием
  • стресс-толерантность
  • informational and psychological impact
  • psychological stability
  • young men of military age, students of secondary specialized and higher educational institutions
  • negative information
  • manipulation of consciousness
  • stress tolerance

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)